ارسال پاسخ

۲۸ دى ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5701

pvc-asso.ir

چگونگی توانمندسازی نیروی کار با تنوع نسلی

به افرادی که نیروی کار شما را تشکیل می‌دهند فکر کنید. به احتمال زیاد، برخی از آنها کاملا جدید هستند، هم برای کسب و کار و هم در محل کار، در حالی که سایر کارمندان در طول زمان تجربیات ارزشمندی را جمع‌آوری کرده‌اند.

کارمندان کهنه کار مهارت‌های خود را از طریق چند دهه تمرین تقویت کرده‌اند، در حالی که دیگران ممکن است پس از مدت‌ها به کار خود بازگردند.

صرف نظر از این، هر کدام داستان منحصر به فردی دارند که بر اساس پیشینه و زمان خود شکل گرفته است. در محیط کار امروزی، «سن فقط یک عدد است» چیزی بیش از یک ضرب‌المثل است - این واقعیت است.

مردم اکنون این توانایی را دارند که بیشتر از همیشه کار کنند. طبق نظر انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM ) در حال حاضر پنج نسل، نیروی کار را تشکیل می‌دهند:

 silent generation: نسل خاموش (سن ۷۶ تا ۹۹)

 baby boomers : بزرگسالان (سن ۵۷ تا ۷۵)

 Generation X : نسل X (سن ۴۱ تا ۵۶)

این نسل با فناوری اطلاعات بزرگ شده است.

 millennials : هزاره‌ها (سن ۲۶ تا ۴۰) اکثر گروه‌های شبکه‌های اجتماعی تحت سلطه این نسل هستند.

  Generation Z: نسل Z (۲۵سال و کمتر) از سنین بسیار پایین با اینترنت آشنا بودند.

این فرصتی را برای ایده‌‌‌های تازه ایجاد می‌کند که با دیدگاه‌‌‌های متنوع تغذیه می‌‌‌شوند. براساس مطالعه‌ای از AARP، ۸۳‌درصد از مدیران جهانی، موافق هستند که نیروی کار چند نسلی کلید رشد و موفقیت کسب و کار است. این تیم‌ها به دلیل ماهیت خود می‌توانند با مشتری و مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کنند و حتی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر به مربیان کمک کنند.

اما یک چالش نیز ممکن است ایجاد شود. لینکدین اشاره می‌کند که «یکی از بزرگ‌ترین موانع... تنوع نسلی، سن‌‌‌گرایی است» که به عنوان «تبعیض سنی» نیز شناخته می‌شود. سن‌‌‌گرایی با کلیشه‌‌‌سازی و تعصب نسبت به افراد بر اساس سن تعریف می‌شود. اگرچه کمیسیون فرصت‌‌‌های شغلی برابر ایالات متحده از نظر قانونی فقط برای کارگران بالای ۴۰ سال، سن را بررسی می‌کند، اما می‌تواند به نسل‌‌‌های جوان‌‌‌تر نیز آسیب برساند.

سن‌گرایی (Ageism)یا تعصب و تبعیض بر اساس سن افراد، نباید مثل گذشته انجام شود. باید از این قدرت استفاده کنید و با درک، انتقال اهمیت و پرورش تنوع نسلی، اثر سنگرایی را بر کارکنان خنثی کنید و از همکاری و هم افزایی بیشتر حمایت کنید.

 استقبال از نیروی کار چند نسلی

اکنون زمان ایده‌آلی برای تنوع نسلی در محل کار است. داوطلبان جوان سریع‌تر از قبل مهارت‌های موردنیاز خود را کسب می‌کنند در حالی که کارمندان باتجربه دیرتر بازنشسته می‌شوند. پذیرش این روندها می‌تواند به یک کسب و کار کمک کند که تقریبا در هر زمینه‌ای از عملیات چابک‌تر و فعال‌تر باشد.  این چابکی بسیار مهم است وقتی که در نظر بگیرید که چگونه ترکیب نیروی کار به تکامل خود ادامه می‌دهد. به گفته مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) در آمریکا :

  بیبی بومرها‌ برای مدت طولانی‌‌‌تری به شغل خود ادامه می‌دهند.

  نسل هزاره به عنوان اکثریت کارگر از نسل X پیشی گرفته‌اند.

  نسل Z اکنون بیشتر از نسل خاموش‌کار می‌کند.

به علاوه، جمعیت در حال پیر شدن است. اداره سرشماری ایالات متحده اشاره می‌کند که تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر تا سال ۲۰۶۰ تقریبا دو برابر خواهد شد و هم اکنون، روزانه به طور متوسط ۱۰هزار بیبی بومرها از این سن عبور می‌کنند.  

با تغییر نسل‌ها، نیازهای آنها نیز تغییر می‌کند. ترجیح دادن یا اولویت دادن به یک گروه - حتی اگر اعضای آن اکثریت را تشکیل دهند - امکان‌پذیر نیست.

تنوع چند نسلی واقعی از یک رویکرد کل‌نگر ناشی می‌شود.

پرورش این تنوع برای رشد و نگهداری یک کسب و کار ضروری است.

استقبال از همه نسل‌‌‌های فعال، استخردانش (knowledge pool) یک شرکت را نیز پر می‌کند. تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، راهنمایی‌های تاثیرگذار و نیروی کار باهوش‌تر، تنها چند مزیت تنوع چند نسلی است. این موهبت‌ها نیز فقط داخلی نیستند.

تنوع چند نسلی می‌تواند باعث فروش شود زیرا «وقتی کارکنان یک شرکت بازار هدف آن را منعکس می‌کنند، بهتر می‌توانند تقاضای آنها را پیش‌بینی کنند و به آن پاسخ دهند.»

نسل هزاره در حال حاضر به‌طور کلی ۲۰۰ میلیارد دلار در سال هزینه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که بیبی بومرها به زودی بیش از هر نسلی در مراقبت‌های بهداشتی هزینه داشته باشند.

همان‌طور که نسل Z شروع به تاثیرگذاری بر بازار می‌کند، تنوع چند نسلی کلید پاسخگویی پیشگیرانه را دارد.

 نسل‌ها چگونه ارتباط برقرار می‌کنند

درک اینکه هر نسل در کجا احساس راحتی می‌کند - و روش‌های آنها در کجا مشترک می‌شود - به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات شرکت را به گونه‌ای توزیع کنید که کل نیروی کار به درستی آن را دریافت کند. برای ایجاد یک تجربه چند نسلی بهتر، این گزینه‌ها را آزمایش کنید:

جلسات گروهی: جلسات گروهی از بحث‌های انفرادی معمولا رسمی‌تر به نظر می‌رسد. برای نسل خاموش، این گفت‌وگوها اغلب اطلاعات مهمی را نشان می‌دهند. جلسات گروهی را برای بزرگ‌ترین اعلامیه‌های سازمان خود درنظر بگیرید.

تماس تلفنی: در حالی که اعضای هر نسل حداقل تجربه صحبت کردن از طریق تلفن را دارند، نسل خاموش و بیبی بومرها با این روش بیشتر احساس نزدیکی می‌کنند.  برای اعضای قدیمی‌‌‌تر نیروی کار، یک تماس تلفنی سریع ممکن است کمک زیادی به جمع‌‌‌آوری اطلاعات موردنیاز و تکمیل فرآیندهای خاص کند.

پست الکترونیک: این روش را به عنوان همراه مورد اعتماد نسل X در نظر بگیرید. اگرچه این فناوری برای اولین بار در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در ادارات مورد استفاده قرار گرفت، اما در طول ظهور حرفه‌ای نسل X  به یک استاندارد تبدیل شد. این به این معنی نیست که بیبی بومرها و نسل خاموش از ایمیل استفاده نمی‌‌‌کنند، اما می‌توان گفت این روش کمی دورتر از منطقه آسایش آنهاست.

رسانه‌های اجتماعی: اگرچه رسانه‌های اجتماعی توسط دفاتر در همه جا مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، اما به خوبی در تفکر هزاره‌ها قرار دارند و برنامه‌های جدیدتری مانند  TikTok مورد پسند نسل Z قرار می‌گیرند.

پیاده‌سازی رسانه‌‌‌های اجتماعی- غیر از موارد امنیتی- می‌تواند در محل کار شما مشکل باشد، زیرا خطر حواس‌‌‌پرتی‌‌‌های غیرضروری را به همراه دارد. با این حال، حفظ حضور در رسانه‌‌‌های اجتماعی و تشویق کارمندان به مشارکت از طریق اشتراک‌‌‌گذاری و تبلیغ محتوا، راه بسیار خوبی برای تقویت تعامل و برند سازمان شماست. برای اطلاعیه‌‌‌های غیررسمی‌‌‌تر و برنامه‌‌‌ریزی داوطلبانه رویداد، رسانه‌‌‌های اجتماعی را آزمایش کنید، اما از استفاده از آن برای انتقال سیاست‌‌‌ها و رویه‌‌‌های مهم خودداری کنید.

برنامه‌های ارتباطی اداری: امروزه چند گزینه برای همکاران از هر نسلی وجود دارد تا بتوانند به‌راحتی در محل کار با هم ارتباط برقرار کنند. اگرچه از نظر عملکرد متفاوت است، برخی از محبوب‌ترین گزینه‌ها عبارتند از:

  Microsoft Teams

  Skype for Business

  Zoom

  Slack

  Ryver

اگر مطمئن نیستید که کدام یک به بهترین وجه برای نیروی کار شما مناسب است، گزینه‌‌‌ها را در میان یک گروه نمونه کوچک و چند نسلی آزمایش کنید.

 سیستم‌های مدیریت یادگیری

با یک سیستم مدیریت یادگیری  (LMS) موثر، سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات مهم را منتقل کنند و تاکید کنند که کارکنان خود درآن درگیر شوند.

محتوای LMS می‌تواند شامل مواردی مانند: دوره‌های آموزشی، ویدئوهای کوتاه، پادکست‌ها، وبینارها، ارائه پاورپوینت و موارد دیگر باشد. نسل X ممکن است با استفاده از LMS روی دسکتاپ خود احساس راحتی بیشتری کنند.

با این حال، داشتن گزینه‌ای برای دسترسی به آن از طریق یک برنامه تلفن همراه ممکن است شانس بیشتری برای تعامل با نسل هزاره و نسل Z داشته باشد.

به این نکته نیز توجه کنید که، فقط رایج‌تر بودن برخی روش‌ها برای نسل‌های خاص، دلیل نمی‌شود که یک شکل (یا اشکال) ارتباط، برای همه کارمندان شما مناسب باشد، بنابراین انعطاف‌پذیر باشید.

 پرورش تنوع نسلی

دانستن اینکه هر نسل چگونه با هم ارتباط برقرار می‌کند یک شروع عالی است، اما شما باید بر این اساس کار کنید تا به کارمندان تجربه‌ای فراگیر و چند نسلی بدهید. خِرد و بینش به سن محدود نمی‌شود و هر نسل چیزی برای ارائه به دیگران دارد. با ایجاد چارچوب مناسب، این تعاملات می‌توانند به صورت طبیعی اتفاق بیفتند. برای ایجاد زمینه برای تنوع نسلی در کسب و کار خود به این پنج نکته تکیه کنید:

۱- تیم‌های متنوع را هماهنگ کنید

اگر کارکنان به طور منظم در کنار کارمندان نسل‌های دیگر کار نکنند، پرورش و تقویت تنوع نسلی می‌تواند دشوار باشد.

تشکیل تیم‌هایی با تجربه چند نسلی، سابقه‌ای برای همکاری بی‌انتها ایجاد می‌کند. قرار دادن کارکنان در بین نسل‌های مختلف کافی نیست.

برنامه‌ریزی جلسات آزاد برای بحث در مورد کارهای قبلی، فعلی و آینده آنها باعث ایجاد حس همسویی و درک بیشتر می‌شود.

کارکنان این فرصت را به دست می‌آورند تا در مورد دستاوردهای گذشته تأمل کنند و در مورد چگونگی تاثیر آنها بر عملیات امروز بحث کنند.

صرف نظر از سن، هر کارمندی در موفقیت یک کسب و کار سهم دارد. برجسته کردن این موضوع با مثال‌‌‌های واقعی به نیروی کار شما کمک می‌کند تا راه‌‌‌های جدیدی برای همکاری و همکاری کشف کند.

۲- انتظارات نسلی را درک کنید

هر نسلی دیدگاه خاص خود را دارد. به نوبه خود، این ممکن است بر آنچه که از محل کار انتظار دارد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، هزاره‌ها و نسل Z با موج جدیدی از فناوری درجه یک مصرف‌کننده در خانه بزرگ شده‌اند. در نتیجه، آنها انتظار راحتی استفاده از ابزار در محل کار را دارند.

برای این گروه‌ها، تعامل با فناوری سریع و شهودی هدایت می‌شود. از سوی دیگر، نسل‌‌‌های قدیمی‌‌‌تر ممکن است بیشتر به ساختار سازمان توجه داشته باشند.

به‌گفته SHRM، اعضای نسل خاموش برای اقتدار و سلسله مراتب احترام بیشتری قائل هستند، در حالی که بیبی بومرها به دنبال به چالش کشیدن آن و نشان دادن  استعداد هستند.

هر نسلی ممکن است به طور متفاوتی با کارها برخورد کند، اما این تفاوت‌ها نباید مانع باشند.

در عوض، آنها می‌توانند سکوهای پرتاب باشند. فوربس نسبت به «واکنش بیش از حد در برآوردن نیازهای یک نسل» هشدار می‌دهد و «رهبران باید کنجکاو باشند و در مورد اولویت‌‌‌های نسل‌‌‌های آینده بیاموزند و در عین حال آموخته‌‌‌های بزرگ نسل‌‌‌های دیگر را حفظ کنند.»

۳-  یک هویت مشترک و در حال تکامل را پرورش دهید

محیط‌های کاری فراگیر یک‌شبه به وجود نمی‌آیند، به‌خصوص با تیم چند نسلی. گرد هم آوردن اعضای تیم مانند تشکیل خانواده است. ارتباط مداوم، پشتیبانی و قدردانی بسیار مهم است.

شفافیت، نقطه شروع خوبی است. زمانی که ماموریت سازمان برای هر کارمند روشن و قابل ربط باشد، به آنها ابزاری می‌دهد تا رویکرد خود را با همکاران هماهنگ کنند. از این اصل غافل نشوید زیرا چالش‌ها و روندهای جدید بر مسیر کسب و کار تاثیر می‌گذارد.

افراد شما با ارزش‌ترین منبع شما هستند، پس آنها را در جریان نگه دارید. انجام این کار باعث ایجاد اعتماد می‌شود - پایه‌ای برای یک هویت مشترک.

۴-کنجکاوی را ترویج دهید

کارکنان را تشویق کنید تا از یکدیگر یاد بگیرند و سوال بپرسند. در ابتدا، ممکن است بهترین کار این باشد که این مکالمات را تسهیل کنید به اصطلاح «یخ را بشکنید.» میزبانی تالارهای گفت‌وگو با

 موضوعات جهانی را در نظر بگیرید یا، برای رویکردی کمتر رسمی، برنامه‌ریزی گردش‌های گروهی را برای تشویق کارمندان به شناخت یکدیگر در سطح معنادارتری در نظر بگیرید. آنچه را که به هر کدام انگیزه می‌دهد را حفظ کنید.

معمولا ذهنتان به سمت نسلی توجه دارد، اما کمی ناراحتی را هم پیش‌بینی کنید. به هر حال، مدیریت سوگیری نسلی اغلب شامل ساختارشکنی باورها و فرضیات ریشه‌‌‌دار است.

۵-  صبور باشید

به یاد داشته باشید، تیم‌های چند نسلی به ندرت سریع واکنش نشان می‌دهند. گاهی اوقات ممکن است در حالی که ممکن است به آزمایش چند رویکرد نیاز داشته باشید، پیشرفت متوقف شود، تسلیم نشوید!

هم‌افزایی واقعی در حرکت رو به جلو ایجاد می‌شود. از چالش‌‌‌های غیرمنتظره به‌‌‌عنوان فرصت‌‌‌هایی برای چرخش و ارتقای برنامه خود استفاده کنید.هر نسلی متفاوت است و همه آنها چیزهای ارزشمندی برای آوردن به یک سازمان دارند. هر گروه در انتظار به اشتراک‌گذاری دانش خود است. درک تفاوت آنها و تقویت نقاط اشتراک آنها به شما این امکان را می‌دهد که از نیروی کار چابک و فعال حمایت کنید.

همان‌طور که تجربه چند نسلی بهتری ایجاد می‌کنید، این موارد را در نظر بگیرید:

  شناسایی مزایای هر نسل برای کسب و کار

  آزمایش با اشکال ارتباطی مختلف برای ایجاد تعادل مناسب

   ایجاد تیم‌هایی که منعکس‌کننده تنوع و فراگیری نسلی باشند

کارمندان بدون توجه به نسلی که به آن تعلق دارند، یکدیگر را توانمند می‌کنند. به هر حال موفقیت تاریخ انقضا ندارد.

مترجم: محمود نوری شمس‌آباد

منبع: paycim. com

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد