ارسال پاسخ

۲۳ تير ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1685

pvc-asso.ir

تاثیر دما بر روی لوله های pvc

این مطلب عملکرد لوله های pvc تحت دمای عملیاتی بالاتر از 73 درجه فارنهایت (23 درجه سانتی گراد) را توضیح می دهد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: پلی وینیل کلراید (pvc) یک ترموپلاستیک است و خصوصیات فیزیکی آن با تغییرات دما، تغییر می کند. ابعاد، ظرفیت فشار و سفتی با تغییرات دما تحت تاثیر قرار می گیرند. موارد زیر برای توضیح عملکرد لوله های pvc تحت دمای عملیاتی بالاتر از 73 درجه فارنهایت(23 درجه سانتی گراد) کمک خواهد کرد.

 

ابعاد:

مانند تمام مواد، pvc با افزایش دما انبساط طول می یابد و با کاهش دما منقبض می شود. ضریب انبساط حرارتی  pvcبرابر است با: 

3.0 ×10-5in/in/°F 

 

به دلیل نسبت طول به قطر  بزرگ محصولات لوله pvc و مجراها، تغییر طول ناشی از تغییرات دمایی بیشتر قابل توجه است. یک قاعده خوب در طراحی لوله های  pvcوجود دارد که تغییر طول 3.8 اینچ (10 mm) برای هر 100 فوت(30 متر) از لوله به ازای هر 10 درجه فارنهایت( Cº6/5) تغییر دمایی در نظر می گیرند. این قانون مستقل از سایز لوله است. جدول 1 برای تعیین تاثیر تغییرات دمایی بر طول لوله های pvc استفاده می شود.

جدول 1- تغییرات طول لوله pvc نسبت به تغییرات دما

 

ظرفیت فشار

 با کاهش دما مقاومت لوله های pvc  در برابر فشارهای داخلی افزایش می یابد. مقادیر فشار برای لوله های pvc  برای دمای عملیاتی در 73 درجه فارنهایت بایستی برابر با فشار اسمی باشد. برای کاهش مقادیر فشار برای لوله های pvc تحت فشار در دماهای عملیاتی بالاتر از 73 درجه فارنهایت از ضریبی کاهنده فشار در جدول 2 استفاده می شود.

 

حداکثر دمای عملیاتی پیشنهادی برای لوله های pvc برابر با 140 درجه فارنهایت(60 درجه سانتی گراد) است.

 

سفتی لوله

لوله های pvc  با کاهش دما سفت تر می شوند و مقاومت در برابر بارهای خارجی افزایش می یابد و با افزایش دما انعطاف پذیر می گردند و مقاومت در برابر فشار خارجی کاهش می یابد. برای کاهش سفتی لوله pvc اگر دما فراتر از 73 درجه فارنهایت باشد از جدول 3 می توان استفاده کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد