آرشیو مدیریت و بازاریابی

  • مدیران عامل با چه چالش‌هایی مواجه‌اند؟

    مدیران عامل با چه چالش‌هایی مواجه‌اند؟

    بنا به گزارشات مفصلی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا منتشر کرده، بنگاه های ایرانی در سال 1403 در کنار همه مشکلاتی که پیش رو دارند، به طور مشخص با چهار چالش کمبود نقدینگی، خروج نیروی انسانی متخصص ، کوچک شدن بازار و کمبود منابع اولیه دست و پنجه نرم می کنند.
  • چالش‏‏‌های پافشاری بر مدیریت به سبک سنتی

    چالش‏‏‌های پافشاری بر مدیریت به سبک سنتی

    همه می‌‌‌دانیم که تجربیات و یادگیری‌‌‌هایی که از گذشته بر سیستم مدیریتی کسب‌و‌کارها حاکم بوده، به تنهایی برای حل مسائل و چالش‌‌‌های امروز و فردای کسب‌و‌کارها کافی نیست. همین‌‌‌جاست که نقش و تاثیر تکنولوژی در مدیریت کسب و کارها و همراه کردن ایده‌‌‌ها و نوآوری‌‌‌های جدید در روش‌های مدیریتی مشخص می‌شود. این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که اعمال نکردن تغییرات حاصل از روش‌های نوین مدیریتی باعث از بین رفتن بسیاری از شغل‌‌‌ها و کسب‌و‌کارها خواهد شد.
  • هفت تکنیک ارتقای مهارت نیروی کار

    هفت تکنیک ارتقای مهارت نیروی کار

    یکی از روش‌های تضمین آینده کارکنانتان، ارتقای مهارت‌‌های آنهاست. ارتقای مهارت، یعنی فرآیند کسب قابلیت‌‌های جدید و مرتبط موردنیاز امروز و آینده نزدیک. نمونه‌‌های رایج تلاش‌‌هایی که در جهت ارتقای مهارت صورت می‌گیرد، عبارتند از بهبود مهارت‌‌های دیجیتال، مهارت‌‌های تجزیه و تحلیل، و مهارت‌‌های تحول سازمانی. ارتقای مهارت در سال‌های گذشته به طور فزاینده‌‌ای اهمیت پیدا کرده است.
  • مدیریت منابع انسانی `پایدار از عصر صنعت به دوره تحول دیجیتال

    مدیریت منابع انسانی `پایدار از عصر صنعت به دوره تحول دیجیتال

    پایداری مفهوم جدیدی است که روز به‌روز بیشتر مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته است؛ به‌خصوص از زمانی که تدوین گزارش پایداری شرکت‌های بورسی الزامی شد. طی یک دهه گذشته، پایداری سازمانی، از تمرکز صرف بر موضوعاتی همچون مسوولیت اجتماعی مبتنی بر حفظ حسن شهرت در حوزه اجتماعی و طرفداری از محیط‌زیست، به یک ضرورت استراتژیک برای دستیابی به عملکرد پایدار در حوزه‌‌‌های سه گانه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شده است.
  • چرا باید یک مدیر انعکاسی باشید؟

    چرا باید یک مدیر انعکاسی باشید؟

    اغلب نومدیران و مدیران کم‌تجربه در زمان آغاز فعالیت مدیریتی‌شان دچار سردرگمی هستند و عمدتا تصمیم می‌‌‌گیرند از مدیران باتجربه‌‌‌تر تقلید کرده و سبک‌‌‌های مدیریت و رهبری آنها را در پیش بگیرند.
  • مدیریت در شرایط پراسترس

    مدیریت در شرایط پراسترس

    کمبود نیروی انسانی متخصص، سومین دغدغه مدیران عامل ایرانی در سال‌جاری است. این موضوع در سال گذشته، در جایگاه دهم قرار داشت و احتمالا یکی از دلایل افزایش این نگرانی، مهاجرت نیروهای متخصص از کشور است.
  • پنج دلیلی که شرکت‌ها را در تله شکست می‏‏‌اندازد

    پنج دلیلی که شرکت‌ها را در تله شکست می‏‏‌اندازد

    می‏‏‌گویند «موفقیت مدعیان زیادی دارد، اما شکست را کسی گردن نمی‌گیرد.» اما این گفته درباره شرکت‌ها درست نیست، زیرا علاوه بر بی‏‏‌تجربگی بنیان‌گذار شرکت، دلایل فراوانی برای شکست شرکت‌ها وجود دارد. با درک علل شکست شرکت‌ها می‌توان به رهبرانشان کمک کرد که بدانند چه کاری را چرا، چه وقت و به چه ترتیب انجام دهند و چگونه درست‏‏‌ترین گزینه‏‏‌ها را برای شرکتشان انتخاب کنند.
  • افزایش رشد از طریق نزدیک شدن به مشتریان

    افزایش رشد از طریق نزدیک شدن به مشتریان

    موفقیت یک ورزش تیمی است. ایجاد تغییر در کسب‌و‌کار و در جامعه، مستلزم کنار هم قرار گرفتن یک تیم برای انجام کاری شگفت‌‌‌انگیز است. واقعیت امروز برای کسب‌و‌کارها این است که تیم، فقط از کارمندان تشکیل نمی‌شود، بلکه شامل مشتریان نیز می‌شود. نزدیک شدن به مشتریان از طریق وارد کردن آنها در تیم خود، فرصت‌‌‌های رشد جدیدی ایجاد می‌کند. همراستایی هر جنبه‌‌‌ای از برند با مشتریان، به واسطه نزدیک شدن به مشتریان (مصرف‌کنندگان) شکل می‌گیرد.
  • نقش و جایگاه هوش مصنوعی در صنعت

    نقش و جایگاه هوش مصنوعی در صنعت

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارخانه‌های آینده، به نحوه تعامل آنها با هوش مصنوعی بر می‌گردد. ‌اما به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت در دو سطح مختلف چالش‌برانگیز است. اول اینکه نیروی انسانی باید مهارت لازم را برای تعامل و استفاده از هوش مصنوعی دارا باشد و دوم اینکه قابلیت‌های کارخانه باید به اندازه‌ای بالا برود که بتواند از هوش مصنوعی خلق ارزش کند.
  • مدیران خلاق؛ ضامن اثربخشی و کارآیی

    مدیران خلاق؛ ضامن اثربخشی و کارآیی

    در هر سازمانی، تمام مشاغل، خصوصا مناصب مدیریتی، نیاز به ایفای نقش مخصوص به خود دارند و مدیران باید بتوانند نقش مربوطه را به خوبی «بازی» کنند. بنابراین، برای هر جایگاهی نقش مربوطه باید شناخته شود تا مدیریت آن به خوبی انجام شود. از آنجا که مدیریت تقلیدپذیر نیست، هر یک از این نقش‏‏‌ها برای نوعی از مدیریت مناسب است و نمی‌توان و نباید آن را برای نقش مدیریتی دیگری تقلید کرد.
  • استراتژی تاب‌آوری بنگاه‌ها در ۱۴۰۳

    استراتژی تاب‌آوری بنگاه‌ها در ۱۴۰۳

    پنجمین رویداد مشاوره کسب‌وکار با هدف ارائه راهکارهای موثر در بهبود فعالیت‌های اقتصادی، تقویت محیط کسب‌وکار کشور، توانمندسازی و تاب‌‌‌‌‌آوری کسب‌وکارها در سال‌پیش‌‌‌‌‌رو با همکاری معاونت کسب‌وکار اتاق ایران و همراهی فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار ایران و با مشارکت علمی انجمن مشاوران مدیریت ایران، برگزار شد.
  • دلایل اصلی شکست شرکت‌ها در ۱۰ سال آینده

    دلایل اصلی شکست شرکت‌ها در ۱۰ سال آینده

    شکست کسب‌وکارها به پدیده‌‌‌ای رایج تبدیل شده است و تنها استارت‌آپ‌‌‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک نیستند که هر ساله برچیده می‌‌‌شوند. پنجاه‌درصد از شرکت‌هایی که ۲۰ سال پیش در لیست فورچون ۵۰۰ قرار داشتند اکنون دیگر وجود ندارند.
  • روش‌های جلوگیری از اضافه‏‏‌کاری و فرسودگی کارکنان بااستعداد

    روش‌های جلوگیری از اضافه‏‏‌کاری و فرسودگی کارکنان بااستعداد

    همه ما در محل کار کارکنانی داریم که به دلیل داشتن استعداد برتر، متمایز از سایرین هستند. این افراد باهوش و دقیق هستند، بسیاری از کارها را انجام می‌دهند، عملکرد خوبی دارند و به‌طور کلی بسیار باپشتکارند. همه دوست دارند آنها را در یک پروژه یا به عنوان عضو دائمی تیم خود داشته باشند. آنها به عنوان آهن‌ربا برای انجام وظایف بیشتر و بزرگ‌تر عمل می‌کنند. البته هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و زمانی که به‌طور موثر به کار گرفته شوند، می‌توانند به پیشرفت سازمان کمک کنند.
  • مقابله با خرده‏‏‌استرس‏‏‌های حاصل از هجوم مسوولیت‏‏‌ها

    مقابله با خرده‏‏‌استرس‏‏‌های حاصل از هجوم مسوولیت‏‏‌ها

    شما نمی‌‌‌توانید همیشه درخواست‌‌‌هایی را که از شما می‌‌‌شود کنترل کنید، اما می‌‌‌توانید واکنش و پاسختان را کنترل کنید. لازم نیست همیشه بله‌‌‌قربان‌‌‌گو باشید. می‌‌‌توانید طوری پاسخ دهید که جلوی افزایش بی‌‌‌رویه مسوولیت‌‌‌هایتان را بگیرید.
  • چگونه می‌توان پایه‌های یک کسب‌وکار را قوی کرد؟

    چگونه می‌توان پایه‌های یک کسب‌وکار را قوی کرد؟

    براساس گزارشی از Investopedia، حدود 20 درصد از کسب‌وکارها تا یکسال هم دوام نمی آورند. مشکل بسیاری از کارآفرینان این است که به دنبال موفقیت‌های یک‌شبه هستند. درحالی که، کارآفرینان موفق می‌دانند که یک بنیان بندی قوی کلید رشد بلندمدت است.
  • بیشتر کار کردن چه زمانی باعث کاهش بهره‌وری می‌شود؟

    بیشتر کار کردن چه زمانی باعث کاهش بهره‌وری می‌شود؟

    شاید برای خیلی‌ها از جمله کسانی که به‌تازگی وارد دنیای مدیریت شده‌اند کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که کارکردن بیش از حد و به‌اصطلاح اضافه‌کاری کارکنان نه‌تنها نمی‌تواند بهره‌وری فردی و سازمانی را افزایش دهد، بلکه باعث کاهش آن نیز می‌شود و خستگی و دلزدگی کارکنان از کار و سازمان را نیز در پی خواهد داشت. در واقع زمانی که کارکنان مجبور شوند ساعات متمادی در محل کارشان بمانند و کار کنند، با تمرکز و انگیزه کمتری فعالیت خواهند کرد و کیفیت کارشان کاهش پیدا می‌کند.
  • ویژگی‏‏‌های یک شعار شرکتی خوب

    ویژگی‏‏‌های یک شعار شرکتی خوب

    شرکت‌ها به شیوه‌‌‌های مختلفی توجه ما را جلب می‌‌‌کنند. به طور مثال در بزرگراه‌‌‌ها بیلبورد نصب می‌‌‌کنند، آگهی بازرگانی می‌‌‌سازند یا لوگوی خود را روی مداد و خودنویس چاپ می‌‌‌کنند.
  • راهکارهای حفظ کارکنان برای منابع انسانی

    راهکارهای حفظ کارکنان برای منابع انسانی

    حفظ کارکنان، برای سازمان‌هایی که می‌‌‌خواهند نیروی کار قوی پایدار داشته باشند، یک دغدغه مهم است. بعد از رویداد «استعفای بزرگ» و در حالی که توازن قدرت در خیلی از کشورها به نفع کارکنان شده، توجه‌‌‌ها بیشتر از همیشه به این جلب شده که سازمان‌ها - و به‌‌‌طور ویژه منابع انسانی - چطور حفظ کارکنان خود را مدیریت می‌‌‌کنند.
  • ۱۰ «باید حیاتی» برای مدیران

    ۱۰ «باید حیاتی» برای مدیران

    وسسه «مک‌کینزی» با هدف راهنمایی مدیران در عصر «شوک‌های پی‌درپی اقتصادی»، یک نظرسنجی بین‌المللی از ۲۵۰۰رهبر سازمانی انجام داده تا فهرستی از «مهم‌ترین فاکتورهای احتیاطی» به مدیران ارائه کند. نتیجه، به معرفی ۱۰ «باید‌حیاتی» در مدیریت منجر شده است. این تحقیق می‌گوید، ۵درصد کارکنان، ۹۵درصد ارزش سازمان را می‌آفرینند و حفظ این ستاره‌ها باید خط‌قرمز مدیر باشد.
  • اهمیت آگاهی به حساسیت‌های مشتری

    اهمیت آگاهی به حساسیت‌های مشتری

    کارمندان پشتیبانی و خدمات مشتری، معمولا اولین نقطه تماس مشتری با شرکت هستند. مشتری وقتی با مشکلی مواجه می‌شود یا سوالی دارد، بلافاصله گوشی را برمی‌دارد و با یکی از این کارمندها صحبت می‌کند. بی‌‌‌جهت نیست که آنها را کارمند «خط مقدم» می‌‌‌نامند، چرا که شغلشان به هیچ‌وجه آسان نیست. آنها باید هر روز با صبر و حوصله به تماس‌‌‌ها جواب دهند، راه‌حل‌‌‌ها را بارها تکرار کنند و مهم‌تر از همه، در برخورد با مشتریان عصبانی آرامش خود را حفظ کنند.