ارسال پاسخ

۲۶ شهریور ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2425

pvc-asso.ir

اثر پلی اول ها روی پایداری حرارتی pvc

پلی اول ها نوعی استابیلایزر کمکی آلی برای استابیلایزر استئارات Ca/Zn هستند که می توانند پایداری حرارتی پی وی سی را بهبود بخشند. مقدار اضافه شده آن...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: پلی اول ها نوعی استابیلایزر کمکی آلی برای استابیلایزر استئارات Ca/Zn هستند که می توانند پایداری حرارتی پی وی سی را بهبود بخشند. مقدار اضافه شده آن معمولا 10-50 درصد به استابیلایزر اصلی است.

 

به دلیل اینکه استئارات روی یا دیگر صابون های روی می توانند با اتم های کلر در پی وی سی واکنش دهند،  ناپایدار تشکیل می شود.  می تواند تجزیه پی وی سی را سرعت دهد، در نتیجه باعث کربونیزاسیون سریع پی وی سی شود که به عنوان سوزاندن روی شناخته می شود. پلی اول می تواند مانع سوزاندن روی توسط کمپلکس  با مکانیسم واکنش به شرح زیر شود:

 

ساختار مولکول پلی اول یک اثر بزرگتر بر پایداری پی وی سی دارد. جدول ، نتیجه آزمایش کنگورد، زمانی که پلی اول های مختلف بعنوان استابیلایزرهای کمکی بکاربرده شدند، است.

 

 همان طور که در جدول  دیده می شود، زمان کنگورد از نمونه های پی وی سی که شامل پلی اول ها با استابیلایزر استئارات Ca/Zn می باشد می تواند حداقل از 44 دقیقه به 65 دقیقه افزایش یابد. این نشان می دهد که پلی اول ها به طور موثر، سوزاندن روی را محدود کرده و عملکرد حرارتی استابیلایزر Ca/Zn برای پی وی سی را بهبود بخشند.

 

جدول 1- نتیجه آزمایش کنگو رد برای پلی اول های مختلف

مقدار هیدروکسیلِ مانیتول ، سوربیتول و زایلیتول بیشتر از PETOL و DPETOL در واحد جرم است، بنابراین نمونه های پی وی سیِ حاوی مانیتول ، سوربیتول و زایلیتول همگی زمان کنگورد طولانی تری از PETOL و DPETOL در طول آزمایش دارند.

 

اگرچه رنگ های نمونه های پی وی سی حاوی مانیتول ، سوربیتول و زایلیتول در اولین بار از سفید به زرد تغییر کرده بودند، اما رنگ نمونه های حاویِ PETOL و DPETOL سفید است. بنابراین پنتا اریتریتول و دی پنتا اریتریتول استابیلایزرهای کمکیِ  استابیلایزر Ca/Zn  بهتری از بقیه هستند.

 

مقاله ی کامل را می توانید در ماهنامه شماره ی 117 مطالعه کنید.

 

ترجمه: اعظم مرسلی مدیرکنترل کیفیت شرکت صنایع پلیمر پارس امین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد