آرشیو مدیریت و بازاریابی
-
بهبود کیفیت مدیریت با تقویت مهارتهای رهبری سازمانی
بعضیها به اشتباه فکر میکنند رهبری سازمان یک استعداد ذاتی است و افراد با این ویژگی به دنیا میآیند. اما چنین نیست و هر کسی میتواند با آموختن روشهای رهبری سازمانی و کسب مهارتهای لازم برای این کار، به فردی موثر در این مسیر تبدیل شود. در این میان، نومدیران و کسانی که سابقه چندانی در زمینه مدیریت و رهبری تیمهای کاری و شرکتها و سازمانها ندارند باید به منظور ارتقای مهارتهای خود یا همان توسعه رهبری سازمانی گامهای محکم و سریعی بردارند تا از این طریق بتوانند به مدیرانی مطمئن و صاحبسبک تبدیل شوند و دوران مدیریتشان را تداوم ببخشند.
-
در عصر هوش مصنوعی، شرکتها به مدیران انسانمحور نیاز دارند
مدیران عامل و رهبران سازمانی امروزی، تفاوت بسیاری با همتایان خود در چند دهه قبل دارند. آنها برخلاف گذشته، همه چیز را نمیدانند و به تنهایی قادر به رساندن سازمان خود به اهداف و چشماندازهایش نیستند. حتی اسطورههای مدیریتی بزرگی مانند ایلان ماسک و مارک زاکربرگ، بر جنبههای هماهنگسازی و الهامبخشی رهبری سازمانی تمرکز بیشتری دارند و جمعی فوقالعاده از کارکنان توانمند، سرمایهگذاران و مدیران اثربخش را دور هم جمع کردهاند. در این میان، ظهور هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال، تغییری بزرگ در سبک مدیریتی و رهبری سازمانی موردنیاز عصر کنونی را ضروری کرده است.
-
اهمیت شفافیت در بازاریابی
فرقی نمیکند شما یک بازاریاب در سطح بنگاه به بنگاه (B۲B) باشید یا یک بازاریاب که مستقیما با مشتریان (B۲C) طرف هستید. حفظ روابط قوی با مشتریان یکی از عوامل کلیدی موفقیت شماست. داشتن هدفی مشخص برای خدماتی که ارائه میدهید و حفظ روابط شفاف میتواند بهترین ابزار شما باشد. شفافیت در اصل به معنای پذیرا بودن و صادق و زلال بودن در تمامی ارتباطات، اقدامات و فرآیندهاست. یعنی موفقیتها و چالشهایتان را آزادانه به اشتراک بگذارید تا مشتریان خدماتی را که ارائه میدهید و نتایج احتمالی را کاملا درک کنند. این سطح از شفافیت و صداقت در بازاریابی حیاتی است، زیرا در بازاریابی صداقت و همکاری نقش بسزایی در دستیابی به موفقیت دارند. اجازه بدهید کمی دقیقتر به شفافیت بپردازیم. ببینیم چرا اینقدر اهمیت دارد و چگونه میتوانیم برای تقویت ارتباط با مشتری از آن استفاده کنیم.
-
اهمیت استقرار نظام مدیریت عملکرد در سازمان
در جوامع امروز، منابع انسانی نقش و اهمیت والایی در رشد، توسعه و بالندگی سازمانها دارد و با توجه به جایگاه خود میتواند به سازمانها در تحقق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کمک کند. همچنین مدیریت منابع انسانی قادر به ارزشآفرینی برای ذینفعان داخلی و خارجی سازمانهاست. میزان موفقیت یک سازمان در دستیابی به اهداف و چشماندازهایش، ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد کارکنان آن سازمان دارد.
-
۴ افسانه اشتباه درباره عملکرد خوب
عملکرد بالا به عوامل بسیاری بستگی دارد و ساخت تیمی که بهرهوری بالایی داشته باشد، به مراتب فاکتورهای بیشتری دارد و حتی از آن هم پیچیدهتر است. استخدام نیروهای بااستعدادی که اهل کار تیمی هستند و همکاری را خوب بلدند کافی نیست. شما در قالب یک سازمان، باید محیطی را پرورش دهید که در آن افراد بتوانند بهترین خود باشند و در آن واحد برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم کار کنند.
-
روندهای نوظهور رهبری سازمانی در ۲۰۲۵
همانطور که جهان بهسرعت در حال تغییر و تحول است، خواستهها و انتظارات از رهبران سازمانی نیز به سرعت افزایش مییابد. در گذشته، رهبری سازمانی بیشتر بر کنترل و مدیریت مستقیم تمرکز داشت، اما امروزه و بهویژه در سال ۲۰۲۵، مهارتهای جدیدی از آنها انتظار میرود. پیشرفتهای تکنولوژیک، تغییرات فرهنگی و همچنین دگرگونی در نیروی کار جهانی، به ظهور روندهای نوینی در رهبری سازمانی منجر شده است.
-
حفظ مشتری با هوش مصنوعی ؟
سرویسدهی به مشتری همیشه کار آسانی نیست، بهخصوص وقتی مشتریان آنقدر از محصول ناراضیاند که از شدت خشم دوست دارند سر شما فریاد بزنند. این اتفاقی است که در ماه مه برای شرکت «سونوس» (Sonos)، تولیدکننده سیستمهای صوتی خانگی، افتاد. جدیدترین بهروزرسانی اپلیکیشن شرکت ایرادات فنی بسیاری داشت که به افت سهام شرکت منجر شد و طبیعتا مشتریان ناراضی بودند.
-
چگونه هوش تصمیمگیری استراتژی کسب و کار را متحول میکند؟
با توجه به روند رو به رشد استفاده از هوش تصمیمگیری (Decision Intelligence)، این مفهوم از اصطلاحات مبهم در رشته بازاریابی به یک استراتژی مهم در کسب و کار تبدیل شده است. هوش تصمیمگیری یا هوشمندی در تصمیم (DI) مقولهای در حال ظهور و بلوغ است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده میکند و به سازمانها برای تصمیمگیری بهتر، سریعتر و مبتنی بر بینش کمک میکند.
-
۷ معیار سنجش اثربخشی بازاریابی دیجیتال
در دنیای تمام دیجیتال امروز که ویژگی اصلی آن تصمیمگیریهای سریع و قاطعانه است، بازاریابی دیجیتال یک ضرورت غیرقابلانکار محسوب میشود. بنابراین در شرایطی که پلتفرمها و کانالهای آنلاین با سرعت بسیار بالایی در حال تکامل و تحول هستند بازاریابان باید به این اطمینان برسند که شناخت دقیق و بهروز از روندهای بازار و رفتارهای مشتریان و مصرفکنندگان دارند.
-
چگونه اثربخشی آموزش کارکنان را بسنجیم؟
یکی از معروفترین نقلقولها در خصوص کسب و کار که از پیتر دراکر، بنیانگذار مدیریت مدرن، نقل میشود این است که: «هر چه اندازهگیری شود، قابل مدیریت خواهد بود.» وقتی صحبت از درک شاخصهای آموزش کارکنان میشود، این نقلقول به کار میآید، وگرنه چگونه میتوانید نتایج را اندازهگیری و آن را مدیریت کنید؟ واحدهای «یادگیری و توسعه» (L&D) سازمانها سال به سال نوع آموزشی را که برای رسیدن به اهداف کسبوکار و بهبود نتایج کلی آن برای ارائه به کارکنان نیاز دارند، به دقت برنامهریزی میکنند.
-
۵ تغییر لازم برای بقا در دنیای کار آینده
بسیاری از رهبران سازمانها تمام عمر حرفهای خود را با تمرکز بر مدل کاری سلسلهمراتب دستوری و کنترلی سپری کردهاند و قاعدتا تغییر جهت به یک مدل چابکتر و مبتنی بر مهارت برای این دسته از مدیران تغییر بسیار بزرگی محسوب میشود. اما موضوع اینجاست که آینده کار نهتنها تغییر در طرز فکر رهبران سازمانها را اجتنابناپذیر میکند، بلکه مستلزم تغییر در مجموعه مهارتهایشان هم هست.
-
هر دو بعد حرفهای و شخصی را به رسمیت بشناسید
افسانه «تعادل بین کار و زندگی» اغلب دستنیافتنی به نظر میرسد و بسیاری از رهبران سازمانی را در برابر فشارهای هر دو طرف مستاصل و درمانده میکند. آن دسته از رهبران سازمانی که مسوول تیمهای جهانی و تصمیمات استراتژیک و عملکرد کلی هستند، برای مدیریت کار و زندگی شخصیشان با چالشهای منحصربهفردی روبهرو میشوند. اما دستیابی به این تعادل غیرممکن نیست، فقط نیازمند استراتژی هدفمندی است تا بتوانند آگاهانه کار و زندگی شخصیشان را مطابق شرایط خاص خود مدیریت کنند.
-
آیا هوش مصنوعی میتواند از ما رهبران سازمانی بهتری بسازد؟
در اتاقهای جلسات مدیران سراسر جهان، انقلابی آرام در جریان است. هوش مصنوعی که زمانی محدود به وظایف رایج و متداول بود، اکنون آماده دگرگونسازی رهبری سازمانی است. هر چقدر سیستمهای هوش مصنوعی پیچیدهتر میشوند، رهبران سازمانی باید با یک سوال مهم دست و پنجه نرم کنند: هوش مصنوعی چگونه عملکرد ما را بهبود میبخشد؟ وعدهای که هوش مصنوعی در خصوص رهبری سازمانی میدهد، اغواکننده است.
-
تغییر سبک مدیریت به تناسب زمان
درباره سبکهای رایج رهبری سازمانی و اینکه چگونه سبک مناسب خود را پیدا کنیم، مطالب بسیاری نوشته شده است. مثلا سبک تحولآفرین یا تعاملی یا بوروکراتیک. اما دنیل گلمن، روانشناسی که به تحقیقات در حوزه هوش هیجانی معروف است میگوید: «لازمه یک رهبر سازمانی فوقالعاده بودن این است که بدانیم موقعیتهای مختلف، ممکن است رویکردهای متفاوتی را طلب کنند.» گلمن با تکیه بر تحقیقات و تجربیاتش، شش سبک رهبری سازمانی را شناسایی کرده که مدیران میتوانند با توجه به شرایط و نیازهای اعضای تیم، آنها را اتخاذ کنند.
-
متقاعدسازی؛ بزرگترین اشتباه بازاریابان
«الایس سنت المو لوئیس»، پیشگام حوزه بازاریابی قرن نوزدهم است که برای نخستین بار، مفاهیم قیف فروش و بازاریابی را مطرح کرد. طبق این ایده، برای به دست آوردن یک مشتری وفادار باید افراد را از چند مرحله عبور دهید. ابتدا باید مردم را از محصول خود آگاه کنید، سپس باید وادارشان کنید که آن را در زندگی خود تصور کنند. بعد باید ترغیبشان کنید که آن را بخرند. و در نهایت باید متقاعدشان کنید که خرید را تکرار کنند و درباره محصولتان با دیگران صحبت کنند. این قیف بر پایه «متقاعدسازی» بنا شده است.
-
رهبران کسب و کار، نیازمند شایستگیهای جدید در پایداری دیجیتال
سازمانها متناسب با چالشهای جدید، مسیری به غیر از تحول سازمانی نخواهند داشت. یکی از مهمترین عوامل تحول سازمانی، رهبری و شایستگیهای آن است که باید متناسب با تغییرات بازآفرینی شود.
-
کلید تحول دیجیتال موفق در دست کیست؟
شاید تصور شود که برای ایجاد یک تغییر سازمانی، نیاز به مدیری توانمند است. اما واقعیت آن است که بدون تعهد تمام و کمال تمام افراد درگیر در آن تغییر، نتیجه خاصی حاصل نخواهد شد. رسیدن به این تعهد جمعی با آنکه دشوار به نظر میرسد، مزایای فراوانی به دنبال خواهد داشت. رواج هوش مصنوعی یکی از تغییراتی است که محیط کار امروزی را تحتتاثیر قرار داده است.
-
اصول برخورد حرفهای با نیروی کار
امنیت روانی کارکنان یکی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر بهشدت مورد توجه قرار گرفته است. بالا بودن سطح امنیت روانی کارکنان در محیط کار باعث میشود بهرهوری فردی و سازمانی افزایش یابد و افراد در زمانی که مشغول فعالیت برای سازمان یا شرکت متبوعشان هستند احساس آرامش و آسایش کنند و در نتیجه از کار کردن لذت ببرند و کمتر به فکر جابهجایی و ترک شغل بیفتند.
-
غایب بزرگ در سیاستصنعتی
استفاده و اجرای موثر سیاستهای صنعتی «مشروط» در ایران غایب بزرگ حوزه سیاستگذاری اقتصادی است. نتایج مطالعات توسعه نشان میدهد که بسیاری از سیاستهای صنعتی موفق در کشورهای مختلف در واقع سیاستهایی بودهاند که به شکل مشروط و در ازای تغییر واقعی در سطح فعالیت بنگاهها بهکار گرفته شدهاند. در ایران کارشناسان اعتقاد دارند سیاستهایی که در حوزه صنعت اجرا میشود نوعی واکنش به مسائل کلان است؛ نه برحسب نیازسنجی فضای درون صنعت و نوسانات ارزی که سیاستهای صنعتی را تحتالشعاع قرار داده است.
-
مدیران عامل با چه چالشهایی مواجهاند؟
بنا به گزارشات مفصلی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا منتشر کرده، بنگاه های ایرانی در سال 1403 در کنار همه مشکلاتی که پیش رو دارند، به طور مشخص با چهار چالش کمبود نقدینگی، خروج نیروی انسانی متخصص ، کوچک شدن بازار و کمبود منابع اولیه دست و پنجه نرم می کنند.