ارسال پاسخ

۲۷ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1820

pvc-asso.ir

مزایای عملکرد و پایداری لوله های فاضلابی پی وی سی در استرالیا (بخش پایانی)

لوله های پی وی سی به دلایل مختلف از پذیرش سریع در بازار فاضلاب و بهداشتی استرالیا برخوردار می باشد. این شامل سهولت…

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: در بخش اول این مقاله علاوه بر چکیده و مقدمه به بررسی تاریخچه و همچنین مباحث تجاری و مقاومت در برابر نفوذ ریشه درخت پرداخته شد. همچنین در  بخش دوم نصب و راه اندازی در مناطق دارای فرونشست، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، خواص صوتی، پایدار کننده های سربی، مقاومت در برابر آتش، طول عمر و عملکرد ساختاری لوله های فاضلاب پی وی سی مدفون، مورد بررسی قرار گرفت. اینک بخش پایانی این مطلب را پیش روی دارید.

 

محیط

به حداقل رساندن استفاده از محصولات پی وی سی در سیدنی برای بازی های المپیک 2000 پیش آمد.این عمل،بوسیله ی برخی به عنوان حذف پی وی سی از محل برگزاری المپیک تفسیر شده بود و به حداقل رساندن یا حذف پی وی سی متعاقبا توسط بقیه با آغوش باز پذیرفته شد. صنعت پی وی سی مجبور بود که در تعدادی از برنامه ها تغییری ایجاد کند که نگرانی های واقعی در مورد پی وی سی را مطرح و نگرانی های نامعتبرِ علمی را رد کند.صنعت پی وی سی یک برنامه به عنوان یک برنامه نظارت بر محصول (PSP)را پذیرفته است که اشکالات زیر را اعلام می کند:

 

• تثبیت کننده های سرب (که دیگر مجاز نیست)

 

• عدم وجود رنگدانه کروم یا کادمیوم

 

• مونومر کلر و وینیل کلرید VCMتولید شده از مسیرهای آزاد جیوه

 

• محدودیت ها روی انتشار VCM در طول تولید پی وی سی و محدودیت ها روی محتوای VCM در خود رزین (بسپار)

 

  • مقررات برای بازیافت

PSP یک برنامه داوطلبانه است که زمانی که یک شرکت ثبت نام می کند، اجرای برنامه از لحاظ قانونی الزامی است. PSP با توجه به نگرانی های زیست محیطی معتبر در مورد  PVCبسیار موفق بوده و به مقابله با موارد نامناسب می پردازد.

 

در یک دوره، محصولات پی وی سی در رتبه بندی گرین استار ساختمان،جریمه شدند. در حال حاضر یک طرح برای لوله ها ها و مجراها طبق الزامات شورای ساختمان سبز که از بهترین روش های زیست محیطی (BEP PVC) استرالیا به حساب می آید،ساخته شده است؛این الزامات به دقت با  PSP هماهنگ است.محصولات BEP PVC  به گونه ای مارک دار شده و به طور فزاینده ای در ساختمان های معتبر گرین استار مشخص می شوند.

 

کارایی مواد

مشخصات اصلی برای لوله های زهکشی پی وی سی،نه تنها قطر به هدف سازگاری، بلکه حداقل ضخامت مورد نیاز دیواره برای برآورده ساختن طول عمر مورد نیاز را مشخص می کند. با معرفی کارایی مواد در طراحی دیواره ساختمند، ضخامت دیواره ها بیش از این مناسب نبود و حداقل سفتی در لوله مطرح شد.در ابتدا،صنعت استرالیا در تعیین میزان سفتی برای لوله های دیواره ساختمند و حفظ حداقل ضخامت دیوار برای محصولات صاف دچار اشتباه شد.این امر، منجر به ناهماهنگی شد که به موجب آن، لوله های دیواره صاف عمدتا و به طور قابل توجهی سخت تر از محصولات دیواره ساختمند بود. این اشتباه با تعیین حداقل میزان سفتی برای همه محصولات بزرگتر و مساویDN110 است،اصلاح شد.قطرهای کوچکتر استفاده شده در لوله ها همچنان با توجه به قطر و ضخامت دیواره مشخص می شود. برای لوله های بزرگتر و مساوی DN110  دو درجه سفتی معرفی شدند که SN4 و SN8  می باشند. به دلیل اینکه سفتی های لوله ها کمی پایین تر از مقادیر ضخامت دیواره مربوطه به آن رده تعیین شده بود،منجر به صرفه جویی در مواد شد. به سرعت متوجه شدیم که در عمل، اغلب توجه کافی به کیفیت نصب لوله های DN110 که معمولا در ساخت و ساز مسکونی استفاده می شود، نادیده گرفته می شود.در نتیجه مشکلات نصب لوله ها دراین قطر مشخص وجود داشت. برای از بین بردن این مشکل، صنعت، طبقه بندی سفتی لوله ها را برای DN110 به SN6 و  SN10 افزایش داد. استحکام اضافیِ رده های بالاتر سفتی حلقوی برای جبران حمل و نقل نامناسب و روشهای نصب ضعیف تر بود.این یک پاسخ عملی به این مسئله محسوب می شد و به نظر می رسید انجام آن سریعتر از تلاش لوله کش ها برای تغییر عملکرد ها باشد.رده های سفتی بالاتر برای لوله های DN110 از سال 1999 باقی مانده است.

 

برای صرفه جویی در مواد بیشتر،لوله های پی وی سی دارای ساختمان ساندویچی  (SC) به طور گسترده ای پذیرفته شده است.در حالی که ساختارهای کارآمد مؤثر دیگر مانند لوله های شیار دار وجود دارند، لوله های  SC دارای مزیتی دقیقا مشابه محصولات اصلی هستند و روش های نصب و راه اندازی تغییر نمی کنند.کارایی مواد با ترکیبی از عوامل به دست آمده که عبارت اند از :

 

• اسفنجی شدن هسته لوله

 

• حذف رنگدانه در هسته تعبیه شده در لایه داخلی لوله

 

•  استفاده مجدد بازیافت درون هسته. این راه حل می تواند از یک دیدگاه زیست محیطی سودمند باشد، زیرا می تواند بستری برای کاهش ضایعات پی وی سی نسبت به مواد دیگری که طول عمر زیادی دارند ودر طبیعت باقی می مانند،فراهم آورد.

 

هنگامی که اولین بار لوله های دیوار ساختمند مطرح شدند، نگرانی هایی در مورد امکان آسیب به یکپارچگی سیستم ها بوسیله ی سایش و یا تخریب دیوار داخلی ابراز کردند.یک روش عملی برای کاهش این نگرانی ها،با تعیین حداقل ضخامت لایه داخلی لوله های SC،انجام شد که بر این اساس ۵۰٪   بیشتر از  ضخامت مورد نیاز در ISO21138.2  در نظر گرفته شد.

 

انرژی  گنجانده شده

تمرکز فراوان بر روی پایداری و تغییرات آب و هوایی، علاقه مندی زیادی به استفاده از انرژی، نه تنها در بهره برداری از ساختمان ها و زیرساخت ها، بلکه در انرژی گنجانده شده (EE) محصولات مورد استفاده برای ساخت آنها ایجاد کرده است. انرژی گنجانده شده به جمعِ همه‌ی انرژی‌هایِ لازم برایِ تولیدِ یک کالا یا سرویسِ معین طیِ چرخه‌ی حیاتِ آن گفته می‌شود. به عنوانِ مثال انرژیِ نهفته‌ی یک لوله پلاستیکی شاملِ همه‌ی انرژی‌هایِ لازم برای استخراجِ موادِ خامِ موردِ نیاز، حمل و نقل، تولید، ، نصب و بهره برداری است. هنوز رویکرد جهانیِ استواری برای محاسبات EE  وجود ندارد. به عنوان مثال، محاسبات باید همواره انجام شوند، اما همیشه  الزاما شامل تبدیل مواد به فرم نهایی نیست.همچنین برای لوله ها، مقادیر انرژی تجسم شده باید براساس طول محصول، نه جرم مادی آن باشد. هزینه های حمل و نقل و همچنین سهم پوشش ها و روکش ها نیز در نظر گرفته شود.تا به امروز، نشان داده شده است که در اغلب موارد استفاده از لوله های فاضلابی و بهداشتی زهکشی پی وی سی با مواد دیگر، به ویژه هنگامی که از هسته های فومی و بازیافتی در ساختار  استفاده می شود، مطلوب تر است. صنعت لوله سازی در حال تحول است و صنعت استرالیا به دنبال پیشرفت در آن است. انتظار می رود این پیشرفت با همکاری با سایر گروه های ذینفع باشد.

 

نتیجه

لوله های پی وی سی به دلایل مختلف از پذیرش سریع در بازار فاضلاب و بهداشتی استرالیا برخوردار می باشد. این شامل سهولت حمل و نقل و نصب، عملکرد اتصالات و انگیزه تجاری است. با این حال ، علاوه بر مزایای استفاده از این مواد، صنعت لوله سازی با ایجاد یک تلاش هماهنگ برای آموزش و تربیت لوله کش ها، بازرسان و تنظیم کننده ها، به موفقیت دست یافته است.همچنین صنعت منابع قابل توجهی را برای ایجاد طیف گسترده ای از استانداردهای ملی در مورد مشخصات محصول شامل عملکرد، نصب و طراحی اختصاص داده است.

 

گرچه جذب اولیه لوله های پی وی سی و اتصالات بسیار سریع بود،ولی صنعت همچنان با چالش های پیش رو مواجه است.این صنعت با کمک تحقیقات، به طور فعال به حفظ استانداردهای ملی و رسیدگی به موقع به مسائل مربوط به نصب، محیط زیست و مسائل تجاری پرداخته است.

 

لوله های فاضلاب و زهکشی پی وی سی در استرالیا در حال حاضر به مدت بیش از 40 سال استفاده شده است و همچنان بسیار موفق است. هیچ دلیل عملکردی یا زیست محیطی وجود ندارد که چرا  لوله پی وی سی نباید در ساختار های فاضلاب و زهکشی استفاده شود.از لحاظ  تجاری نیز، پی وی سی از مواد رقابتی برتر است.

 

سفتی طولی لوله های پی وی سی به این معنی است که آنها می توانند به راحتی در فضای کم قرار گیرند که می تواند منجر به جمع آوری فاضلاب شوند. این در استرالیا بسیار مهم بوده است که شرایط خشکسالی دوره ای،  به کاربرد جریان آب و مخازن توالت کم حجم،منجر شده است.

 

هیچ دلیلی برای شک کردن در این امر وجود ندارد که لوله های پی وی سی که قبلا نصب شده اند، می توانند خدمات ایمنی را برای سال های متوالی ارائه دهند. همچنین هیچ پایه و اساسی برای پذیرفتن مواد جایگزین برای ایجاد مزیت کلی وجود ندارد.

 

ظاهرا ممکن است معلوم شود که  صنعت لوله سازی پی وی سی همانطوری است که بیش از 40 سال پیش بوده است. با این وجود، صنعت با موفقیت چندین چالش را پشت سر گذاشته و بدون شک این کار در آینده ادامه خواهد یافت.

 

ترجمه: مرضیه معظمی گودرزی

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد