ارسال پاسخ

۲۶ شهریور ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1818

pvc-asso.ir

مزایای عملکرد و پایداری لوله های فاضلابی پی وی سی در استرالیا (بخش دوم)

هنگامی که لوله های PVC برای اولین بار مطرح شد، ادعا شد که لوله های زهکشی پی وی سی می تواند طول عمر بالغ بر 50 سال داشته باشند...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: در بخش اول این مقاله علاوه بر چکیده و مقدمه به بررسی تاریخچه و همچنین مباحث تجاری و مقاومت در برابر نفوذ ریشه درخت پرداخته شد.

 

نصب و راه اندازی در مناطق دارای فرونشست

در حالی که اتصالات واشر آب بند الاستومری، انعطاف پذیری مورد نیاز را برای مقابله با حرکت زمین در برخی مناطق با خطر تنش زمین فراهم می آورد. طول لوله های بلند با عمق مادگی نرمال نمیتواند به راحتی حرکات بزرگ خاک را دفع کند. این مسئله با ارائه لوله ها با طول 3 متر به جای 6 متر و ساخت مادگی های لوله  با عمق بیشتر برای انعطاف در برابر انبساط و انقباض های خط لوله حل می شود. در این کاربرد،  PVC به عنوان مناسب ترین مواد و انعطاف پذیری در تولید و طراحی شناخته شده است و به این معنی است که می تواند به راحتی با این نیازهای ویژه سازگار شود.

 

مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش

 

پی وی سی در ابتدا در زهکشی های بهداشتی رو زمینی مورد استفاده قرار گرفت. هنگامی که لوله ها برای کاربرد مدفون پذیرفته شدند، طیفی از محصولات جداگانه معرفی شد. در حالی که این امر تا حدی تجاری بود، همچنین فهمیده شد که لوله های روی زمین نیاز به درجه بالاتر حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش به ویژه در آب و هوای استرالیا دارند. به جای اعمال تست عملکرد، یک الزام قانوانی برای لوله های  PVC توافق شد که برای کاربردهای مدفون نباید کمتر از 1  PHR دی اکسید تیتانیوم روتایل و لوله های رو زمینی 2  PHR استفاده کرد. این رویکرد توسط لی هانت پشتیبانی شد.در دهه 1980 و 1990، آشکار است که صنعت لوله کشی ترجیح می دهد یک محصول را برای تمام کانال های بهداشتی پی وی سی، یعنی محصول روزمینی یا زیر زمین مورد استفاده قرار دهد.

 

شرکت های اکستروژن و قالب گیری،دو گستره از محصولات DN110 و DN160 را تولید و ذخیره کردند و این کپی برداری نیز توسط بازرگانان و لوله کش ها انجام شد.تفاوت اصلی رنگ (لوله های کِرِم زیر خاک و خاکستری بالای زمین)، به دلیل وجود محتوای تیتانیوم اکسید(TiO2)است.  پیش از این، صنعت به حمایت از یک پروژه تحقیقاتی عمده، که توسط بِرن(burn)و همکاران او در ]CSIRO سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک] که برای تعیین سطح بهینه تیتانیوم اکسید در پی وی سی در معرض نور خورشید و هوا انجام شده بود،پرداخت. بر اساس این کار مشخص شد که 1.5 phrاز تیتانیوم اکسید،حفاظت کافی را در برابر اشعه فرابنفشUV  برای لوله و اتصالات مورد استفاده در بالا یا  زیر زمین فراهم می کند.

 

خواص صوتی

 

 

با رواج یافتن استفاده  از لوله های فاضلابی پی وی سی در خانه های چند طبقه، تمایل برای فهمیدن این موضوع وجود داشت که آیا ممکن است پی وی سی صدایی بیش از جایگزین هایی مانند مس را انتقال دهد. چدن یک محصول مناسب نیست،زیرا گرچه دارای ویژگی های صوتی خوبی است، ولی سنگین است و نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارد. آزمایشات نشان داد که لوله های مس و پی وی سی از نظر ویژگی های انتقال صدا مشابه هستند و در مناطق حساس، عایق صدا برای هر دو لوله مورد نیاز است. از طرف دیگر، استفاده از پی وی سی در چنین مواردی، اشکالی ندارد. اخیرا، سیستم های لوله کشی پرشده PP برای مواردی که نیاز به کاهش انتقال صدا دارند،رایج شده است.

 

پایدار کننده های سربی

پایدار کننده های حرارتی سرب در لوله های پی وی سی در استرالیا از ابتدای شروع به کار این صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. از حدود سال 1989،استفاده از تثبیت کننده های غیر سربی برای لوله های آبرسانی به تصویب رسید، زیرا این نگرانی وجود داشت که ممکن است لوله های آب در مناطق مسکونی جدید با سرعت جریان بسیار آهسته،مقدار سرب وارد شده در آب آشامیدنی بالاتر از حد قابل قبول شود.روش های مناسب برای کاهش سریع میزان سرب وارد شده به آب،نشان داده شده است، صنعت پی وی سی بِرن و شافر از CSIRO(سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک] را برای تحقیق در مورد این موضوع منصوب کردند. آنها نشان دادند که لوله پایدارشده با سرب عامل مهمی برای مقدار سرب در پسماند فاضلاب نیست و بنابراین تثبیت کننده های سرب همچنان در این موارد استفاده می شوند.

 

در سال های اخیر، نگرانی ها در مورد در معرض قرار گرفتن پرسنل و کارکنان در طول تولید محصولات پایدارکننده، ترکیبات پی وی سی و بار نهایی سرب در محیط زیست، گسترش یافته است. حدود 5 سال پیش در استرالیا تصمیم گرفته شد که سرب از تمام ترکیبات پی وی سی حذف شود. صنعت لوله سازی اولین حوزه برای خاتمه دادن به استفاده از سرب بود. برای اطمینان از تسریع این اقدام در تمامِ صنایع، مقررات محصولات در سال 2009 اصلاح شد تا صراحتا مانع از  افزودن ترکیبات سرب شود. مقررات لوله کشی نیاز به لوله و اتصالاتی دارد که نه تنها با استاندارد استرالیا مطابقت داشته باشد، بلکه همچنین باید توسط شخص ثالث تأیید شود. بنابراین، اطمینان از اینکه تمام تولید کنندگان، استفاده از سرب را کنار گذاشته اند، آسان بود.با این که افزودن ترکیبات سرب به لوله و اتصالات پی وی سی ممنوع است،ولی بازیافت پی وی سی تثبیت شده با سرب، برای استفاده در هسته لوله های ساندویچی،مجاز است. این یک کاربرد عملی برای چنین بازیافتی فراهم می کند که  مواد در پوسته داخلی و بیرونی بدون پایدار کننده سرب قرار گرفته است.

 

مقاومت در برابر آتش

 

 

مقاومت در برابر آتش مسئله ی دیگری است که صنعت لوله پی وی سی در طول سال های طولانی به آن پرداخته است. در حالی که معماران و تنظیم کننده های خود اِطفا، علاقه مند به رتبه بندی اولیه شاخص های احتراق پی وی سی شده اند،که شاخص هایی مربوط به سهولت احتراق، گسترش شعله، گرمای تولید شده و دوده خارج شده,بیان شده است. ویژگی های اشتعال پذیری ذاتی پی وی سی معمولا در مقایسه با مواد دیگر مورد توجه قرار می گیرد. پلیمر PVC با محتوای کلر بالا بر خلاف سایر پلاستیکها اشتعال پذیری و همچنین تولید حرارت را در آتش سوزی کاهش می دهد. همچنین  PVC با شاخص حدی اکسیژن 45% که بالاتر از درصد اکسیژن موجود در اتمسفر است دارای مقاومت بالایی در برابر اشتعال است

 

طول عمر 

هنگامی که  لوله های  PVC برای اولین بار مطرح شد، ادعا شد که لوله های زهکشی پی وی سی می تواند طول عمر بالغ بر 50 سال داشته باشند صنعت لوله پی وی سی یک ارزیابی برای تعیین وضعیت لوله های فاضلاب پس از دوره های خدمت  26  ساله انجام داد. پس از ارزیابی، هیچ تخریب یا زَوالی در خاصیت حجمی[توده ای] مواد و هیچ خسارت  قابل توجهی در ضخامت دیواره ناشی از سایش وجود نداشت و به همین دلیل، طول عمر لوله ها تا بیش از 100 سال افزایش یافته است. این احتمال وجود دارد که ارزیابی های آینده باعث افزایش بیشتر در طول عمر آن ها شود.

 

عملکرد ساختاری لوله های فاضلاب پی وی سی مدفون

اولین کاربرد برای تخلیه های بهداشتی پی وی سی، همگی به صورت روزمینی بودند و شاید به دلیل عدم آگاهی از برهم کنش متقابل بین خاک و لوله های انعطاف پذیر بود. در برخی موارد، سردرگمی به دلیل تفاوت بین ویژگی های وابسته به زمان و تخریب ویژگی ها با هوازدگی دیده شده است. این مسئله برای همه لوله های پلاستیکی صادق است. یک سو تفاهم که تحت تاثیر بار و وزن خاک وجود دارد این است که لوله های پی وی سی برای تمام مدت عمر مفید خود به دلیل ناکافی بودن ظرفیت هیدرولیکی و فرو پاشی فاجعه بار،انحراف پیدا می کنند. صنعت لوله های پلاستیک این موضوع را در سطح ملی و بین المللی با انتشار مقالات تحقیقاتی متعدد و کدهای نصب و طراحی، مطرح کرده است. در نهایت، طراحی لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر مدفون، پذیرفته شده و لوله های پی وی سی در همه کشورها و مناطق استفاده می شود.

 

ادامه دارد:

ترجمه: مرضیه معظمی گودرزی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد