ارسال پاسخ

۲۶ دى ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n7713

pvc-asso.ir

توصیه‏‏‌ها و تجربه‏‏‌های مدیران از سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴، اتفاقات و چالش‏‏‌های کمی برای کسب‏‏‌وکارها نداشت. از یک سو، برخی بحران‏‏‌های اقلیمی و قوانین دولتی مرتبط با مسوولیت زیست‏‏‌محیطی در سطح جهان را شاهد بودیم. از سوی دیگر، نتایج انتخابات ایالات متحده و تحولات سیاسی، فضا و چشم‏‏‌انداز کسب‏‏‌وکار را تا حدی تغییر داده است. از نظر فنی، بالاخره شاهد کاربرد هوش مصنوعی در کسب‏‏‌وکار بودیم و حتی برخی وظایف خلاق نیز به آن سپرده شد. در بریتانیا، دولت این کشور قانونی برای ممنوعیت پخش تبلیغ غذاهای ناسالم در ساعات شامگاهی وضع کرد. در آمریکا شرکت رسانه‏‏‌ای «آمنیکام» (Omnicom) با شرکت بازاریابی «اینترپابلیک» (Interpublic) به بررسی فرصت ادغام از طریق تبادل سهام پرداختند.

با تغییر تقویم و شروع یک سال میلادی جدید،  تعدادی از مدیران و فعالان حوزه خلاقیت،  فناوری و بازاریابی آموخته‌‌‌های خود از سال ۲۰۲۴ را به  اشتراک می‌‌‌گذارند.

مهم‌ترین بخش صحبت‌‌‌های آنها مربوط به اقتباس هوش مصنوعی،  چابکی،  شراکت و انطباق‌‌‌پذیری با بازار است.

تجربیات آنها بر اهمیت چابک ماندن،  تمرکز بر ارائه ارزش واقعی به بازار و تقویت روابط همکاری برای غلبه بر ابهامات سال ۲۰۲۵ تاکید می‌‌‌کند.

 چابک،  منعطف و سودآور بمانید

  مایلز ولش،مشاور و عضو موسس شرکت مشاوره مایلستون (Milestone Advisory )

سال گذشته،  سالی چالش‌‌‌برانگیز برای بسیاری از کسب‌‌‌وکارها بود که در آن بادهای مخالف بسیاری وزید و هنوز هم ادامه آنها را در سال جدید می‌توان دید. شرکت‌های بزرگ قادرند با قربانی کردن مقداری از سود خود،  چنین شوک‌‌‌هایی را جذب کنند و از توفان به سلامت بگذرند.

شرکت‌های کوچک‌‌‌تر به راحتی قادر به چنین کاری نیستند.  آنها در شوک‌‌‌ها و چالش‌‌‌های غیرمنتظره،  اثرات کاهش نقدینگی را به وضوح حس می‌‌‌کنند و برای برخی کارد به استخوان می‌‌‌رسد. با توجه به آنکه ابهام‌‌‌ها در سال جدید هم ادامه دارند،  کسب‌‌‌وکارهایی وضع بهتری خواهند داشت که چابک بمانند،  منعطف باشند و عامدانه و ‌سنجیده سودآوری کنند.

توانایی اتخاذ تصمیمات دشوار،  نترسیدن از سرمایه‌‌‌گذاری مجدد روی مدل کنونی (کسب‌‌‌وکار خود) و جست‌وجوی تغییرات مثبت،  فرمول برنده برای سال ۲۰۲۵ خواهد بود.  بر ارائه ارزش متمرکز شوید

  کریس رایت،  بنیان‌گذار شرکت بازاریابی فیفتی فایو اند فایو (Fifty Five and Five)

یکی از درس‌‌‌های کلیدی سال گذشته،  پذیرش این نکته بود که تغییر تا حد زیادی به ویژگی طبیعی و دائمی دنیای امروز ما تبدیل شده است.

ما در حال جذب سرمایه برای یک استارت‌آپ هوش مصنوعی هستیم و تمرکز خود را بر بازاریابی و خدمات مبتنی بر آن به صورت همکاری‌‌‌های بنگاه به بنگاه (B۲B) گذاشته‌‌‌ایم. البته هم‌‌‌اکنون نیز چنین همکاری‌‌‌هایی را در حوزه بازاریابی با شرکت‌های مختلف داریم ولی به طور آگاهانه‌‌‌ای کارکرد داده‌‌‌ها و هوش‌‌‌مصنوعی را در خدمات خود افزایش می‌‌‌دهیم.

شتاب تغییرات کنونی محیط کسب‌‌‌وکار بسیار زیاد است،  اما ما مشکلی با آن نداریم. ما آموخته‌‌‌ایم که بر شرایط جدید مسلط شویم،  پارازیت‌‌‌ها را فیلتر کنیم و بر ارائه ارزش به سرمایه‌‌‌گذاران و مشتریان خود متمرکز شویم.

 برای برون‌‌‌سپاری تولید،  استدلال قوی و محکم داشته باشید

  بن ویلسون،  مدیر خلاقیت و هم‌‌‌بنیان‌گذار شرکت محتوای تبلیغاتی دی بیگ اسکای (The Big Sky)

تصمیم بسیاری از بنگاه‌‌‌های اقتصادی و برندها برای تولید  محتوای تبلیغاتی در درون سازمان‌ها،  ضربه سنگینی به شرکت‌های مشابه ما زد که متخصص خلاقیت و طراحی کمپین‌‌‌های بازاریابی بودند. به همین دلیل از خود پرسیدیم که چرا بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌‌‌اند خودشان محتوای تبلیغاتی خود را بسازند؛ به‌‌‌ویژه که چنین تصمیمی ضعف‌‌‌های مختلفی مانند نزدیکی بیش از حد به برند،  تجربه کمتر،  ارتباطات کمتر،  هزینه سربار بیشتر و بودجه بالاتر را نادیده می‌‌‌گرفت.

به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌ها می‌‌‌خواهند تبلیغاتی ملموس‌‌‌تر و طبیعی‌‌‌تر داشته باشند. پس خدمات خود را مبتنی بر نیاز آنها تغییر دادیم،  همکاری‌‌‌هایمان را عمیق‌‌‌تر کردیم و اجازه دادیم ضمن استفاده از تخصص‌‌‌ها و مهارت‌‌‌های ما،  پوسته بیرونی محتوایشان را خود انتخاب کنند.

 با همتایان خود مشارکت کنید تا به رشد برسید

  ریتام گاندی،  بنیان‌گذار شرکت نرم‌‌‌افزاری استودیو گرافین (Studio Graphene)

ما در سال سپری‌‌‌شده،  توجه زیادی به شراکت با همتایان و همکاران خود داشتیم. ایجاد ارتباطات صادقانه با کسانی که چالش‌‌‌های مشابه ما دارند،  فضایی برای تبادل ایده،  اشتراک تجربیات و تکیه به یکدیگر فراهم کرد.

این رویکرد نه‌تنها به ما برای تحریک رشد کمک کرد،  بلکه سازنده حس دوستی و اعتماد بود،  ما را از انزوا بیرون کشید و رضایت درونی بیشتری نصیب‌‌‌مان کرد.

 کاری ارائه دهید که تاثیری واقعی داشته باشد

  ایان میلنر،  رئیس واحد جهانی شرکت رسانه‌‌‌ای آیریش ورلدواید (Iris Worldwide)

سال ۲۰۲۴ یک موضوع را برای ما روشن کرد:  اکنون زمان بازگشت به ساختن چیزهایی (ایده‌‌‌ها،  بسترها و راهکارهایی) است که ارزش‌‌‌آفرینی قطعی دارند و مشتریان ما خودشان قادر به انجام آنها نیستند.

در محیط کسب‌‌‌وکاری که هر روز بحران جدیدی از راه می‌‌‌رسد،  نیاز داریم با فوریت از تغییر استقبال کنیم و با واقعیات،  چهره به چهره شویم. استعدادهای پرانگیزه را نمی‌توان ساده به دست آورد.

اکنون بیش از هر زمانی باید متمرکز بر مهم‌ترین نقاط قوت خود شویم. همچنین باید محصولات و خدماتی ارائه دهیم که نه‌تنها متمایز و برجسته باشند،  بلکه تاثیری واقعی به جای بگذارند.

 تفویض اختیار کنید تا رشد کنید

  کوین گیبونز،  مدیرعامل آژانس بازاریابی ری‌‌‌سیگنال (Re: signal)

برای رشد ۳۰ درصدی،  باید یک‌‌‌سوم از کارهایی را که قبلا خودتان انجام می‌‌‌دادید،  به دیگران واگذار کنید. من این جمله را چند سال قبل در یک کنفرانس شنیدم و همچنان در ذهنم حک شده است.

 در سال گذشته،  تلاشی جدی برای عمل به آن داشتم و تفکرم این بود که «آنچه ما را به اینجا رسانده است،  ما را به مقصد آینده  نخواهد رساند.»

برای شخص من،  عمل به این دستورالعمل به معنای توانمندسازی کارکنان و افزایش قابلیت‌‌‌های آنها،  استخدام برای پرکردن شکاف‌‌‌های موجود و اعتماد به تیم مدیریت ارشد برای نقش‌‌‌آفرینی و رشد کسب‌‌‌وکارمان بود.

در عوض،  بخش زیادی  از زمان کاری من خالی شد تا بر فرصت‌‌‌های رشد جدید متمرکز شوم و اگر قرار بود به شیوه گذشته کار کنم،  قادر به رسیدگی  به آنها نبودم.  

البته ما در سال ۲۰۲۴ به اندازه ۳۰ درصد رشد نکردیم ولی بسیار به آن نزدیک شدیم و در سال‌جاری نیز خود را به چالش خواهم کشید تا این اتفاقات رقم بخورند!

 هوش مصنوعی به بهینه کردن فرآیندها و کشف راهکارهای نوآورانه کمک می‌‌‌کند

   الیزابت لوکاس،  مدیر اجرایی شرکت هوش مصنوعی اوتوژن ای‌‌‌آی (AutogenAI)

یکی از تغییرات بزرگی که در سال ۲۰۲۴ در روش کار خود پیاده کردم،  استفاده گسترده از هوش مصنوعی در وظایف کاری روزمره‌‌‌ام بود. با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای سرعت‌‌‌دهی به وظایف ساده و زمان‌بر مانند تحلیل داده،  پیش‌‌‌نویس اولیه محتوا و برنامه‌‌‌ریزی پروژه،  زمان ارزشمند خود را برای فعالیت‌‌‌های اثرگذارتر و استراتژیک خالی کردم.

همچنین از هوش مصنوعی به جز افزایش کارآیی،  به عنوان تخته پرشی برای خلاقیت (کشف ایده‌‌‌های جدید،ایجاد دیدگاه‌‌‌های تازه و تقویت رویکردهای داستان‌‌‌گویی به منظور انطباق عمیق‌‌‌تر با مخاطب) بهره بردم. درسی که گرفتم این بود که هوش مصنوعی نه فقط ابزاری برای افزایش بهره‌‌‌وری بلکه همیاری برای بهبود خلاقیت و تصمیم‌‌‌گیری است.

در مسیر پیش‌‌‌رو،  همچنان به ادغام هوش مصنوعی در فرآیندهای کاری خود ادامه خواهم داد تا ضمن بهینه‌‌‌سازی فرآیندها،  به راهکارهای نوآورانه و تحول کسب‌‌‌وکار دست پیدا کنم.

استقبال از هوش مصنوعی نه‌تنها سلامت روان مرا در بازه‌‌‌های پرمشغله حفظ کرده است،  بلکه منجر به مواجهه چابک و هوشیارانه من با چالش‌‌‌ها شده است.

 از تجربه مبتنی بر حساب کاربری برای رشد استفاده کنید

  استفان فرگوسن،  شریک مدیریتی،  شرکت طراحی محتوای هکس دیجیتال (Hex Digital)

یک سال و نیم تا دو سال گذشته،  شرایط بازار برای آژانس‌‌‌های تبلیغاتی بسیار دشوار بود. ما هم به طور سنتی و مشابه  بسیاری از دیگر آژانس‌‌‌های تبلیغاتی،  ۸۰درصد از پروژه‌‌‌های جدید خود را از طریق بازاریابی دهان به دهان و توصیه مشتریان پیشین خود به دست می‌‌‌آوردیم.

با این حال،  این رویه را در سال ۲۰۲۴ تغییر دادیم و با تمرکز بر استراتژی تجربه مبتنی بر حساب کاربری (ABX) تلاش کردیم تمرکز اصلی خود را روی مشتریان ارزشمند و پایدار بگذاریم.

در استراتژی تجربه مبتنی بر حساب کاربری،  ما مشتریان کلیدی و ارزشمندتر خود را شناسایی کردیم.

سپس خدماتی متناسب با نیازها،  خواسته‌‌‌ها و ترجیحات آنها طراحی کردیم تا تجربه بهتر و ماندگارتری با ما کسب کنند و بر وفاداری آنها افزوده شود. به هر حال،  آنها ۲۰ درصد جریان کار دائمی و پرمنفعت ما هستند و نیازمند رسیدگی بیشتری بودند.

رویکرد جدید برایمان موفقیت‌‌‌آمیز بود و هماهنگی بیشتری بین واحدهای فنی،  فروش،  بازاریابی و پشتیبانی شرکت ایجاد کرد.

اگر شما هم برای جذب پروژه‌‌‌های کاری جدید با مشکل مواجه هستید،  این رویکرد را به شما توصیه می‌‌‌کنیم تا تعاملی عمیق‌‌‌تر و پایدارتر با مشتریان پایدار و ارزشمند خود داشته باشید.

برگرفته از:  European Business Review

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد