ارسال پاسخ

۲۵ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1814

pvc-asso.ir

مزایای عملکرد و پایداری لوله های فاضلابی پی وی سی در استرالیا (بخش اول)

صنعت لوله های پی وی سی مستلزم مقابله با طیف وسیعی از مسائل و سازگاری با تقاضاهای متعدد است. غلبه بر این موانع از موفقیت های این صنعت به شمار رفته و همچنان موقعیت غالب خود را در بازار حفظ کرده است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

چکیده

پی وی سی بیش از ۴۰ سال برای لوله های فاضلابی و لوله های زهکشی بهداشتی در استرالیا به طور موفقیت آمیز استفاده شده است و ماده ای غالب برای این کاربرد است. دلیل این موفقیت، عملکرد بهتر لوله های پی وی سی در مقایسه با گزینه های مختلف جایگزین است.

 

توانایی و آمادگی صنعت لوله و اتصالات پی وی سی برای اتخاذ فن آوری های جدید و ویژگی های طراحی مرتبط با محیط زیست استرالیا، برای سرمایه گذاری در تجهیزات جدید تولید و گسترش رنج محصول مهم است.

 

استفاده از مواد موثر در ساخت لوله های پی وی سی و توانایی استفاده از هسته برای لوله های  pvc با ساختار ساندویچی برای بازیافت پی وی سی از منابع مختلف، موجب افزایش وضعیت پایداری لوله های فاضلابی پی وی سی شده است.

 

این، همراه با سایر جنبه های زیست محیطی مانند مقدار انرژی گنجانده شده، پی وی سی را به پایدار ترین مواد برای برنامه های کاربردی فاضلابی در استرالیا تبدیل کرده است.

 

مقدمه

پلی وینیل کلراید( پی وی سی) اولین ماده پلاستیکی است که در کاربردهای لوله کشی در استرالیا معرفی شده است. پی وی سی در ابتدا در کاربردهای رو زمینی زهکشی به عنوان جایگزینی برای محصولات سنتی فلزی مانند چدن و ​​مس مورد استفاده قرار گرفت.پی وی سی پس از ۴۰ سال هنوز مواد اصلی مورد استفاده در زهکشی  در هر دو کاربرد زیر و روی زمین است و بسیار موفق بوده است. با این حال، در طول سالها تعدادی از مسائل فنی، تجاری و زیست محیطی برای اینکه  pvc  دارای جایگاه برتر باشد، باید حل شود.

 

 تاریخچه

نخستین محصول لوله کشی پی وی سی که در استرالیا در لوازم خانگی مورد استفاده قرار گرفت، کانال اتصال توالت بود. نوع اتصالات اورینگی واشر آب بند است که نسبت به روشهای قدیمی اتصال به لوله های چدن و VC نصب آسانتری دارد.پلی پروپیلن برای دریچه سینک ها و حمام ها نیز در همان زمان معرفی شدند. این محصولات به سرعت توسط سیستم های زهکشی پی وی سی جانشین شدند.سرعت پذیرش لوله های زهکشی پی وی سی در هر یک از حوزه های قانونی متفاوت بوده و وابسته به تعدادی از عوامل است.

 

مشکلاتی که در سالهای نخست در صنعت لوله و اتصالات  pvc مشاهده شد شامل :

 

تجاری:

 - دشواری برای متقاعد کردن بازرگانان به تولید محصولات جدید.

 

  Pvc برای اولین بار برای استفاده در کاربردهای زهکشی رو زمینی ارائه شد و با توجه به اینکه بازرگانان محصولات لوله کشی را از قبل خریداری و ذخیره کرده بودند، تمایل چندانی برای خرید و ذخیره محصول جدید را نداشتند. در نهایت این مشکل توسط طرح های تبلیغاتی مختلف و  در نهایت تقاضای لوله کش ها مورد توجه قرار گرفت. توجه داشته باشید که  استفاده از  pvc در کاربردهای مدفون زمانی بعد از استفاده در کاربرد رو زمینی مجاز شد.پذیرش پی وی سی به عنوان یک سیستم لوله کشی مدفون در خاک بسیار سریع بود به طوری که در عرض ۲ تا ۳ سال ۸۰ درصد نفوذ بازار را فرا گرفت.

 

سرعت جانشینی لوله های پی وی سی به جای لوله های سفالی (VC) فوق العاده بود و در مورد سیستم های فاضلابی (یعنی زیر زمینی ) پشتیبانی تجاری بسیار قوی تر بود، زیرا این امر کسب و کار جدیدی را برای آنها به ارمغان آورد. بازار لوله vc در آن زمان توسط تولیدکنندگان کنترل شد و بازرگانان عمدتا از زنجیره عرضه حدف شدند. صنعت لوله  pvc به طور فعال وارد عرصه شد و بازرگانان را درگیر کرد. این بدان معناست که سیستم لوله کشی پی و ی سی نه تنها مزایای فنی را نسبت به vc ارائه می دهد بلکه بازرگانان نیز به طور فعال از مواد جدید به دلایل تجاری پشتیبانی می کنند. هزینه راه اندازی دستگاه اکستروژن برای تولید طیف وسیعی از لوله ها بسیار آسان تر از ایجاد یک دستگاه قالب گیری تزریق با تعداد زیادی از ابزارهای قالب گیری گران قیمت بود. دسترسی به طیف وسیعی از اتصالات از خارج از کشور لازم بود تا زمانی که رشد بازار به اندازه کافی برای توجیه سرمایه گذاری در ابزارهای قالب گیری تزریقی برای تولید داخلی بزرگ باشد.

 

-  مقررات استرالیا یک فدراسیون است و مقررات لوله کشی توسط کشورهای مختلف یا مناطق حتی شهرداری ها در برخی مناطق اداره می شود.به عنوان یک نتیجه، صنعت ساخت و ساز باید یک فرآیند تصویب شده را در هر حوزه مورد بررسی قرار دهد. تصویب در یک حوزه لزوما به معنای پذیرش در دیگری نیست.در حالی که هدف در طی سال ها  دستیابی به یک رویکرد مشترک برای تصویب محصول بوده ولی در حال حاضر یک کد لوله کشی یکنواخت در استرالیا اتخاذ شده است.یکی از مهمترین مشکلات برای پذیرش تجارت لوله کشی، تفسیر کدهای نصب شده توسط لوله کش ها و ماموران بازرسی بود.کد نصب خوب بود، اما یک سری قوانین جدید برای مقابله با آن ایجاد شد، مخصوصا در مورد اتصالات انبساطی، و محدودیت طول لوله.

 

-  آموزش نصب و پیاده سازی اتصالات پی وی سی به طور قابل ملاحظه ای متفاوت از مواد مورد استفاده قبلی است و برنامه های آموزشی گسترده ای برای اطمینان از درست بودن سیستم ها لازم است. تولیدکنندگان مسئولیت اموزش لوله کش ها را در دوره ای رسمی  برای پذیرش pvc بر عهده داشتند. درنصب های بحرانی، تولیدکنندگان نظارت بر محل را انجام دادند. برای مثال در ساخت اولین ساختمان ، بیش از دو پروژه که از لوله های  pvc استفاده می شد، متصدی لوله کشی در مورد  pvc تجربه کافی نداشت و گروه نصب فقط در مورد اتصالات چسپ حلالی آموزش دیده بودند. نصب و بهره برداری از سامانه  pvc توسط یک لوله کش مجاز که از طرف تولید کننده برای نظارت بر کار معرفی شده بود، انجام شد.

 

- استانداردهای صنعت لوله کشی در استرالیا تنظیم شده است و انتشار استانداردهای ملی یکی از ویژگی های بسیار مهم در معرفی و پیگیری پیوسته فاضلاب و لوله های بهداشتی زهکشی است.صنعت تولید پی وی سی از ابتدا این موضوع را به رسمیت شناخت و همچنان فعالیت خود را در حفظ استانداردها برای نشان دادن تغییرات در محصولات، کاربرد و نصب ادامه داد.

 

نخستین استاندارد استرالیا برای لوله های پی وی سی در سال ۱۹۶۳ منتشر شد اما تنها برای لوله های تحت فشار بود. این استاندارد در سال ۱۹۶۷ اصلاح شد تا محصولات بدون فشار را شامل شود. در سالهای 1973 و 1974 ، سه استاندارد جداگانه برای لوله های تحت فشار ، Soil Waste and Vent و فاضلابی ، منتشر شد. انتشار یک استاندارد نصب نیز یکی از عوامل مهم در موفقیت سیستم پی وی سی بود.اولین استاندارد نصب در سال ۱۹۷۲ منتشر شد. استاندارد نصب از سال ۱۹۷۲مدام به روز شده است، اما بسیاری از مبانی بدون تغییر باقی مانده اند. داشتن مجموعه ای از استانداردها یکی از ویژگی های بسیار مهم در پذیرش لوله های پی وی سی بود. اولین استاندارد طراحی لوله های پلاستیکی  در کاربردهای مدفون در سال ۱۹۷۲ منتشر شد  و بعدا در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۹ اصلاح شد.

 

در فهرست استرالیا مجموعه ای جامع، از استاندارد ها وجود دارد که صنعت پی وی سی آن را به رسمیت شناخته و از زمان آغاز فعالیت خود در زمینه های استاندارد بسیار فعال بوده است.

 

علیرغم مسائل و مشکلاتی که در بالا ذکر شد، پی وی سی به سرعت و به طور گسترده ای در برنامه های زهکشی به کار گرفته شد، از جمله:

 

-  طول لوله بیشتر منجر به استفاده از اتصالات کمتر می شود

 

-  سفتی طولی مناسب

 

-  حمل آسان به دلیل داشتن وزن سبک، لوله کش ها می توانند محصول خود را از بازرگانان با وسیله نقلیه خود بارگیری کنند و از کامیون های سنگین استفاده نکنند.

 

-اتصالات چسپی حلالی در برابر نفوذ ریشه مقاومند. ترکیب آب و هوا با دوره های بسیار خشک و پوشش گیاهی با سیستم های ریشه ای تهاجمی باعث ایجاد مشکلات شدید انسداد در اتصالات لوله )vc سفالی)شد. اما همچنین با اتصالات واشر آب بند الاستومری از نوع حلقه رینگی و یا کوپلینگ پلاستیکی مشکل وجود دارد.

 

-  هزینه نصب پایین تر

 

با این وجود صنعت لوله های پی وی سی نیازمند مقابله با طیف وسیعی از مسائل و سازگاری با تقاضاهای تغییر یافته است. این موفقیت در صنعت پی وی سی باقی مانده و موقعیت غالب خود را در بازار حفظ کرده است.

 

مقاومت در برابر نفوذ ریشه درخت

 

 

اگر چه مقاومت ذاتی اتصالات چسب حلالی و بلند بودن طول لوله های پی وی سی به معنی عملکرد بهتر اتصال نسبت به لوله های vc است، مواردی وجود دارد که اتصالات انعطاف پذیر نیازمند آب بند های الاستومری است. این جزء موارد ویژه ای است که در آن پتانسیل تخریب و واکنش در خاک وجود دارد.

 

برای یک دوره در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، آب بند های الاستومری که در برنامه های آب غیر آشامیدنی استفاده شد ، دارای یک مهار کننده رشد ریشه بودند. مسائلی مربوط به OH & S و زیست محیطی به افزودنی ها مرتبط بود و یک نگرانی وجود داشت که ممکن است آب بندهای اصلاح شده، به طور ناخواسته در تامین آب استفاده شود.

 

 در مشورت با تنظیم کنندگان و آژانس های آب، صنعت این عمل را متوقف کرد.در سال ۱۹۹۹، توافق نامه ای برای انتشار استاندارد ترکیبی استرالیا و نیوزیلند منتشر شد. نیوزیلند قبلا یک فشار رابط 0.4 مگا پاسگال برای جلوگیری از نفوذ ریشه تعیین کرد . برای بدست آوردن پذیرش قانونی استرالیا و الزامات نیوزیلند، صنعت لوله یک برنامه تحقیقی جامع را عهده دار شد که تعیین کرد نفوذ ریشه پشت آب بند های الاستومری فقط تابعی از فشار رابط نیست بلکه زبری سطح مواد و نفوذپذیری مواد به آب موثر است.

 

نتایج این کار توسط ویت و لو گزارش شده است. نتیجه این کار  فشار رابط NZ به تصویب رسید و یک آزمون استاندارد استرالیا برای ارزیابی مستقیم مقاومت ریشه گیاه شامل ریشه های درختان چوبی و ریشه های چمنی توسعه پیدا کرد. در نتیجه الزامات فشار رابط که بر اتصالات الاستومری وجود دارد، تمام  لوله های  PVC در برابر مقاومت در برابر نفوذ ریشه درختان عالی بود جایی که انسداد در لوله های  PVC اتفاق می افتد علت می تواند مونتاژ نادرست مانند جابه جایی واشر و یا نفوذ از شاخه لوله  VC باشد.

 

ادامه دارد...

 

ترجمه: مرضیه معظمی گودرزی

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد