ارسال پاسخ

۱۷ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1801

pvc-asso.ir

لوله های PVC و CPVC، مقاوم در برابر آتش

بسیاری از پلاستیک ها در برابر حرارت و آتش تحمل خوبی را ندارند (به عنوان مثال پلی پروپیلن و پلی اتیلن) اما این برای همه ترموپلاستیک ها صادق نیست.

 
سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:
هنگامی که ما درباره پلاستیک و مقاومت در برابر آتش صحبت می کنیم اکثر مردم تصوری از ذوب شدن پلاستیک در یک آتش سوزی یا خم شدن قاشق های پلاستیکی را دارند. درحالی که بسیاری از پلاستیک ها در برابر حرارت و آتش تحمل خوبی را ندارند (به عنوان مثال پلی پروپیلن و پلی اتیلن) اما این برای همه ترموپلاستیک ها صادق نیست. 


به طور خاص پلی وینیل کلراید کلرینه شده(CPVC) برای محدود کردن اشتعال پذیری و تولید دوده به کار می رود. در واقع در بسیاری از کاربردهای سامانه CPVC به علت توانایی مقاومت در برابر فشار، گرما و خوردگی استفاده می شوند و همچنین مقررات سخت گیرانه را در برابر شعله و دود رعایت می کند. اما شما باید در سیستم لوله گذاری ترموپلاستیکی برای اطمینان از الزامات مقاومت در برابر آتش در کاربرد مدنظر چه کیفیتی را انتظار داشته باشید.در بررسی مقاومت در برابر آتش CPVCچندین فاکتور وجود دارد.


مقاومت در برابر احتراق
دمای احتراق کمترین دمایی است که در آن بخار قابل احتراق کافی از ماده ساطع می شود و می توان آن با یک شعله کوچک خارجی مشتعل کرد. دمای احتراق  CPVC برابر با °C482 است و این باعث می شود که نسبت به سایر مواد ترموپلاستیکی حساسیت کمتری به احتراق داشته باشد.این دما برای   PVCبرابر با °C399 است.


مقایسه دمای احتراق برای مواد مختلف

 

 
 

مقاومت در برابر سوختگی
مقاومت در برابر سوختن مواد با استفاده از شاخص LOI اندازه گیری می شود که درصد اکسیژن مورد نیاز در محیط اطراف برای حفظ شعله است. شاخص حدی اکسیژن برای CPVC برابر با 60درصد است و برای  PVC برابر با 45 درصد است. ماده ای با LOI بالاتر از 21 درصد نباید در هوا و دمای اتاق دچار سوختگی شود. زیرا جو زمین از 21درصد اکسیژن تشکیل شده است. به همین دلیل شعله فورا اطراف لوله خاموش می شود و سوختن متوقف می گردد. برعکس ترموپلاستیک هایی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن همچنان به سوختن ادامه خواهند داد.


مقایسه شاخص حدی اکسیژن


 
 

مقاومت در برابر گسترش شعله
مقاومت در برابر گسترش شعله یک ویژگی مهم است زیرا کمک می کند که آتش نشانان و سیستم های خاموش کننده بلافاصله آتش را مهار کنند و آسیب های ملکی و تجهیزات را محدود می کند. اشتعال پذیری  CPVC مطابق با  UL 94تست شد که تعیین کننده اشتعال پذیری مواد پلاستیکی  است که در اجزا و قطعات محصولات نهایی استفاده می شود. به طور خاص این آزمون مقاومت در برابر سوزاندن و چکه کردن را اندازه گیری می کند.CPVC دارای بالاترین رتبه (V0) در محدوده آزمون است.


رسانایی گرمایی
گرمای شدید می تواند آغاز آتش باشد، درصورتی که اکسیژن و سوخت کافی موجود باشد.با وجود اینکه فایروالها برای مهار گسترش دود و شعله در یک ساختمان طراحی شده اند، آنها نمی توانند انتقال حرارت را از طریق مواد لوله متوقف کنند.


لوله های فلزی دارای هدایت حرارتی بالایی هستند و انتقال حرارت را خیلی خوب انجام می دهند. در موارد نادر،گرمای حاصل از آتش در یک اتاق می تواند باعث ایجاد آتش سوزی در اتاق مجاور شود و گرمای شدید را از طریق لوله ها انتقال میدهد. در مقابل CPVC دارای هدایت حرارتی کم است و انتقال حرارت را از طریق فایروال ها محدود می کند.


تفاوت PVC و CPVC در مقاومت دمایی
 PVCبرای استفاده در آب های با دمای کمتر از 140درجه فارنهایت مناسب است اما CPVC برای استفاده در دماهای بالاتر از 200 درجه فارنهایت مناسب است. دماهای بالاتر از این مقدار در طول زمان ، منجر به نرم شدن لوله ها و ضعیف شدن محل اتصالات می شود و منجر به نشتی و شکست خواهد شد.


PVC معمولا ارزان تر از CPVC است و هر دو نوع از این لوله ها خیلی ارزانتر از لوله های فلزی و PEX هستند.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
علی حیدری شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰
آیا لوله های cpvc در برابر آتش معمولی یا حرارت مستقیم چه عکس العمل و واکنشی نشان میدهند ؟؟
آیا دفرمه میشوند ؟؟ ارسال پاسخ
انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰
سلام همانطور که از متن مقاله هم مشخص است لوله های CPVC مقاومت بالاتری نسبت به PVC در برابر آتش و سیالات داغ دارند. و میزان اکسیژن مورد نیاز این لوله ها برای حفظ و گسترش شعله بیشتر از لوله های PVC است. همچنین قادر به تحمل دمای سیالات تا 93 درجه سانتیگراد نیز هستند. درحال حاضر لوله های CPVC بهترین لوله در بین لوله های پلیمری از نظر عدم انتشار شعله است.
انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰
سلام همانطور که از متن مقاله هم مشخص است لوله های CPVC مقاومت بالاتری نسبت به PVC در برابر آتش و سیالات داغ دارند. و میزان اکسیژن مورد نیاز این لوله ها برای حفظ و گسترش شعله بیشتر از لوله های PVC است. همچنین قادر به تحمل دمای سیالات تا 93 درجه سانتیگراد نیز هستند. درحال حاضر لوله های CPVC بهترین لوله در بین لوله های پلیمری از نظر عدم انتشار شعله است.
عباس ذریعی دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
سلام . میخوام بدونم از این نوع لولها در سایزهای ۲ تا ۱۰ اینچ وجود دارد که برای تامین اب هواساز ها استفاده بشن . و‌دو‌اینکه از این لولها میتوان برای اب گرم دمای ۷۰ تا ۱۰۰ درجه استفاده کرد؟ ممنون میشم جواب بدین ارسال پاسخ
انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
با سلام
در حال حاضر لوله های cpvc در ایرن تولید نمی شود چون پتروشیمی ها مواد اولیه این لوله ها را تولید نمی کنند و مواد اولیه وارداتی است. اما در مورد بخش دوم سوال شما بله این لوله ها توان تحمل عبور سیال با دمای بالا را دارند همانطور که در متن هم توضیح داده شده است.
حسین خلیلی یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱
شما دمای بالا رو نوشتید اما دمای سرد و تحمل دمای پایین تا چه درجه ای هست ؟ ارسال پاسخ
انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
لطفا مطلب لینک زیر مطالعه شود
http://pvcas.ir/n2580