ارسال پاسخ

۲۰ خرداد ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1628

pvc-asso.ir

تصویب لوله های سطحی و زیر زمینی برای صرفه جویی در آب در شمال چین – اثرات و عوامل موثر بر آن* (بخش دوم)

در چین تقریبا تمام سیستم های لوله کشی زیر زمینی از لوله PVC استفاده شده است. در بسیاری از قسمت های شمالی چین نصب و راه اندازی نیاز به حفاری ترانشه در طول...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: در بخش اول این مقاله علاوه بر توضیح نقش آبیاری در کشاورزی، به معرفی و بررسی داده ها در منطقه مورد نظر یعنی اراضی شمال چین پرداخته شد. اینک بخش دوم این مقاله در ادامه منتشر می شود.

 

3.تکنولوژی صرفه جویی آب

تکنولوژی های صرفه جویی در مصرف آب سنتی بطور گسترده از زمان شروع کشاورزی که سابقه آن به اوایل 1980 برمی گردد مورد پذیرش بوده است. در طول بررسی ما از خانوارها و مدیران آب در 20 روستا، فهمیدیم که لوله های سطحی به طور عمومی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای هزینه های ثابت نسبتا پایین هستند و در سایت نظرسنجی به راحتی قابل حمل می باشند.

 

بعلاوه سیستم های لوله گذاری زیرزمینی معمولا توسط جوامع یا گروه های خانوادگی  بیشتر مقبولیت دارد تا به صورت انفرادی. در بسیاری از کاربردها این لوله ها هزینه هنگفتی دارند و نیازمند اقدام جمعی یا هماهنگی بسیاری از خانواده ها می باشد. به طور معمول این فناوری به روزتر از روشهای سنتی است. بنابراین کار میدانی ما بر روی این دو نوع تکنولوژی صرفه جویی آب، تمرکز دارد.و بحث درمورد یک سری از  روشهای صرفه جویی در آب را ( مانند قطره ای، آبیاری متناوب، اسپری های با بیس شیمیایی) حذف می کنیم. چون در بین نمونه های ما سطح پذیرش بسیار پایینی (نزدیک به صفر)داشتند.

 

1.3 آبیاری از طریق سیستم لوله گذاری سطحی

منظور از لوله های پلاستیکی آبیاری سطحی یک کلاف از شیلنگ است و برای انتقال آب به مزارع کشاورزان استفاده می شود. عموما تکنولوژی آبیاری سطحی با شیلنگ از لوله پلاستیکی نرم و انعطاف پذیر سفید رنگ ساخته شده است. در چین بدلیل رنگ و شکل این لوله ها کشاورزان اغلب آن را اژدهای سفید می نامند. این یک تکنولوژی جدید صرفه جویی در آب برای آبیاری مزارع با فشار آب داخل لوله ها به جای کانال های آب است. استفاده از لوله کشی به جای کانال های مزارع به عنوان یک سیستم آبیاری سطحی برای کاهش تبخیر و نشتی است و در آب ، زمین و انرژی صرفه جویی می شود. پس پتانسیل زیاد برای توسعه این تکنولوژی وجود دارد. نتایج تجربی نشان می دهد که تکنولوژی لوله کشی آب سطحی می تواند تا 30 درصد در مصرف آب و مقدار کوچکی از زمین صرفه جویی کند.

 

3.2آبیاری از طریق سیستم لوله زیرزمینی

سیستم های لوله کشی زیرزمینی شامل لوله های سیمانی،فلزی یا پلاستیکی برای انتقال آب برای آبیاری استفاده می شود. در چین تقریبا تمام سیستم های لوله کشی زیر زمینی از لوله PVC استفاده شده است. در بسیاری از قسمت های شمالی چین نصب و راه اندازی نیاز به حفاری ترانشه در طول یک دوره کوتاه مدت بین برداشت ذرت (یا سایر دانه های تابستانی) و کاشت گندم زمستانه دارد. سیستم های لوله کشی زیرزمینی مزیت دیگری دارد که درکارهایی که بر روی مزرعه انجام می گیرد دخالت ندارد و قسمتی از خاک را اشغال نمی کند. لوله هایPVC  می تواند بخوبی در سیستم های لوله کشی زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد همچنین این لوله ها نسبتا ارزان قیمت ، مناسب برای کارگذاری زیرزمین است و مجاز برای  پمپاژ آب تا ارتفاع بالا می باشد. معمولا سیستم های لوله کشی زیرزمینی درهر 50-100 متر از طریق اتصالات به سطح زمین دسترسی دارد. این فناوری ها می توانند در مصرف آب ( تا 30%) و بعلاوه در مقدار کمی از زمین در مقایسه با سیستم های کانال بدون لوله صرفه جویی داشته باشند.

 

3.3 درک کشاورزان از ویژگی های تکنولوژی

پذیرش و بکارگیری تکنولوژی صرفه جویی آب در پاسخ به کمبود آب افزایش خواهد یافت اگر فقط مصرف کنندگان ( کشاورزان و رهبران روستا) قبول کنند که این پذیرش منجربه صرفه جویی در آب یا بوجود آمدن مزیت های دیگری می شود. درنهایت مهمترین عامل تعیین کننده پذیرش تکنولوژی درک کشاورزان از فواید روبه رشد و هزینه های مربوط به بودجه مزرعه خود است.

 از این رو ما سطح درک کشاورزان را از ویژگی های صرفه جویی آب و سایر خصوصیات این دو تکنولوژی مورد بررسی قرار دادیم. که نشان داد میزان درک از صرفه جویی 29.4 درصد از لوله های زیرزمینی و تقریبا29.5  درصد از خط لوله سطحی است (جدول 1). صرفه جویی تخمین زده شده که ما گزارش کردیم بالاتر از آنهایی است که Yang و همکاران است که گزارش داد" مقامات وتکنسین ها در Henan, Ningxia and Hebei  تخمین زده اند که حدود 10-20 درصد صرفه جویی آب در مناطق آبیاری از طریق کاربرد روشهای مرسوم صرفه جویی آب و مدیریت بهتر قابل دسترس است.

 

با این حال نرخ صرفه جویی تخمین زده ما پایین تر از Amerlia  و همکاران است.(2007) که اعلام کرد میزان درک از صرفه جویی با خط لوله زیرزمینی 42 درصد و میزان درک از صرفه جویی با خط لوله سطحی 35 درصد است، در نظر سنجی ما میزان صرفه جویی لوله سطحی کمی بیشتر از صرفه جویی در لوله های زیرزمینی است که ممکن است به خاطر روش مطرح کردن سوال ما، وضعیت اطلاعات یا طبیعت محیط نمونه باشد.

 

یکی از قابل توجه ترین یافته های تحقیق ما تعداد پاسخ دهندگانی بود که به ما پاسخ می دادند. اگرچه کشاورزان در روستای خود تکنولوژی صرفه جویی را قبول می کردند ولی اغلب به دلایل دیگری غیر از صرفه جویی آب این کار را انجام می دادند. به عبارت دیگر تکنولوژی های مرتبط با صرفه جویی آب دارای ویژگی های دیگری است که برای کشاورزان مورد نیاز است.

 

اغلب دلایل دوم برای پذیرش وجود دارد که فراتر از صرفه جویی آب است، حتی درمورد فناوری های که صرفه جویی آب هدف اولیه بود. در مورد خطوط لوله سطحی که بر روی سطح زمین کشیده می شود و خطوط زیرزمینی، اگرچه 73 درصد و 61 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند صرفه جویی آب هدف اصلی بوده است ولی بیش از نیمی ازموارد به نظر می رسید برای صرفه جویی در زمان یا پول باشد. (جدول 1) و دلیل 16 درصد باقیمانده از روستاییان تجهیزات ارایه شده توسط صاحبان لوله بود.

 

جدول 1- میزان صرفه جویی در مصرف آب و دلیل پذیرش سامانه لوله گذاری سطحی و زیر زمینی

تکنولوژی

درصد لوله گذاری سطحی

درصد لوله گذاری زیر زمینی

میزان صرفه جویی آب تخمین زده شده

29.4

29.5

درصد پاسخ کشاورزان به این تکنولوژی در وهله اول برای صرفه جویی در مصرف آب

73

61

صرفه جویی در زمان

56

53

صرفه جویی در هزینه

50

53

سایر دلایل مانند تجهیزات ارائه شده توسط صاحبان لوله

16

16

 

 

* ترجمه: اسرین مرادیان شرکت نیک پلیمر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد