آرشیو مدیریت و بازاریابی
-
تولید چابک؛ راهبرد موفق برای رشد سازمانی
در محیط آشفته، نامطمئن و متغیری که شرکتها در آن مشغول فعالیت هستند، یکی از مهمترین عوامل بقا و پیشرفت، چابکی آنهاست و سیستم تولیدی چابک (Agile Manufacturing System) راهحلی جدید برای مقابله با این چالش است.
-
شش اولویت جدید مدیران عامل
مدیران عامل در شرایط بیسابقهای از «عدم قطعیت» و «شوکهای اقتصادی» قرار گرفتهاند؛ وضعیتی شاید سختتر از عصر کرونا. کسبوکار در این شرایط نیازمند مجموعهای از تحولات مدیریتی است که در قالب شش اولویت تازه برای مدیران توصیه میشود. «جسارت اعمال تغییر» به جای فرار از مشکل از جمله اولویتها است. مدیران باید روی مهارت کارکنان بیشتر از سطح تحصیلاتشان حساب کنند.
-
آنچه مدیران در مورد کنترلهای کاری باید بدانند
واقعیت این است که هیچکدام از شما مدیران دوست ندارید تحت کنترل باشید اما نیاز دارید که کسب و کارتان را تحت کنترل قرار دهید. حال سوال مهم اینجاست که تفاوت بین این دو چیست؟ در پاسخ باید گفت هنگامی که شما تحت کنترل هستید باید حضوری همهروزه در محل کارتان داشته باشید؛ اما وقتی کسب و کارتان تحت کنترل باشد این امکان به وجود میآید تا بر اساس سیستمها، فرآیندها و رویکردهایی کار کند که برای تحقق نیازهای آن شکلگرفتهاند، و نه بر اساس ترسهای شما یا محدودیتهایتان بهعنوان یک مدیر.
-
بهترین و بدترین مشتریان ما که هستند؟
اکثر شرکتها عملکرد مالی را با نگاه کردن به بخشهای جغرافیایی، خطوط تولید یا کانالها، تجزیه و تحلیل میکنند. این دیدگاهها این واقعیت را نادیده میگیرند که درآمدهای کل به مشتریان فردی وابسته است، و به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل کسب و کار با نگاه کردن به مشتریان آن میتواند بینش مفیدی را در اختیار مدیران قرار دهد.
-
چگونگی توانمندسازی نیروی کار با تنوع نسلی
به افرادی که نیروی کار شما را تشکیل میدهند فکر کنید. به احتمال زیاد، برخی از آنها کاملا جدید هستند، هم برای کسب و کار و هم در محل کار، در حالی که سایر کارمندان در طول زمان تجربیات ارزشمندی را جمعآوری کردهاند.
-
وجه تمایز شرکتهای هوشمند
هیاتمدیره را میتوان عنصر کلیدی در چارچوب راهبری شرکتی دانست؛ موفقیت یک سازمان در گرو موفقیت و عملکرد صحیح آن و موفقیت هیاتمدیره نیز در گرو عملکرد صحیح و موفقیت تکتک اعضای آن است. سازمانها با بیشترین میزان منابع مالی و مستعدترین سرمایههای انسانی، در صورت عدم عملکرد اثربخش هیاتمدیره، به سادگی به ورطه شکست و نابودی کشیده خواهند شد.
-
۹ مزیت برتر بازاریابی دیجیتال
برخلاف روشهای سنتی، بازاریابی دیجیتال کمک میکند تا به مخاطبان بیشتری دست یابید و مشتریان بالقوهای را که به احتمال زیاد محصولات و خدمات شما را خریداری میکنند، هدف قرار دهید. همچنین این نوع بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی مقرونبهصرفهتر است.
-
طراحی محیط کار در دوران پساکرونا
دو سال پس از وقوع کرونا، بسیاری از شرکتها از کارکنان خود خواستند که دوباره به شکل حضوری کار کنند. این تصمیم، آن هم پس از دو سال دورکاری، چالشهای بیسابقهای در رابطه با نحوه کار کردن و نقش محیط کار برای شرکتها ایجاد کرده است.
-
اتفاقی بزرگ در طراحی لوگو در راه است
سال ۲۰۲۲ رو به اتمام است و خیلی از کارآفرینان، طراحان گرافیک یا افرادی که شخصا به ارتقای برندشان در رسانههای اجتماعی یا متاورس علاقه دارند، برنامهریزی برای آینده را شروع کردهاند.
-
رهبری سازمانی غیرمتمرکز: بهترین روش مدیریتی برای سازمانهای آینده
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که شانس این را داشتهاند که بهتازگی رهبری یک سازمان یا تیم کاری را بر عهده بگیرند باید بدانید که رهبری کسب و کار آینده دیگر پیرو ساختارهای سنتی دستور و کنترل،نخواهد بود. آنهم به این دلیل ساده که تغییر و تحولات تکنولوژیک بسیار سریع و باورنکردنی در دنیای امروز و فردا به هیچعنوان اجازه چنین برنامهریزیهای سنتی و کلیشهای را نخواهد داد.
-
۱۲ پندار نادرست در اندیشه مدیران
بسیاری از پیشفرضها و دیدگاههای سنتی و پذیرفتهشده مدیریتی در حال از دست دادن خاصیت و تاثیرگذاریشان هستند و چنانچه مدیران و رهبران یک سازمان بخواهند همچنان به این پیشفرضها و اعتقادات پایبند بمانند و سیاستگذاریها و برنامهریزیها و تصمیمگیریهای خود را بر مبنای آنها انجام دهند به احتمال زیاد شکست خواهند خورد و توانایی مقابله با چالشهای پیچیده و بزرگ آینده را نخواهند داشت.
-
شرکتها این واقعیت را پذیرفتهاند که مشتریان از نظرسنجی متنفرند
اگر از شما سوال شود آیا از نظرسنجیهایی که به عنوان مشتری از شما صورت میگیرد راضی، نسبتا راضی یا ناراضی هستید، به احتمال زیاد پاسخ نخواهید داد. مدیران بازاریابی و استادان کسبوکار میگویند شرکتهای آمریکایی به جای سوال مستقیم از مشتریان، برای سنجش احساسات آنها به دنبال راههای دیگری هستند. مشتریان ممکن است حتی هیچوقت متوجه خیلی از این روشها نشوند.
-
«دورکاری» از نگاه ۸۲ کارشناس
۸۲کارشناس آمریکایی و اروپایی در حوزه کسبوکار، در یک نظرسنجی با موضوع «آثار سهگانه دورکاری»، چشمانداز کار از خانه را بررسی کردند. نتایج این نظرسنجی نشان میدهد دورکاری یا کار ترکیبی با احتمال خیلی زیاد، «رضایت شغلی» را به همراه دارد. با این حال، با وجود آثار اولیه مثبت این مدل فعالیت بر «بهرهوری کارکنان» در سال اول کرونا، تداوم این اثرگذاری نیازمند مطالعه بیشتر است.
-
بازتفسیر نقش هیاتمدیره
عبارت «این چالش جدیدی است که هیاتمدیره باید به آن رسیدگی کند» را بارها شنیدهایم. تا همین چند سال پیش (دهه ۱۹۹۰)، هیاتمدیره شرکتها از جایگاه تشریفاتی خاص خود لذت میبردند. در شرکتهای سهامی عام که از نظر قانونی ملزم به داشتن هیاتمدیره هستند، عضویت در هیاتمدیره نوعی به رسمیت شناخته شدن بود
-
برندسازی کارفرما (Employer branding) چیست و چرا مهم است؟
اگر شما هم تا به حال عبارت برندینگ کارفرما به گوش تان نخورده است، لازم نیست خیلی حرص بخورید. هرچه باشد میلیون ها کارآفرین در چهار گوشه دنیا هم وضعیتی مشابه شما دارند. ما در اینجا برای معرفی برندینگ کارفرما به جای تعاریف پیچیده از یک مثال ساده استفاده می کنیم.
-
چگونه روابط تجاری قوی را از راه دور ایجاد کنیم
اگرچه بسیاری از مدیران در نتیجه همهگیری کووید-۱۹ با جلسات مجازی نسبت به جایگزین کردن جلسات رو در رو سازگار شدهاند، اما توسعه روابط تجاری جدید بهصورت آنلاین مجموعهای از چالشها را به همراه دارد. از آنجا که روابط موفق بر پایه اعتماد بنا میشوند، تلاش برای رفع کاستیهای تعاملات مجازی بسیار مهم است. مصاحبههای تحقیقاتی ما قبل از همهگیری بیماری، چهار معیار را شناسایی کردند که مدیران برای تصمیمگیری بر پایه اعتماد استفاده میکردند:
-
۴ استراتژی برای موفقیت در شوکهای بازار
استراتژی هر شرکتی با هدف افزایش درآمدها، سودآوری و سهم از بازار تدوین میشود. زمانی که اقتصاد جهانی در حال شکوفایی است، این جاهطلبیها محتمل به نظر میرسند. با این حال، بحرانهای ناگهانی مانند فراگیری کووید-۱۹ در سالهای گذشته باعث شد که بسیاری از شرکتها در اولویتهای استراتژیک خود بازنگری کرده و به دنبال اقدامات آنی برای عمل به تعهدات خود بگردند.
-
روشهایی برای افزایش بهرهوری در کار
بسیاری از ما صبح را با این فکرآغاز میکنیم که امروز به کارهای زیادی دست خواهیم یافت. با این حال به زودی حواسپرتیها سراغ شما خواهند آمد، کارهایی با اولویت پایین مهم به نظر میرسند، تعلیق کارها جادوی خود را انجام خواهد داد و روزها سپری میشوند. مواردی وجود دارد که میتوانید برای افزایش بهرهوری و کنترل بیشتر بر زمان خود انجام دهید.
-
بیشترین انتظار از مدیران امروزی چیست؟
با اینکه این حرف خیلی کلی است، اما معمولا مدیران به دو گروه تقسیم میشوند؛ یک گروه آنهایی که راحتترند از یک کتابچه راهنما پیروی کنند که به ندرت تغییر میکند؛ و دوم گروهی که از نوشتن دستورالعملهای جدید برای کارشان لذت میبرند. و در این عصر ابهام و نوآوریهای اخلالگر بیپایان، مدیرانی موفق هستند که چنین شرایطی را یک فرصت میبینند، نه یک دردسر.
-
نیاز شرکتها به «منابع انسانی» چابک
نسل جدید مدیران «منابع انسانی» افرادی هستند که مسیر تصمیمگیری منطقی و هوشمند در شرکت را برای مدیرعامل فراهم میکنند. عادیانگاری منابع انسانی و غفلت از اوضاع کارکنان باعث میشود مشارکت در محیط کار کاهش یابد؛ اما حوزه «منابع انسانی» اگر از دادههای ناشی از «تجزیه و تحلیل کارکنان» به نفع «ارزشآفرینی» در مجموعه بهره ببرد، تحولات مثبت رقم خواهد خورد.