ارسال پاسخ

۱۳ مرداد ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1729

pvc-asso.ir

قالب گیری تزریقی: چگونه از حباب ها خلاص شویم؟

 در وهله اول باید تعیین شود که این حباب ها گاز به دام انداخته شده است و یا خلا. سپس این مراحل را برای رهایی از حباب ها دنبال کنید.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: یکی از علل اصلی در لوازم آرایشی وجود حباب در قطعات تزریق شده است. این نقص جزئی نه تنها باعث مشکلات ظاهر می شود بلکه خواص فیزیکی را نیز مختل می کند. حباب ها یک رویداد رایج هستند و اغلب حل آنها دشوار است. در عیب یابی حباب ها، بسیاری از تولید کنندگان در حدس اینکه حباب ها چه نوعی هستند دچار اشتباه می شوند و بلافاصله به تنظیم پارامترهای فرایند و حدف آنها می پردازند اما بهتر است ابتدا با تعریف حباب ها و نوع آنها آغاز کنیم.

 

تنها دو احتمال وجود دارد:

 

  1. گاز به دام انداخته شده که شامل هوا ، رطوبت بخار ، مواد فرار از رزین یا گاز های تجزیه شده از پلیمر یا افزودنی ها
  2. خلاء خالی

 

مهم است که بدانیم کدام نوع از حباب  وجود دارد و ریشه علت آن چه می تواند باشد. تعیین نوع حباب به شما این امکان را می دهد که منبع را با دقت مشخص کنید و مسیر بعدی خود را برای حذف مشکل تعیین کنید چگونه به این نتیجه می توان رسید که حباب گاز است و یا خلا خالی ؟ برخی ها ادعا می کنند که از  روی شکل ظاهری ، محل قرار گیری یا برخی از ویژگی های دیگر می توان  نوع حباب ها را تشخیص دهند. اما با این رویکرد به آسانی می توان فریب خورد. یک آزمون ساده وجود دارد که شما می توانید استفاده کنید.این راه کمتر از 15 دقیقه طول می کشد اما نیاز به کمی صبر برای انجام دارد.

 

ناحیه ای که حاوی حباب یا حباب هاست را تا زمانی که نرم می شود گرم کنید. پلاستیک به سرعت گرما را از طریق دیوار اسمی انتقال نمی دهد به جای مشعل می توانید از تفنگ حرارتی یا چیزی شبیه آن استفاده کرد. سپس به آرامی ناحیه ای که حباب وجود دارد گرم کنید، حباب تغییر شکل می دهد. اگر حباب گازی باشد، گاز گرم شده و منبسط می شود و روی سطح بالا می آید و اغلب به عنوان یک سطح نرم شده می ترکد.اگر در حباب هوا وجود نداشته باشد و یک خلاء خالی باشد، حباب به دلیل فشار جوی بر روی سطح نرم شده فرو خواهد رفت.

 

شرایطی برای انجام این تست وجود دارد در حالت ایده آل حبابی را با اندازه حداقل 3 میلیمتر (0.125 اینچ) و یا از لحاظ قطری بزرگتر را پیدا کنید و مطمئن شوید که این بخش کمتر از 4 ساعت تشکیل شده است. حباب ممکن است در ابتدا به شکل حفره توخالی باشد اما در طول زمان هوا از پلاستیک مهاجرت می کند و حفره توخالی به حباب گاز تبدیل می شود. شکل 1 و 2و3 را  بررسی کنید. شکل 1 قسمت قبل از گرمایش است. شکل 2 بخش تست شده چند دقیقه بعد از قالب گیری است و شکل 3 ناحیه تست شده 16 ساعت بعد از تزریق است. در شکل 1 شما می توانید حباب را مشاهده کنید که به شکل حباب گاز به نظر می رسد. اکثریت چنین تصور می کنند. شکل 2 ناحیه را پس از تست نشان می دهد که شما می توانید فرورفتگی را ببینید. شکل 3 ناحیه تست شده را بعد از 16 ساعت تست نشان میدهد و شما میبینید که حباب منبسط شده است بر خلاف ظاهر در اصل این یک حباب هوا و یا گاز نیست بلکه یک خلاء خالی است که وقتی تازه تزریق شده بود پس از گرم کردن به شکل فرورفتگی ظاهر شد.

 

 

گاز محصور شده

 اجازه بدهید که بحث عیب یابی را با تصور اینکه تست ثابت کرده است که یک حباب گاز است شروع کنیم. یعنی حباب منبسط شده و می ترکد. حباب های گاز می تواند به مسائل مربوط به خطوط جریان مانند خطوط همگرایی، فواره زدن مواد و مشکلات مربوط به ماشین و قالب  مانند تخریب بالا و تخریب رزین بر اثر گرمای بیش از حد یا ماند طولانی مواد باشد.گاز می تواند از بخار آب، مواد فرار رزین و یا تجزیه محصولات جانبی ظاهر شود. در بسیاری از موارد ،تعیین اینکه گاز از کجا نشات می کیرد خیلی مهم تر از دانستن ترکیب گاز است. راه ساده ای برای یافتن این مسئله وجود ندارد. اولین گام در این روش این است که مرحله دوم یا نگه دارنده را با تنظیم فشار نگه دارنده در حد پایین کنترل کنید .آیا حباب ها هنوز وجود دارد؟ اگر چنین است  حداقل نباید در مورد پارامترهای مرتبط با مرحله دوم نگران باشیدبا فرض اینکه شما همچنان حباب را می بینید  بررسی بعدی یادگیری الگوی پر کردن است برای تعیین اینکه آیا  این گاز هوای محصور در قطعه پر شده است؟

 

با خاتمه دادن به مرحله دوم و پر کردن 99درصد  حجم، مطالعه ای در مورد شات کوتاه انجام دهید. یعنی اندازه شات را از 99درصد پر به 5درصد پر با 10درصد افزایش، کاهش دهید. از شات کوتاه و افزایش اندازه شات استفاده نکنید زیرا ممکن است یک الگوی جریان متفاوت بگیرید. به علاوه، این تست نیاز به کنترل تزریق در مرحله اول تزریق دارد اگر در مرحله اول دارای محدودیت فشار باشد، ممکن است نتایج دقیق را دریافت نکنید.

 

حباب ها کجا و چه موقع ظاهر می شوند؟ الگوی جریان هر بخش را بررسی کنید تا ببینید که خطوط جریان پلاستیک آیا از اطراف آن پدید می اید.آیا حباب همیشه در یک منطقه است؟ اگر چنین است بدان معنی است که محل ثابتی وجود دارد که حباب ها از آن پدید می آیند. توجه داشته باشید که اثر )race-tracking زمانی اتفاق می افتد که پر شدن بخش های ضخیم قبل از پر شدن بخش های نازک در قالب باشد) یا فواره زدن مواد می تواند منجر به محصور کردن هوا در پلیمر شود.

 

 هر گونه شیار و یا علامت را بر دیواره بررسی کنید اگر کوتاه باشند به این معنی است که هوا در آن منطقه محصور شده است. و زمانی که شیار پر می شود حباب را تشکیل می دهد. گاهی اوقات شما یک دنباله ای را از حباب ها در طرح مشاهده می کنید  آیا حباب ها بعد از اینکه 85درصد از قطعه پر شد ظاهر می شود؟ اگر چنین است می تواند مسئله ی تخلیه باشد دریچه ها را بررسی کنید.

 

 یک منبع حباب، اثر ونتوری است . چندین احتمال برای اثر ونتوری وجود دارد که هوا را به درون جریان مذاب مکش می کند.  شیارها، هماهنگی ضعیف بوش اسپرو با سر نازل، همتراز نبودن نازل، صفحات جدا شده در رانر داغ . این ها بسیار دشوارتر برای شناسایی هستند.یکی دیگر از منابع حباب ها ، فشار زدایی مخصوصا در قالب رانر داغ است. با این حال منبع دیگر مارپیچ است به ویژه ناحیه عقب و یا قسمت تغذیه.

 

مارپیچ هایی با اهداف عمومی با نسبت  l/D 18:1 و یا پایین تر می توانند مقصر باشند سعی کنید از یک دمای زون عقب پایین تر و یا فشار پشتی بالاتر استفاده کنید. راه حل دیگر ممکن است خلاء بر روی قالب درست قبل از تزریق باشد.

 

خلل و فرج

خلل و فرج در طول خنک کردن اتفاق می افتد زمانی که قطعه داخل و یا خارج قالب است و معمولا در نواحی ضخیم اتفاق می افتد.در قسمت های ضخیم قطعه ، مرکز به آرامی سرد می شود و جمع شدگی پلیمر بیشتر است و یک حباب شکل می گیرد. اگر قالب داغ تر باشد حباب از بین می رود اما در نهایت شما یک فرورفتگی خواهید داشت که نشان دهنده این است که حباب در ابتدا به صورت خلل و فرج بوده است.

 

خلل و فرج و فرورفتگی نشانه ای از تنش های داخلی است و نشانه ای هشدار دهنده است که قطعه در حد انتظار ممکن است شکل نگرفته باشد. پلاستیک ناکافی دلیل اصلی برای فرورفتگی و خلل و فرج است. بنابراین مواد بیشتر در حفره توصیه می شود. فشار نگهدارنده بالاتر و زمان نگهدارنده طولانی تر ممکن است کمک کند اما بیشتر اوقات قبل از اینکه بتوانید به طور مناسب مرکز دیواره اسمی را پر کنید گیت فریز می شود. برای رفع خلل و فرج و فرو رفتگی ها فشار برگشتی را افزایش دهید.

 

اطمینان حاصل کنید که رانر و گیت خیلی زود فریز نمی شود و زمان نگهدارنده طولانی تر اجازه پر کردن در طول مرحله دوم را خواهد داد. همچنین در صورت امکان سعی کنید که دمای گیت را کاهش دهید.رویکرد دیگر برای حذف خلل و فرج یا فرورفتگی کاهش ضخامت دیواره اسمی است. در قطعه پلاستیکی ضخامت بیشتر لزوما به معنای استحکام بالای قطعه نیست و در مصرف پلاستیک و زمان چرخه صرفه جویی می کند.

 

تغییر محل گیت برای پر کردن نواحی ضخیم تر در قالب اجازه ورود پلیمر بیشتر به قطعه قبل از فریز گیت را خواهد داد. همچنین سعی کنید دمای قالب را افزایش دهید و یا قطعه را زودتر خارج کنید که میتواند از خلل و فرج جلوگیری کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
اکرامی پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
سلام ..ممنونم از مطالب مفید شما و یک دلیل دیگری که در رفع حباب تاثیر گذار هست بالا بردن bkpresو دمای ماردون هستش که کم بودن این موارد هم در ایجاد حباب که ناشی ازگازگیری ناقص میباشد تاثیر گذار هست ارسال پاسخ