ارسال پاسخ

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1556

pvc-asso.ir

متوسلیان: مشاوران، ویژگی های فنی و افتصادی لوله و اتصالات پی وی سی را بازتاب دهند

همه فرایند تولید لوله و اتصالات پی وی سی در داخل کشور انجام می شود و باید شعار حمایت از کالای ایرانی، به طور واقعی در این صنعت تجلی یابد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، نشست هم اندیشی مسئوان آب کشور و تشکل های بخش خصوصی در سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی های بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب، 15 اردیبهشت 1396 در محل نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

 

متوسلیان: مصرف لوله های پلیمری باید عادلانه و متوازن باشد


عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی با اشاره به پتانسیل های داخلی در بخش لوله و اتصالات پی وی سی، از بی توجهی به ظرفیت های موجود داخلی در این حوزه گلایه کرد.


وی با ذکر پیشینه ای از انجمن، اظهار داشت: در دنیا از مجموع 22 و نیم میلیون تن محصولات پلیمری، 12 و نیم میلیون تن آن به محصولات نهایی پی وی سی اختصاص دارد. اما این پرسش مطرح است که چرا مشاوران، نتایج جهانی، موارد فنی و صرفه های اقتصادی این محصول را بازتاب نمی دهند.


وی ادامه داد: بیشتر پروژه هایی که در داخل کشور اعلام و اجرا می شود به سایر پلیمرها اختصاص دارد. بنده خواستار یک شرایط عادلانه و متوازن در این بخش هستم و باید این موضوع از نظر فنی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.


متوسلیان گفت: کل فرایند تولید این محصول در داخل کشور انجام می شود که حمایت از کالای ایرانی باید به طور واقعی در این صنعت تجلی یابد. اما این که چرا یک محصول کاملا ایرانی وارد چرخه مصرف نمی شود، جای پرسش است.


وی در پایان از اعلام آمادگی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی برای برگزاری نشست های مشترک خبر داد.

 

تکمیل طرح های نیمه کاره آبی به 20 سال زمان نیاز دارد
 

مسگر پور رئیس هیئت مدیره فدراسیون آب ایران با اشاره به تاسیس این فدراسیون، بر ضرورت حمایت از کالای داخلی و به ویژه طرح هایی که توسط ایرانی ها طراحی و اجرایی می شوند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین موارد، موضوع کیفیت است. در این زمینه پیمانکاران ایرانی نشان داده اند که در بالاترین استاندارهای جهانی توان طراحی و اجرا را دارند.

 

مسگرپور با اشاره به نقش مشاوران در بخش صادارت آنها را به لوکوموتیو تشبیه کرد و گفت: در بازارهای خارجی از جمله عراق، وقتی یک طرح در مرحله پیدایش قرار دارد باید مشاوران ایرانی حضور داشته باشند تا بر اساس شناخت از توان محصولات داخلی، پروژه را طراحی و نوع کالا را تعیین کنند.

 

 وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، اظهار داشت: در این جلسه عنوان شد که دولت ها، خدمات مهندسی مشاور را در بازارهای خارجی هبه می کنند  و در هنگام برنده شدن مناقصات حق الزحه آنها نیز پرداخت می شود.

 

وی درباره حمایت از بخش خصوصی در بازارهای داخلی تصریح کرد: متاسفانه در داخل کشور دولت هنوز محور سرمایه گذاری است. اکنون تغییراتی سریع و بدون زیرساخت های لازم در حال انجام است.

 

مسگرپور از صنعت آب و فاضلاب به عنوان صنعت فقرا، نام برد با این توضیح که نمی توانیم محصول نهایی را به قیمت واقعی بفروشیم.

 

وی در همین زمینه ادامه داد: امروز آب در شهرهای مختلف از 1 هزار تا 5 هزار تومان است؛ اما از این صنعت به چه میزان می توانیم درآمد داشته باشیم؟! در این حالت صنعت آب رو به نابودی است. تا چه زمانی می توان با خرید تضمینی این صنعت را حفظ کرد. 

 

مسگرپور تنها راه حل این مشکل را پرداخت هزینه واقعی توسط  مصرف کننده ذکر کرد. 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت نیرو 20 سال زمان نیاز است تا طرح های نیمه تمام به پایان برسد. بسیاری از پروژه ها شروع و نیمه کاره رها شده اند. 

 

بی آبی و کمبود بودجه، دو مشکل اساسی صنعت آب


رجبی رئیس انجمن متخصصن آب و فاضلاب نیز در این نشست سال پیش رو را سالی دشوار برای صنعتگران آب و فاضلاب عنوان کرد و گفت: ما از سویی با مشکل بی آبی روبرو هستیم و از طرف دیگر کمبود بودجه به این حوزه فشار وارد می کند که باید این موضوع به نوعی مرتفع شود.

وی مشکل کم آبی را توسط سازندگان و پیمانکاران قابل حل ذکر کرد.

 

رجبی در ادامه گفت: برخی از تولیدکنندگان لوله و اتصالات به موضوع کیفیت چندان بها نمی دهند به طور مثال در یک مقطع لوله پی وی سی از بازار خوبی برخوردار بود اما در این هنگام کیفیت به فراموشی سپرده شد؛ در حالی که در بسیاری از کشورها لوله های فاضلاب از جنس پی وی سی است. باید در هنگام رونق بازار به فکر زمانی بود که بازار حالت رقابتی پیدا می کند و با باز شدن دروازه واردات این موضوع جدی تر خواهد شد.


به گفته وی حمایت از کالای داخلی، مستلزم رعایت کیفیت از سوی سازندگان است.


رجبی اظهار داشت: صرفا با ارائه با اوراق قرضه توسط کارفرما نمی توان کیفیت را ارتقا داد.  پیمانکار و سازنده ای که بدهکار است نمی تواند اوراق را برای هزینه ها و دستمزد صرف کند.

 

وی پیشنهاد داد تا نمایشگاه های تخصصی توسط انجمن های صنفی مربوطه برگزار شود.

 

انتقاد از اسناد مناقصات دولتی


ایزدخواهی مدیرعامل شرکت میراب نیز با انتقاد از اسناد مناقصات گفت: گاهی در اسناد مناقصات دولتی برای خرید محصولات، اطلاعات لازم و کافی ذکر نمی شود و این موجب سردرگمی شرکت کنندگان می شود.

وی ادامه داد: بحث تضمین موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال، چه کسی از سوی کارفرما تضمین می کند که محصول خریداری شده مطابق با مشخصات فنی است؟ چه تضامینی وجود دارد که این کالا بر اساس همان مشخصات فنی است؟ چه روندی برای کنترل این فرایند وجود دارد؟ 

 

ایزدخواهی عدم بانک اطلاعاتی از تولیدات داخلی را یکی دیگر از مشکلات ذکر کرد و  پیشنهاد داد تا برای رفع این ضعف بازدیدهایی  توسط شرکت های آب و فاضلاب از تولیدکنندگان صورت گیرد.


 
وی تیپ قراردادها را مشکل زا توصیف کرد و گفت: در کشور اسلامی عقود به صورت عجیب بسته می شود که نمی توان به هیچ وجه در این قراداد تیپ تغییر داد. اگر عقود اسلامی است باید به این بخش هم توجه کرد و نظرات هر دو طرف را لحاظ کرد. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط