آرشیو مدیریت و بازاریابی
-
پنج دلیلی که شرکتها را در تله شکست میاندازد
میگویند «موفقیت مدعیان زیادی دارد، اما شکست را کسی گردن نمیگیرد.» اما این گفته درباره شرکتها درست نیست، زیرا علاوه بر بیتجربگی بنیانگذار شرکت، دلایل فراوانی برای شکست شرکتها وجود دارد. با درک علل شکست شرکتها میتوان به رهبرانشان کمک کرد که بدانند چه کاری را چرا، چه وقت و به چه ترتیب انجام دهند و چگونه درستترین گزینهها را برای شرکتشان انتخاب کنند.
-
افزایش رشد از طریق نزدیک شدن به مشتریان
موفقیت یک ورزش تیمی است. ایجاد تغییر در کسبوکار و در جامعه، مستلزم کنار هم قرار گرفتن یک تیم برای انجام کاری شگفتانگیز است. واقعیت امروز برای کسبوکارها این است که تیم، فقط از کارمندان تشکیل نمیشود، بلکه شامل مشتریان نیز میشود. نزدیک شدن به مشتریان از طریق وارد کردن آنها در تیم خود، فرصتهای رشد جدیدی ایجاد میکند. همراستایی هر جنبهای از برند با مشتریان، به واسطه نزدیک شدن به مشتریان (مصرفکنندگان) شکل میگیرد.
-
نقش و جایگاه هوش مصنوعی در صنعت
یکی از مهمترین ویژگیهای کارخانههای آینده، به نحوه تعامل آنها با هوش مصنوعی بر میگردد. اما بهکارگیری هوش مصنوعی در صنعت در دو سطح مختلف چالشبرانگیز است. اول اینکه نیروی انسانی باید مهارت لازم را برای تعامل و استفاده از هوش مصنوعی دارا باشد و دوم اینکه قابلیتهای کارخانه باید به اندازهای بالا برود که بتواند از هوش مصنوعی خلق ارزش کند.
-
مدیران خلاق؛ ضامن اثربخشی و کارآیی
در هر سازمانی، تمام مشاغل، خصوصا مناصب مدیریتی، نیاز به ایفای نقش مخصوص به خود دارند و مدیران باید بتوانند نقش مربوطه را به خوبی «بازی» کنند. بنابراین، برای هر جایگاهی نقش مربوطه باید شناخته شود تا مدیریت آن به خوبی انجام شود. از آنجا که مدیریت تقلیدپذیر نیست، هر یک از این نقشها برای نوعی از مدیریت مناسب است و نمیتوان و نباید آن را برای نقش مدیریتی دیگری تقلید کرد.
-
استراتژی تابآوری بنگاهها در ۱۴۰۳
پنجمین رویداد مشاوره کسبوکار با هدف ارائه راهکارهای موثر در بهبود فعالیتهای اقتصادی، تقویت محیط کسبوکار کشور، توانمندسازی و تابآوری کسبوکارها در سالپیشرو با همکاری معاونت کسبوکار اتاق ایران و همراهی فدراسیون مدیریت و مشاوران کسبوکار ایران و با مشارکت علمی انجمن مشاوران مدیریت ایران، برگزار شد.
-
دلایل اصلی شکست شرکتها در ۱۰ سال آینده
شکست کسبوکارها به پدیدهای رایج تبدیل شده است و تنها استارتآپها و کسبوکارهای کوچک نیستند که هر ساله برچیده میشوند. پنجاهدرصد از شرکتهایی که ۲۰ سال پیش در لیست فورچون ۵۰۰ قرار داشتند اکنون دیگر وجود ندارند.
-
روشهای جلوگیری از اضافهکاری و فرسودگی کارکنان بااستعداد
همه ما در محل کار کارکنانی داریم که به دلیل داشتن استعداد برتر، متمایز از سایرین هستند. این افراد باهوش و دقیق هستند، بسیاری از کارها را انجام میدهند، عملکرد خوبی دارند و بهطور کلی بسیار باپشتکارند. همه دوست دارند آنها را در یک پروژه یا به عنوان عضو دائمی تیم خود داشته باشند. آنها به عنوان آهنربا برای انجام وظایف بیشتر و بزرگتر عمل میکنند. البته هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و زمانی که بهطور موثر به کار گرفته شوند، میتوانند به پیشرفت سازمان کمک کنند.
-
مقابله با خردهاسترسهای حاصل از هجوم مسوولیتها
شما نمیتوانید همیشه درخواستهایی را که از شما میشود کنترل کنید، اما میتوانید واکنش و پاسختان را کنترل کنید. لازم نیست همیشه بلهقربانگو باشید. میتوانید طوری پاسخ دهید که جلوی افزایش بیرویه مسوولیتهایتان را بگیرید.
-
چگونه میتوان پایههای یک کسبوکار را قوی کرد؟
براساس گزارشی از Investopedia، حدود 20 درصد از کسبوکارها تا یکسال هم دوام نمی آورند. مشکل بسیاری از کارآفرینان این است که به دنبال موفقیتهای یکشبه هستند. درحالی که، کارآفرینان موفق میدانند که یک بنیان بندی قوی کلید رشد بلندمدت است.
-
بیشتر کار کردن چه زمانی باعث کاهش بهرهوری میشود؟
شاید برای خیلیها از جمله کسانی که بهتازگی وارد دنیای مدیریت شدهاند کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که کارکردن بیش از حد و بهاصطلاح اضافهکاری کارکنان نهتنها نمیتواند بهرهوری فردی و سازمانی را افزایش دهد، بلکه باعث کاهش آن نیز میشود و خستگی و دلزدگی کارکنان از کار و سازمان را نیز در پی خواهد داشت. در واقع زمانی که کارکنان مجبور شوند ساعات متمادی در محل کارشان بمانند و کار کنند، با تمرکز و انگیزه کمتری فعالیت خواهند کرد و کیفیت کارشان کاهش پیدا میکند.
-
ویژگیهای یک شعار شرکتی خوب
شرکتها به شیوههای مختلفی توجه ما را جلب میکنند. به طور مثال در بزرگراهها بیلبورد نصب میکنند، آگهی بازرگانی میسازند یا لوگوی خود را روی مداد و خودنویس چاپ میکنند.
-
راهکارهای حفظ کارکنان برای منابع انسانی
حفظ کارکنان، برای سازمانهایی که میخواهند نیروی کار قوی پایدار داشته باشند، یک دغدغه مهم است. بعد از رویداد «استعفای بزرگ» و در حالی که توازن قدرت در خیلی از کشورها به نفع کارکنان شده، توجهها بیشتر از همیشه به این جلب شده که سازمانها - و بهطور ویژه منابع انسانی - چطور حفظ کارکنان خود را مدیریت میکنند.
-
۱۰ «باید حیاتی» برای مدیران
وسسه «مککینزی» با هدف راهنمایی مدیران در عصر «شوکهای پیدرپی اقتصادی»، یک نظرسنجی بینالمللی از ۲۵۰۰رهبر سازمانی انجام داده تا فهرستی از «مهمترین فاکتورهای احتیاطی» به مدیران ارائه کند. نتیجه، به معرفی ۱۰ «بایدحیاتی» در مدیریت منجر شده است. این تحقیق میگوید، ۵درصد کارکنان، ۹۵درصد ارزش سازمان را میآفرینند و حفظ این ستارهها باید خطقرمز مدیر باشد.
-
اهمیت آگاهی به حساسیتهای مشتری
کارمندان پشتیبانی و خدمات مشتری، معمولا اولین نقطه تماس مشتری با شرکت هستند. مشتری وقتی با مشکلی مواجه میشود یا سوالی دارد، بلافاصله گوشی را برمیدارد و با یکی از این کارمندها صحبت میکند. بیجهت نیست که آنها را کارمند «خط مقدم» مینامند، چرا که شغلشان به هیچوجه آسان نیست. آنها باید هر روز با صبر و حوصله به تماسها جواب دهند، راهحلها را بارها تکرار کنند و مهمتر از همه، در برخورد با مشتریان عصبانی آرامش خود را حفظ کنند.
-
تولید چابک؛ راهبرد موفق برای رشد سازمانی
در محیط آشفته، نامطمئن و متغیری که شرکتها در آن مشغول فعالیت هستند، یکی از مهمترین عوامل بقا و پیشرفت، چابکی آنهاست و سیستم تولیدی چابک (Agile Manufacturing System) راهحلی جدید برای مقابله با این چالش است.
-
شش اولویت جدید مدیران عامل
مدیران عامل در شرایط بیسابقهای از «عدم قطعیت» و «شوکهای اقتصادی» قرار گرفتهاند؛ وضعیتی شاید سختتر از عصر کرونا. کسبوکار در این شرایط نیازمند مجموعهای از تحولات مدیریتی است که در قالب شش اولویت تازه برای مدیران توصیه میشود. «جسارت اعمال تغییر» به جای فرار از مشکل از جمله اولویتها است. مدیران باید روی مهارت کارکنان بیشتر از سطح تحصیلاتشان حساب کنند.
-
آنچه مدیران در مورد کنترلهای کاری باید بدانند
واقعیت این است که هیچکدام از شما مدیران دوست ندارید تحت کنترل باشید اما نیاز دارید که کسب و کارتان را تحت کنترل قرار دهید. حال سوال مهم اینجاست که تفاوت بین این دو چیست؟ در پاسخ باید گفت هنگامی که شما تحت کنترل هستید باید حضوری همهروزه در محل کارتان داشته باشید؛ اما وقتی کسب و کارتان تحت کنترل باشد این امکان به وجود میآید تا بر اساس سیستمها، فرآیندها و رویکردهایی کار کند که برای تحقق نیازهای آن شکلگرفتهاند، و نه بر اساس ترسهای شما یا محدودیتهایتان بهعنوان یک مدیر.
-
بهترین و بدترین مشتریان ما که هستند؟
اکثر شرکتها عملکرد مالی را با نگاه کردن به بخشهای جغرافیایی، خطوط تولید یا کانالها، تجزیه و تحلیل میکنند. این دیدگاهها این واقعیت را نادیده میگیرند که درآمدهای کل به مشتریان فردی وابسته است، و به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل کسب و کار با نگاه کردن به مشتریان آن میتواند بینش مفیدی را در اختیار مدیران قرار دهد.
-
چگونگی توانمندسازی نیروی کار با تنوع نسلی
به افرادی که نیروی کار شما را تشکیل میدهند فکر کنید. به احتمال زیاد، برخی از آنها کاملا جدید هستند، هم برای کسب و کار و هم در محل کار، در حالی که سایر کارمندان در طول زمان تجربیات ارزشمندی را جمعآوری کردهاند.
-
وجه تمایز شرکتهای هوشمند
هیاتمدیره را میتوان عنصر کلیدی در چارچوب راهبری شرکتی دانست؛ موفقیت یک سازمان در گرو موفقیت و عملکرد صحیح آن و موفقیت هیاتمدیره نیز در گرو عملکرد صحیح و موفقیت تکتک اعضای آن است. سازمانها با بیشترین میزان منابع مالی و مستعدترین سرمایههای انسانی، در صورت عدم عملکرد اثربخش هیاتمدیره، به سادگی به ورطه شکست و نابودی کشیده خواهند شد.