ارسال پاسخ

۲۵ مهر ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1885

pvc-asso.ir

نوآوری در pvc آرایش یافته

آرایش یافتگی می تواند خصوصیات لوله های pvc را در برخی کاربردها تقویت کند و درحال حاضر تلاش هایی در جهت بکارگیری این تکنولوژی برای لوله های پی وی سی کلرینه شده انجام شده است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: pvc آرایش یافته یا opvc با کشش لوله های  upvc برای تولید لوله هایی با خصوصیات مکانیکی بالاتر بدست آمده است.

 

به طورکلی برای انتقال آب آشامیدنی استفاده می شود و استفاده از آن در سراسر جهان در حال کسترش است.با این حال علاوه بر گسترش opvc، یکی از تولید کننده های پیشرو، تکنولوژی ارایش یافتگی را برای نوع دیگر از  pvcبه کار گرفته است .شرکت مولکور اسپانیا که هم ماشین آلات برای تولید opvc و هم خود لوله را تولید می کند، تحقیق خود را یک گام فراتر برده و از تکنولوژی آرایش یافتگی برای لوله های cpvc استفاده کرده است. مدیر عامل شرکت مولکور گفت که با بکارگیری اصول آرایش یافتگی مولکول ها برای cpvc ما می توانیم محصولی با تمام مزایای opvc را تولید کنیم که مقاومت بیشتری در دماهای بالا نیز دارد.

 

این شرکت تکنولوژی آرایش یافتگی خود را برای کاربرد در cpvc قابل اجرا کرده است. نخستین نمونه cpvc-oقبلا آزمایش شده و نتایج اولیه حاصل شده است. دیدگاه این پروژه تعیین این مسئله بود که آیا cpvc-o  می توانست یک راه حل رقابتی در تولید لوله های تحت فشار در محیط های گرم باشد یا خیر. برخی از اهداف اصلی شامل بررسی امکان پذیری آرایش یافتگی cpvc ، تجزیه و آنالیز خواص مواد تولید شده و ارزیابی صرفه اقتصادی ساختن محصولات cpvc-o  بود.

 

پذیرش تکنولوژی:

به منظور تجزیه وتحلیل خواص لوله cpvc-o ، شرکت مولکور راهی را برای اعمال آرایش یافتگی به همان شیوه ای که برای لوله های  pvc استاندارد انجام شد، توسعه داد. یک ماشین جهت آرایش یافتگی مدل M-OR-P1640 برای کار در دمای بالای 150درجه سانتی گراد سازگار بود. این آزمایش ها بر روی لوله سایز 160mm که یک سایز متداول و محبوب برای  opvc است، انجام شد. تغییرات اصلی باید در مرحله آرایش یافتگی انجام شود. دما در مراحل 5 درجه سانتی گراد افزایش یافت تا دمای مطلوب برای آرایش یافتگی بدست آید.

 

 پارامترهای دیگر مانند فشار و سرعت انبساط نیز تنظیم شده است. پس از تنظیمات، مجموعه ای از لوله ها تحت شرایط استاندارد ساخته شد که نشان می دهد این خط اکستروژن می تواند برای تولید  cpvc-o مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که نمونه های لوله تولید شد، طبق استاندارد های iso 16422 مربوط به لوله های  opvcتست شد و امکان مقایسه ای بین لوله های upvc -opvc -cpvc  و c-pvc-o فراهم کرد. دو آزمون تنش-کرنش بر روی پریفرم ولوله آرایش یافته نهایی انجام شد.

 

در آزمون محوری نمونه،  cpvc-oآرایش یافته تنش محیطی برابر با 54.78 مگا پاسکال و کرنش برابر با 94.6 درصد  نشان می دهد. این نتایج در راستای opvc است و تنش بیشتری را  بعد از آرایش یافتگی نسبت به استاندارد همانطور که در opvc اتفاق میافتد نشان می دهد. الزام به داشتن تنش هیدروستاتیک تا 50 مگا پاسکال برای cpvc-o منجر به افزایش خواص این نوع لوله شد. همچنین در کرنش، رفتاری همراستا با لوله های آرایش یافته  upvc نشان داد و این مقدار کمتر از cpvc استاندارد بود که معمولا بیش از 100 درصد  است.

 

آزمون هوپ

مقادیر مربوط به آزمون هوپ نمونه برابر با 94.8مگا پاسکال برای تنش و 28.6 درصد  برای کرنش بود. مقدار تنش برای cpvc-o بسیار شبیه به مقدار opvc است. یکی از ملاحظات مهم دیگر این است که مقادیر کرنش برای cpvc بعد از آرایش یافتگی کاهش می یابد. مقدار 28.6 درصد  کوچکتر از مقداری است که برای opvc  در جهت حلقه بدست آمده است که معمولا بالاتر از 80 درصد  است یا حتی استاندارد  cpvc قبل از آرایش یافتگی مقادیر بالاتر از 100 درصد  است.

 

کاهش قابلیت تغییر شکل در آزمون های فشار نشان داده شده است که لوله ها دچار شکست می شوند اما این تغییر شکل ها قابل توجه نیست.آزمون ها همچنین نشان داد که مقاومت به ضربه cpvc-o به مراتب بیشتر از cpvc معمولی است هر چند که در مقایسه با  opvc بهبود کمتری حاصل شده است. به عنوان مثال در تست های ضربه که برای  opvcطراحی شده است. cpvc-o 3 نمونه از 25 نمونه دچار نقص شد و در تکرار آزمون 4مورد شکست از 8 نمونه مشاهده شد. که این اتفاق تا به حال برای لوله های  opvc رخ نداده است.با این حال در تست های حرارتی cpvc-o ثابت کرد که مقاومت بالاتری دارد.

 

ابعاد لوله تا بالاتر از 110 درجه سانتی گراد حفظ شد در حالی که opvc در حدود 80 درجه سانتی گراد دچار شرینک شد. این الگو از روند موادی که آرایش یافته نیستند پیروی می کند.آرایش یافتگی می تواند خصوصیات مکانیکی cpvc استاندارد را به همان  شیوه مشابه در upvc بهبود دهد. در مقایسه با opvc، cpvc-oدر آزمون ضربه بدتر عمل می کند و دارای مدول یانگ کمتر در آزمون سفتی حلقه ای  است اما در مقایسه با cpvc بهتر است. حداقل استحکام مورد نیاز (MRS) CPVC –O مشابه با OPVC در دمای محیط است. اما با افزایش دما، عملکرد آن بهبود می یابد (+1 درصد  در 20 درجه،+6 درصد  در 45 درجه و +12 درصد  در 60 درجه سانتی گراد)

 

مزیت اصلی CPVC-O (در مقابل OPVC) دمای انتقال شیشه ای بالاتر است اما افزایش قابل توجهی در خصوصیات مکانیکی در محدوده 20 تا 45 درجه سانتی گراد وجود ندارد.با اعمال آرایش یافتگی  برای CPVC می توان به طور گسترده ای از cpvc-o در محیط های گرم استفاده کرد.

 

CPVC-O خواص ابعادی را در دماهای بالاتری نسبت به OPVC حفظ می کند

 

لوله های CPVC-O تحت فشار دچار نقص شدند اما خیلی قابل توجه نبود.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد