ارسال پاسخ

۲ مهر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3098

پس از پیگیری های انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی؛

تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، کیفیت نامطلوب مواد را گزارش دهند

تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی می توانند موارد کیفیتی مواد اولیه را به شرکت توسعه تجارت و بورس کالا اعلام کرده و در صورت اثبات، خسارت یا مواد جایگزین دریافت کنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، جلسه مشترک انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با مسئولان پتروشیمی اروند و نمایندگانی از بورس کالا و شرکت توسعه تجارت برگزار شد.


در این نشست آقایان عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، منصور قدیمی عضو هیئت مدیره انجمن و خانم فرزانه خرمیان به نمایندگی انجمن حضور داشتند.


از دیگر حاضران جلسه آقایان؛ علیرضا رفیعی (پتروشیمی اروند)، محمد کسائیان (تجارت صنعت)، اسماعیل نیاکی (تجارت صنعت)، محمد رضا عبدلی (پتروشیمی اروند)، سید ایمان هاشمی (شرکت بورس کالای ایران)، حسین عنصری (پتروشیمی اروند) و حمید منصوری پور از ان پی سی، حضور داشتند.

 

در ابتدای این نشست منصوری پور مدیر روابط عمومی صنایع پایین دستی شرکت پتروشیم،ی برگزاری این نشست را به پیرو درخواست انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی عنوان کرد که پس از اعتراض به کیفیت PVC-S65 اروند توسط تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی صورت گرفته است. به گفته وی همچنین وزارت صمت به پیرو همین درخواست، خواستار رسیدگی به موضوع شده است.


در بخشی از این جلسه عباسعلی متوسلیان بر ضرورت تعامل نزدیک و مستقیم میان شرکت های پتروشیمی و تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، تاکید کرد. 


به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی هر چه تعامل میان صنایع بالا دستی و تکمیلی بیشتر باشد، بهتر می توان برای رفع مشکلات پیش روی اقدام کرد و در این زمینه می توان کیفیت مواد اولیه را بهتر کرد.


در ادامه فرزانه خرمیان دبیر انجمن خلاصه ای به بیان مشکلاتی پرداخت که اعضای انجمن در ارتباط با موضوع کیفیت ابراز داشته بودند.


خرمیان در همین رابطه توضیح داد: مشکلات کیفیتی پی وی سی از گذشته وجود داشته است و تا پیش از پتروشیمی اروند که تازه وارد مدار شده است، پتروشیمی آبادان نیز دارای مشکلات کیفیتی در پی وی سی بود و جلسه های متعددی نیز با این پتروشیمی با هدف رفع مشکلات برگزار شده است که در نتیجه بخش کوچکی از این مشکلات مرتفع شده است.


دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: همواره اعضا مشکلات کیفیت مواد اولیه خود را به انجمن انتقال می دهند و این تشکل نیز به صورت مرتب و با نامه نگاری این مشکلات را به پتروشیمی اروند انتقال داده است. جلسه هایی نیز در پتروشیمی اروند تشکیل شده و طی 3 سال گذشته مدیران این پتروشیمی با حضور در تهران از چند واحد تولیدی بازدید کردند.


خرمیان گفت: هماهنگی برای این بازدیدها توسط انجمن انجام شده است و مدیران پتروشیمی از نزدیک با حساسیت های خط تولید آشنا شدند.


وی ادامه داد: با وجود این اقدامات، موضوع کیفیت پی وی سی تولیدی پتروشیمی اروند، چندان تفاوتی نکرده است و همچنان درصد رطوبت بالا و وجود ریزدانه های سیاه، نارنجی و قرمز در پی وی سی مشاهده می شود. گاهی هم گزارش هایی مبنی بر وجود آشغال در پی وی سی وجود داشته است. 


خرمیان گفت: علاوه بر موارد فوق، دانسیته های متغیر از دیگر مواردی است که کیفیت محصولات لوله و اتصالات پی وی سی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ چون فرایند تولید لوله و اتصالات پی وی سی، پیوسته است اگر در یک مرحله بچ تولیدی دچار مشکل شود، ضایعات را افزایش می دهد و تا ردیابی مشکل، چندین تن محصول به ضایعات تبدیل می شود. 


در ادامه جلسه، عبدلی مسئول فنی پتروشیمی اروند گفت: مشکلاتی که عنوان شد با یکدیگر تفاوت دارند، به طوری که بحث رطوبت با دانه بندی تفاوت دارد. 


لازم به ذکر است برخی از شرکت های بزرگ مانند؛ وینو پلاستیک، یزد پولیکا، دارکار و آویسا لوله جی، مدارک خود را مبنی بر کیفیت محصولات پتروشیمی اروند به انجمن ارائه داده اند. علاوه بر این شرکت ها، تعداد دیگری نیز به صورت شفاهی از کیفیت پی وی سی اروند شکایت داشتند. 


همچنین به دلیل این که برخی از تولیدکنندگان نیز فاقد آزمایشگاه های مجهز برای پی بردن به مشکل هستند، صرفا با مشاهده محصولات از این مسئله آگاه می شوند. سرعت ریزش پودر پی وی سی اروند نیز از دیگر مشکلات است که از سوی تولیدکنندگان به انجمن انتقال داده می شود.


عدبلی در ادامه سخنان خود گفت: طراح سیستم پتروشیمی اروند آلمانی بوده و سیستم بر اساس پارامترهای خاصی تعریف شده است، از این روی ما تا اندازه ای توان تغییر در شرایط را داریم تا جایی که دیتاشیت تغییر زیادی نکند، به همین دلیل نمی توان پی وی سی با کیفیتی تولید کرد.


همچنین عبدلی با طرح برخی پرسش ها به بیان مشکلاتی در ارتباط با کیفیت پی وی سی کرد این که با توجه به آلمانی بودن سیستم، آیا مواد اولیه که در اختیار پتروشیمی قرار می گیرد کیفیت ثابت است؟ به گفته او کاتالیست ها و مواد اولیه هیچ گاه از کیفیت با ثباتی برخوردار نبوده و هر بار از یک منبع تامین می شود به همین  دلیل درصد آف آنها افزایش می یابد به طوری که در سال 98 حدود 11 درصد تولید OFF داشتند.


در نهایت جمعنبدی این نشست این که؛ یک: حداقل سه ماه یک بار میان پتروشیمی اروند با تولیدکنندگان تعامل ایجاد شود تا مشکلات منتقل شود. همچنین تغییراتی که پتروشیمی ها اعمال می کنند و نتایجی که مصرف کننده می گیرد، تبادل شود.


 دوم: این که بازدیدهای مرتب از واحدهای تولیدی لوله و اتصالات پی وی سی داشته باشند.


سوم: شرکت تجارت صنعت که مسئولیت رسیدگی به شکایت های هلدینگ خلیج فارس را بر عهده دارد ، تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، تمام موارد را به صورت آنلاین در سامانه تجارت صنعت ثبت کنند تا در سریعترین زمان به آن رسیدگی خواهد شود. در صورت اثبات پس از بازدید و انجام آزمایش، خسارت به صنایع پایین دستی پرداخت می شود.


در این جلسه نماینده بورس کالا آقای هاشمی نیز اظهار داشت: چنان چه تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نسبت به کیفیت مواد اولیه ای که آن را از بورس خریداری کرده اند، موضوع را کمتر از 3 ماه از زمان خریداری محصول به صورت کتبی به بورس کالا انتقال دهند، بورس کالا هم موظف به پیگیری موضوع است.


وی در ادامه گفت: مواد دریافتی باید با دیتاشیت مطابقت داشته باشد، پتروشیمی موظف به تحویل آن است و در صورت خلاف موضوع، تولیدکنندگان باید به صورت مکتوب آن را ارائه داده و خسارت و یا مواد جایگزین دریافت کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط