pvc-asso.ir
بهبود کیفیت مدیریت با تقویت مهارتهای رهبری سازمانی
چرا توسعه مهارتهای رهبری سازمانی برای مدیران مهم است؟ وقتی شما از یک کارمند ساده به مقام یک مدیر میانی یا حتی مدیر ارشد ارتقا پیدا میکنید و قرار است افراد دیگری را مدیریت و رهبری کنید به مهارتهایی نیاز دارید که در این مسیر به شما کمک کنند و کیفیت مدیریتتان را بهبود ببخشند. در واقع شما با تلاشتان برای کسب و تقویت مهارتهای رهبری سازمانی، این اطمینان خاطر و قوت قلب را به رؤسای شرکت و کسانی که شما را برای تصدی پست مدیریتی پیشنهاد دادهاند به وجود میآورید. برای پیمودن مسیر سخت و پیچیده مدیریت و رهبری سازمان مشتاق و علاقهمند هستید و کسب و تقویت مهارتهای رهبری برای شما مهم است.
حتی اگر یک مدیر باسابقه و باتجربه هم باشید باز هم به شرکت در دورههای توسعه مهارتهای رهبری سازمانی نیاز دارید، چرا که چالشهای دنیای کسب و کار آن قدر پیچیده و متغیر هستند که برای روبهرو شدن با آنها و عبور موفق از موانع و مشکلات و ارائه کیفیت مطلوب مدیریت، به مهارتهای جدید و متنوعی نیاز هست.
در واقع مدیران و رهبران سازمانی باتجربه، مانند نومدیران و کسانی که بهتازگی وارد عرصه سخت و پیچیده مدیریت و رهبری سازمانی شدهاند، به کسب و تقویت مهارتهای نرم که به طور پیوسته بر کمیت و کیفیت آنها افزوده میشود نیاز دارند.
وقتی میخواهید برای توسعه مهارتهای رهبری سازمانی برنامهریزی کنید و در دورههای آموزش و تقویت مهارتهای رهبری ویژه مدیران شرکت کنید ابتدا باید بفهمید که در این مسیر میخواهید به چه چیزهایی دست یابید و چه توقعی از چنین دورههای آموزشی موثری دارید. بهطور کلی، اگر میخواهید مهارتهای رهبری خود را بهعنوان یک مدیر یا رهبر سازمان تقویت کنید، عوامل زیر را مدنظر داشته باشید:
مهارتهای موجود: پیش از هر گونه اقدام برای کسب مهارتهای جدید رهبری سازمانی، شما باید بدانید که از چه مهارتهایی برخوردارید و به چه مهارتهایی نیاز دارید. در واقع اگر بدانید در چه زمینههایی خوب هستید و یک یا چند مهارت را بهخوبی کسب کردهاید و مشکلی در آن زمینهها ندارید آن گاه میتوانید برای کسب سایر مهارتها اقدام کنید و تمرکزتان را روی آنها بگذارید.
اهداف: این خیلی مهم است که شما به طور دقیق بدانید چه انتظاری از شرکت در یک دوره توسعه مهارتهای رهبری سازمانی دارید، چه میخواهید و قرار است بعد از پایان این دوره به چه مهارتهایی دست پیدا کنید.
زمان موردنیاز: باید قبل از شرکت در دورههای توسعه مهارتهای رهبری سازمانی، مشخص کنید چقدر وقت و زمان میتوانید برای شرکت در این دورهها و انجام تکالیف مرتبط با آن اختصاص دهید. این موضوع، یعنی مدیریت زمان و تعهدات زمانی برای انجام تکالیف دوره بهخصوص برای مدیرانی که پستهای مدیریتی مهم و حساسی را بر عهده دارند تا حد زیادی سخت و چالشبرانگیز است؛ هر چند که تجربه نشان داده هر چقدر هم وقت صرف توسعه مهارتهای رهبری سازمانی مدیران شود ارزشش را دارد و پیامدهای مثبت فراوانی را چه برای خود مدیران و چه سازمانها و شرکتهای تحت رهبریشان خواهد داشت.
بودجه و هزینه شرکت در دوره: باید قبل از شرکت در دورههای توسعه مهارتهای رهبری سازمانی، در مورد بودجه مورد نیاز و شهریه آنها کسب اطلاعات کنید و نتایج این بررسیها را به اطلاع کارفرمای خود برسانید، چرا که این صاحبان شرکت و کارفرمایان هستند که باید هزینه شرکتکردن مدیرانشان در دورههای توسعه رهبری سازمانی را بپردازند.
اعتبار دوره گواهینامهها: قبل از شرکت در دورههای مهارتی رهبری سازمانی، باید مشخص باشد که درجه اعتبار چنین دورههایی تا چه حد است و چه نوع گواهینامههایی به شرکتکنندگان در دوره اعطا خواهد شد.
انواع دورههای توسعه مهارت
بعد از اینکه عواملی مانند اهداف و مهارتها و الزامات لجستیک مرتبط با دورههای توسعه رهبری مشخص شد نوبت میرسد به نوع دورههای توسعه رهبری سازمانی. بهطور کلی سه نوع دوره توسعه مهارتهای رهبری سازمانی وجود دارد که عبارتند از:
دوره توسعه مهارتهای بنیادین. اگر مدیری تازهکار هستید یا میخواهید در آینده در حوزه مدیریت سازمان و رهبری تیمهای کاری فعالیت کنید شرکت در دورههای توسعه مهارتهای بنیادین برای شما ایدهآل خواهد بود. در این دورهها که معمولا کوتاهمدت و فشرده هستند یکسری رهنمونها و مهارتهای مرتبط با مدیریت از جمله ذهنیت مدیران، کشف و توسعه سبک رهبری سازمانی، اتخاذ تصمیمهای سخت و مهارت تحت تاثیر قرار دادن دیگران آموزش داده میشود. علاوه بر این در دورههای عمومی توسعه رهبری سازمانی به موضوعات عام و کاربردی دیگری همچون الزامات مدیریتی، اخلاقیات مدیریتی، مسوولیتپذیری شرکتی و قدرت و اختیار پرداخته میشود.
دوره توسعه مهارتهای تخصصی. بعد از شرکت در دورههای توسعه مهارتهای عمومی و بنیادین رهبری سازمانی نوبت میرسد به آموختن مهارتهای تخصصی و ویژه مدیران که دربرگیرنده مهارتهای خاص و حساستر است. در این دورهها به مباحث جدیدتر و پیچیدهتری مانند رهبری استراتژیک، اجرای استراتژیها، مدیریت تغییر، بهینهسازی فرهنگ سازمانی، مهارت مذاکره، مدیریت تحول دیجیتال و هوش مصنوعی پرداخته میشود. شرکتکنندگان در چنین دورههایی که بهصورت تخصصی و برای مدیران بخشهای مختلف سازمان بهصورت جداگانه برگزار میشود یاد میگیرند چگونه بر چالشهای خاص حوزه خود غلبه کنند و کیفیت رهبری سازمانی خود را ارتقا دهند.
دوره توسعه مهارتهای جامع. هنگامی که مدیران یک سازمان در دورههای عمومی و تخصصی توسعه مهارتهای رهبری سازمانی شرکت کردند، لازم است در حین کار کردن و مواجه شدن با موقعیتهای کاری مختلف و بهصورت دورهای در دورههای جامع مهارتهای رهبری سازمانی نیز شرکت کنند. در این دورهها مباحث کاربردی و متنوعی همچون تیمسازی پویا، رهبری سازمانی در دنیای دیجیتال، برندسازی شخصی، اجرای استراتژیها و مدیریت مالی آموزش داده میشود. شرکت در چنین دورههایی باعث میشود مدیران سازمان همیشه بهروز و آماده رویارویی با چالشها و موقعیتهای غیرمنتظره باشند.
منبع: Harvard Business School
مترجم: سید حسین علوی لنگرودی
نظرات