ارسال پاسخ

۶ مهر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3107

 متوسلیان در نشست قیمت گذاری پی وی سی S65، چه گفت؟

ضرر 452 میلیارد تومانی صنایع پی وی سی به دلیل رقابت و قیمت گذاری غیر منطقی

در حال حاضر، به دلیل ناهماهنگی در قیمت گذاری مواد اولیه، شاهد نوعی نابرابری در قیمت گذاری گریدهای پلیمری هستیم که در صنایع مشترک کاربرد دارند.


به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، جلسه ای با موضوع قیمت گذاری پی وی سی S65 صبح شنبه 5 مهر ماه، برگزار شد.


در این جلسه نمایندگان وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، بورس کالای ایران، شرکت تجارت صنعت و پتروشیمی خلیج فارس، اتاق بازرگانی ایران، اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز، پتروشیمی اروند و انجمن لوله و اتصالات پی وی سی حضور داشتند.


عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به نمایندگی از این تشکل در این جلسه که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، حضور داشت.

 

متوسلیان در این نشست با طرح پرسش هایی به موضوع ابهام در قیمت گذاری ارزی پایه های پی وی سی پرداخت وگفت: به استناد نشریه پلتس در یک بازه زمانی 5 ماهه یعنی از تاریخ 2 اردیبهشت تا 30 شهریور 1399، پی وی سی به میزان 365 دلار افزایش قیمت داشته و این در حالی است که در همین بازه زمانی قیمت این مواد در ایران 393 دلار افزایش یافته، یعنی میانگین افزایش قیمت در ایران، 28 دلار بیش از قیمت های جهانی بوده است.


به گفته متوسلیان، در بازه یک ساله، یعنی از آذر 97 تا آذر 98 و تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متوسط قیمت  PVC، در جنوب آسیا 900 دلار و در شرق آسیا 860 دلار بوده و در همین مدت، قیمت این رزین در ایران، به طور متوسط 755 دلار رقم خورده است که بیانگر فاصله قیمتی 100 دلاری، بین پی وی سی ایران با قیمت های تحویل در بنادر چین می باشد. اما در فصل تابستان و به صورت جزئی تر در دو ماهه تیر و مرداد 99، قیمت پی وی سی در بازارهای آسیایی با 75 دلار افزایش روبرو بوده، اما در ایران ما شاهد افزایش 164 دلاری قیمت ارزی پی.وی.سی بوده ایم که قیمت رزین پی.وی.سی درب کارخانه های پتروشیمی ایرانی را به سطح قیمت های بنادر چین رسانده است.


موضوع دیگری که از سوی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی مطرح شد عدم انطباق قیمت گذاری، بر اساس فرمول: قیمت فوب خلیج فارس منهای 5 درصد می باشد. وی در این باره توضیح داد: مطابق با داده های منتشر شده در نشریه پلتس، در تاریخ 30 شهریور 99، قیمت فوب PVC تایوان 940 دلار بوده که اگر بر اساس مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی 5 درصد آن کسر شود، این قیمت، معادل 893 دلار خواهد بود. اما این در حالی است که در همین تاریخ، قیمت 931 دلار برای عرضه PVC در بورس کالا اعمال شده، و این بدان معنا است که پی.وی.سی ایران، 38 دلار گران تر، به دست صنایع پائین دست رسیده است.


متوسلیان در بخش دیگری از سخنان خود به ناهماهنگی در قیمت گذاری مواد اولیه در پلیمرهای مختلف اشاره کرد و گفت: به طور مثال ما شاهد نوعی نابرابری در قیمت گذاری گریدهای پلیمری هستیم که در صنایع مشترک کاربرد دارند. به استناد قیمت های ارائه شده در نشریه پلتس، از تاریخ 2 اردیبهشت تا 30 شهریور 1399، پی وی سی ایران، 28 دلار بیش از متوسط نرخ های جهانی افزایش یافته اما در همین مدت، قیمت گذاری پلیمرهای هم خانواده پی.وی.سی، مانند پلی اتیلن که در صنعت لوله و اتصالات کاربرد دارند، با روند قیمت های جهانی فاصله زیادی داشته و به طور میانگین، حدود 117 دلار، کمتر از قیمت های جهانی رشد داشته اند.


وی گفت: متاسفانه به دلیل رقابت های غیرمنطقی، در بورس کالا 370 میلیارد تومان زیان، به صنایع PVC وارد شده است و همچنین به دلیل افزایش بی قاعده قیمت ارزی PVC ایران، این صنعت 82 میلیارد تومان خسران دیده است که مجموع این ضررها به 452 میلیارد تومان می رسد. 


وی افزود: افزایش قیمت کالاهای صنعتی، ناشی از تورم تصنعی تحمیلی، منجر به غیررقابتی شدن صنایع می شود و از سویی دیگر، افزایش غیر منطقی مواد اولیه، چالش هایی را برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به وجود می آورد.


در پایان، رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی از دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درخواست کرد تا به منظور تطابق قیمت ها و شفافیت در نحوه قیمت گذاری، جلسات قیمت گذاری با حضور نمایندگان سازمان بورس و تشکل های تخصصی صنایع پی وی سی برگزار شود.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط