ارسال پاسخ

۶ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1786

pvc-asso.ir

ساخت اتصالات PVC-O برای اولین بار در آمریکا

اتصالات PVC-O برای اولین بار توسط MOLECOR در شمال امریکا ساخته شد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: از آنجایی که یکی از وظایف شرکت های فن آوری، تشخیص نیاز بازار و رفع اینگونه تقاضاها است،  شرکتMolecor  این وظیفه خود را با تولید محصولات  با سایز بزرگ و در رده های فشاری بالا انجام می دهد که در پی این اقدام توانسته نمونه های اتصالات با قطر DN 800 mm و فشار  25 barرا  در لیست محصولات خود  قرار دهد.

 

اولین تولید اتصالات PVC-O  در سال 2013  و همزمان با برگزاری نمایشگاه K بوده ، که شامل مواردی مانند: زانو 45 و90 درجه ، تبدیل یا جفت کننده ها، و اتصال دو سر کوپله بوده است. در سال 2013 نمونه آزمایشی اولیه این نوع اتصالات مورد تایید قرار گرفت و در طول سال 2014 در مقیاس صنعتی توسعه یافت. اما از آغازسال 2015 شرکت MOLECOR توانست محصولاتی از جمله زانو، تبدیل و سه راه را تولید و در دسترس مصرف کنندگان  قرار دهند، امروزه چون هیچ تولید کننده ای در جهان وجود ندارد که اتصالات PVC-O  را در کاتالوگ محصولات خود داشته باشد،  که از مواد PVC-U یا چدن نشکن  برای تولید اتصالات لوله کشی استفاده می شود. اما باوجود پتانسیل های بالای این محصول و نیاز بازار می توان آینده خوبی را برای آن پیش بینی کرد.

 

روند تولید اتصالات PVC-O:

سیستم بر پایه هوا، فرایند 100٪ خودکار، و بالاترین درجه جهت یافتگی و چرخش که تضمین کننده بهترین خواص مکانیکی اتصالات است می باشد. ورود این محصول به عرصه تولید، چالش های جدیدی را در زمینه طراحی محصول بهمراه داشته است.

 

لوله های PVC-O از 40 سال گذشته در انگلستان تولید شده و بدلیل خواص برجسته ای مانند مقاومت بالا به ضربه و مقاومت بالا در برابر فرسودگی ، قابلیت ارتجاعی، عدم انتشار ترک و مقاومت کششی قابل توجه، توانست بسرعت شناخته و مورد توجه قرار گرفت.

 

در طول سه دهه اول عمر این محصول عواملی مانند استانداردسازی، فرایند تولید، طیف محصولات و بهره وری صنعتی بعنوان محدودیت هایی در راه تولید این محصول وجود داشت. اما به منظور تجزیه و تحلیل عمیق تر از  چگونگی فن آوری این  محصول، می توان مقاله های Muñoz's (1)  و2)) Arena's در مورد نسل های قبلی لوله های پلاستیکی را مطالعه کرد.

 

شرکت Molecor از سال 2006  توانست با ایجاد یک فرایند جدید بر چالش های موجود بهره وری و فرآیندهای تولید لوله هایPVC-O   غلبه کند که این امر موجب شد استانداردهای جدیدی در سراسر جهان تدوین و به روزرسانی شود و تاثیرات فراوانی بر روند تولید داشته باشد.

 

شکل 1 خلاصه ای از بیشترین شاخص های استانداردهای PVC-O جهان و فاکتور های اصلی آن است. شایان ذکر است آخرین ویرایش  استاندارد بین المللی، ISO 16422 (3) در سال 2014 صورت گرفت که در آن محدوده محصول از ماکسیمم مقدار در نسخه 2006 ، یعنیDN 630mm  به قطر حداکثر 1000mm افزایش یافته است ،که نشان دهنده رشد بازار به سمت قطرهای بزرگتر است.

 

شکل 1:بیشترین شاخص استانداردهای PVC-O در جهان، و فاکتور های اصلی آن

 

این مطالعات بدون توجه به نیاز بازار که در جهت افزایش سایز و فشار کاری است انجام شده است  و  امروزه لوله های PVC-O بر طبق استانداردهای آمریکای شمالی با قطرDN 800 mm و فشار PN 25 bar  تولید شده و در دسترس است.

 

رسیدن به این سطح از توسعه و فن آوری به لطف سرمایه گذاری مداوم در R & D امکان پذیرشده است. اما حتی اگر طیف محصولات تولیدی و روند بهبود یابد، یک سوال در مورد تمامی  عرضه ها  در سراسر جهان وجود دارد: "پس اتصالات چه؟ "

تا به امروز هیچ اتصالات PVC-O در جهان وجود نداشته است و خطوط PVC-O به اجبار با اتصالات PVC-U یا چدن نشکن نصب می شده اند. با توجه به تنوع  قطر و فشار که در اتصالات چدن نشکن وجود دارد استفاده از آنها به نسبت سایر اتصالات رایج تربوده است اما این شرایط پایدار نخواهد بود، بدلیل هندسه پیچیده اتصالات، محاسبه پارامترهایی که پیش از این در لوله های عادی در نظر گرفته نمی شده  است در مطالعه اتصالات امری ضروری است.

 

تجزیه و تحلیل نسبت های کشش (حلقه و محوری) باید حتماً در امتداد طول و سایر بخش های اتصالات انجام گیرد، زیرا پس از آنالیز کامل مشخص شد که کشش محوری تاثیر منفی روی خواص مکانیکی بهبود یافته توسط کشش حلقه دارد و کشش محوری باید در طول فرآیند کنترل شود.

 

امروزه اتصالات PVC-O مطابق با استاندارد ISO TC 138/SC 4/WG1 N1203 (4) مورد آزمون قرار میگیرند که استانداری جدید و در حال توسعه است و برای اولین بار در زمینه اتصالات  PVC-O گردآوری و تدوین شده است.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد