ارسال پاسخ

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2779

pvc-asso.ir

دغدغه‌هاي توليد كنندگان لوله و اتصالات پی وی سی و تقويت ارتباط پتروشيمي ها با صنايع تكميلي پي وي سي ؛موضوع نشست انجمن پی وی سی و پتروشیمی اروند

نشست مشترک انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با پتروشیمی اروند روز گذشته (شنبه 27 اردیبهشت)،  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، از التهاب بدون وقفه بازار PVC حدود 8 ماه سپری می شود. نشست های فراوانی برگزار شده و نامه های بیشتری هم نوشته شده است. فعالان این صنعت به خوبی در این مدت شاهد بازار و ناظر فعالیت های انجام شده برای برقراری آرامش در بازار از سوی نهادها و تشکل ها از جمله انجمن لوله و اتصالات پی وی سی بوده اند.

 

اکنون در ادامه همان تلاش ها، جلسه ای با حضور مدیر عامل و مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند برگزار شد که در این نشست ، اعضای هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات PVC، نقطه نظرات خود را مطرح کردند، وعده هایی هم داده و قرار بر این شد تا کارهایی انجام شود. مشروح این جلسه را در ادامه می خوانید.

 

خرمیان: وظایف انجمن؛ از رصد بازار محصولات تا پایش بورس کالا

در ابتدای این جلسه که با موضوع کیفیت گریدهای پی وی سی اروند و ایجاد تعامل بیشتر در تامین نیاز مواد اولیه صنایع تکمیلی برگزار شد، فرزانه خرمیان دبیر انجمن به تشریح تاریخچه تشکیل انجمن و همچنین شکل‌گیری شرکت تعاونی پی وی سی ایرانیان پرداخت.

 

وی در خصوص رسالت انجمن با اشاره به فرهنگ سازی تولید و مصرف محصولات با کیفیت و استاندارد، گفت: موضوع فرهنگ سازی مصرف و انتخاب محصول با کیفیت و متناسب با نیاز مصرف کنندگان از جمله وظایف انجمن است. در کنار این مسائل هماهنگی با نهادهای بالاسری از دیگر فعالیت های این تشکل خصوصی است.

 

خرمیان تصریح کرد: همواره تلاش شده است تا مشکلات در زمینه مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی چه در بخش تامین و چه در بحث کیفیت، به پتروشیمی ها انتقال داده شود.

 

دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با بیان این که این تشکل همواره بر کیفیت محصولات در بازار نظارت داشته و موارد کیفی را به تولیدکنندگان یادآوری می‌کند، گفت: گاهی کفیت نامناسب محصولات به دلیل کیفیت نامناسب مواد اولیه است لذا رفع این موارد توسط پتروشیمی ها امری ضروری بوده تا مصرف کننده نهایی و همچنین زیرساخت های کشور مانند سامانه های نوین آبیاری و انتقال آب که از این محصولات بهره می برند، آسیب نبینند.

 

خرازی: مشکل تامین PVC، از همان روزهای اول

محمدحسن خرازی رئیس هیئت مدیره تعاونی پی وی سی ایرانیان در این جلسه با اشاره به تاریخچه تامین مواد پی وی سی در کشور، گفت: از همان روز نخست، شرایط تامین مواد اولیه برای این صنف دشوار بوده است در ابتدا بخشی از PVC-S65را از خارج وارد می کردیم، با راه اندازی پتروشیمی بندرامام در داخل کشور ما خرسند بودیم که مشکل واردات حل می شود، پس از آن پتروشیمی غدیر هم راه اندازی شد، که باز هم تفاوت چندانی نکرد.

 

به گفته وی با ورود پتروشیمی های بندر امام و غدیر و اروند به مدار تولید و ظرفیت بالای تولید این 4 پتروشیمی کشور در تولید PVC انتظار می رفت دستیابی صنایع تکمیلی به این رزین پلیمری بسیار راحت تر شود اما همچنان مشکلات زیادی در این مسیر عرضه و تقاضا وجود دارد .یکی از این مشکلات بسیار مهم مشکل گریدهای پی وی سی است .

 

خرازی گفت: ما با علم بر اینکه پتروشیمی ها هم در مسیر تولید خود با مشکلاتی درگیر هستند اما بر ایجاد یک زنجیره مهم تعامل و همکاری،شامل پتروشیمی ها ، تولید کنندگان صنایع تکمیلی و مصرف کنندگان کاملا آماده هستیم . از طرف دیگر در این مقطع بسیاری از تولیدکنندگان با وجود توقف تولیدات خود به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا، همچنان دستمزد پرسنل، بیمه و مالیات خود را پرداخت می کنند. باید تلاش شود این واحدهای تولیدی سرپا نگاه داشته شوند و فعالیت خود را از سر گیرند.

 

خرازی بار دیگر بر همکاری با پتروشیمی اروند تاکید کرد و گفت: این همکاری در بخش تامین مواد اولیه، نیازمند ارائه راهکار است و علاه برا آن کیفیت محصول نیز دارای اهمیت است.

 

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی PVC ایرانیان و خزانه دار انجمن PVC  در ادامه با ارائه آماری از میزان خرید شرکت تعاونی پی وی سی ایرانیان از پتروشیمی اروند اشاره کرد و گفت: این تعاونی در سال 1397 بیش از 25 هزار تن و در سال 98 بیش از 30 هزار تن از پتروشیمی اروند، پی وی سی خریداری کرده است.

 

خرازی با بیان این که وضعیت فروش پتروشیمی اروند برای تعاونی بهتر است، گفت: پتروشیمی اروند، کف عرضه ها را به خوبی رعایت می کند اما دو انتقادی که به این نهاد وارد است اول به موضوع کیفیت بر می گردد و دوم به پاسخگویی این شرکت که به کندی صورت می گیرد.

 

متوسلیان: سهمیه اختصاصی؛ پیشنهاد انجمن برای تامین پایدار مواد اولیه صنایع تکمیلی

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در این نشست به مشکلات عمیق بین تولیدکننده و مصرف کننده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت 4 پتروشیمی، تولید 800 هزار تن پی وی سی است و حداکثر میزان مصرف صنایع تکمیلی در سال 1397، حدود 410 هزار تن بوده است.

 

وی ادامه داد: رقابت کنونی قیمت پی وی سی در بورس کالا نه تنها به سود پتروشیمی ها نبوده بلکه ویرانگر هم هست. با این روال صنعت پی وی سی هم غیر رقابتی می شود و این یک فرایند باخت- باخت است که در نهایت سایر رقبا جایگزین پی وی سی می شوند و با از دست رفتن بازار ، پتروشیمی های تولید کننده PVC هم متضرر می شوند.

 

متوسلیان گفت: انجمن در نامه های خود بر سهمیه اختصاصی برای صنایعی که پی وی سی مصرف دارند تاکید کرده است و در صورت عملی شدن این مسئله، انجمن متعهد به خرید سهمیه خود در 12 ماه سال می شود.

 

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته در حال حاضر در بازار شفافیت رعایت نمی شود واین خود بزرگترین آسیب برای همه تولیدکنندگان واقعی است.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کیفیت گریدهای پی وی سی اشاره کرد و گفت: کیفیت پی وی سی دچار مشکل شده و این بسیاری برای مصرف کنندگان اهمیت دارد. علیرغم اینکه مصرف لوله و اتصالات PVC در دنیا از اقبال بسیار خوبی برخوردار است اما در ایران این صنف با تلاش بسیار توانسته است مثلا در بخش کشاورزی جایگاه پی وی سی را تثبیت کند و اگر کیفیت موارد اولیه مناسب نباشد تمام نتایج این تلاشها از بین می رود .

 

وی ادامه داد: در نهایت ایجاد ارتباط مستقیم و رو در روی صنایع تکمیلی و پتروشیمی ها مانند آنچه در تمام دنیا وجود دارد و در ایران هم مسبوق به سابقه است،  ضرورت دارد و تجارب گذشته همه تولید کنندگان 40-50 ساله این کشور هم کاملا تایید کننده این قضیه است که صنایع پایین دستی و پتروشیمی ها در گذشته ، شریک تجاری واقعی یکدیگر بودند و در مقاطع مختلف به شدت همدیگر را پشتیبانی می کردند و مشکلات آنها با وجود کمتر بودن ظرفیت تولید PVC کشور ، باز کمتر از امروز بود.

 

غیاثی: پی وی سی را هم  سرند می کنیم، نخاله رد می شود!

مجیدغیاثی عضو انجمن لوله و اتصالات پی وی سی که در این نشست حاضر بود، اظهار کرد بنده نه به عنوان یک نماینده تشکلی بلکه به عنوان یک مصرف کننده اظهار نظر نظر می کنم و مهمترین موضوع نیز کیفیت گریدهای پی وی سی پتروشیمی اروند است.

 

به گفته این تولیدکننده با توجه به کیفیت پی وی سی های داخلی ، تولید سایزهای بزرگ لوله های PVC با مشکلات بسیاری مواجه است و امکان استفاده از مواد داخلی در لوله های سایز بزرگ و فشار قوی با محدودیت همراه است . وی عنوان کرد: ما برای تولید این محصولات از مواد اولیه وارداتی هم استفاده می کنیم.

مدیرعامل شرکت وینوپلاستیک نمونه هایی از پی وی سی شرکت اروند که در آن دانه های سیاه مشاهده می شد را به حاضران ارائه داد.

 

وی در این مورد توضیح داد: ما برای استفاده از این مواد ناگزیر به سرند کردن آن هستیم که این برای تولیدکننده هزینه بردار است و البته به دلیل ریز بودن نخاله ها، از سرند هم رد می شوند. این دانه ها در لوله های تحت فشار ایجاد ترکیدگی می کند و بنابراین امکان استفاده از آن در این محصولات حتی در بازیافت و مواد آسیابی هم وجود ندارد.

 

به گفته غیاثی محصولات سایر پتروشیمی ها هم مشکل دارند و تنها کیفیت محصولات پتروشیمی بندرامام تا حدی قابل قبول است.

 

نشان زاده: محصولات PVC، بازار آزاد و منشاء قدرت سازمان های غیر رسمی

حسن نشان زاده مدیرعامل پتروشیمی اروند در این جلسه ضمن قدردانی از بیان موارد به صورت شفاف، گفت: ما درخواست یک کار پایدار را داریم. بنده با صنایع تکمیلی و مشکلات آن آشنا هستم و همان طور که اشاره شد یک شکاف عمیق در ارتباط مستقیم بین پتروشیمی ها و صنایع تکمیلی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: تا هنگامی که بازیگران همه دور یک میز جمع نشوند، امکان دست یابی به یک نتیجه بلندمدت وجود ندارد. هنگامی می توان به راحل دست یافت که باور کنیم لازم و ملزوم همدیگر هستیم؛ البته باید وزارت صمت از صنایع تکمیلی حمایت جدی انجام دهد.

 

نشان زاده درباره عرضه های پی وی سی این شرکت گفت: پتروشیمی اروند حتی مواد OFF خود را هم در بورس عرضه می کند؛ اما این پرسش وجود دارد که مواد اولیه چگونه سر از بازار آزاد در می آورد؟ این قدرت سازمان های غیر رسمی در کجا است؟

به گفته وی زمانی می توان جلوی این مشکلات را گرفت که بازیگران این بخش با هم متحد شوند.

نشان زاده درباره رقابت های شکل گرفته در بورس کالا برای پی وی سی، گفت: از نظر بنده اصلا چنین رقابتی درست نیست؛ وقتی هیچ افزایشی در تعداد و ظرفیت تولید صنایع پایین دستی رخ نداده است پس چه اتفاقی موجب شکل گیری این رقابت شده است؟ تنها پاسخی که به این پرسش می توان داد این است که ترس از بالا رفتن قیمت ها در آینده وجود، موجب ایجاد این رقابت ها شده است.

 

مدیرعامل پتروشیمی اروند با رد هر گونه نقش این شرکت در ایجاد رقابت، گفت: پتروشیمی اروند همه مواد اولیه خود را در بورس کالا عرضه می کند، اما باز برای آن رقابت غیرعادی وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که برای ما سود ناشی از رقابت کمترین اهمیتی ندارد بلکه خود چرخه ارزش است که اهمیت دارد.

 

مدیرعامل پتروشیمی اروند درباره کیفیت پی وی سی تولیدی این شرکت، گفت: این موضوع به طور دقیق بررسی خواهد شد اما آنچه که مسلم است این است که وجود این نخاله ها در فرایند پلیمرازسیون رخ نداده است.

 

وی همچنین از امکان بازدید تمام کارشناسان واحدهای تولیدی از پتروشیمی اروند خبر داد.

نشان زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به مشتری مداری باور داریم و در مدت اخیر با توجه به شرایط به وجود آمده برای گرفتن مشورت با تشکل ها از جمله انجمن چرم سازان جلسه برگزار کردیم.

 

این مقام مسئول با بیان این که ما محدودیتی برای تامین نیاز تولیدکنندگان نداریم، گفت: از سوی دیگر هم تعهد داریم تا بخشی از ارز داخل را تامین کرده و آن را در سامانه نیما عرضه کنیم.

 

نشان زاده برای انعقاد قرارداد با انجمن لوله و اتصالات پی وی سی برای تامین مواد مورد نیاز این صنف اعلام آمادگی کرد و گفت: با چنین فرایندی امکان تامین پایدار مواد اولیه برای تولیدکنندگان میسر می شود.

 

کریمی معاون مدیرعامل و مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند هم در این جلسه اظهار کرد: نگاه ما به صنایع تولیدی داخل است و اگر از شرایط داخل اطمینان پیدا کنیم، محصولی صادر نخواهیم کرد. البته تعهد دو طرفه است و باید این تعهد برای هر دو طرف الزام آور باشد.

 

در پایان این نشست نشان زاده وعده پیگیری تمام مسائل مطرح شده را در اولین فرصت داد. همچنین قرار شد تا جلسه ای دیگر با حضور نمایندگان سایر پتروشیمی ها و تشکل ها برگزار شود.   

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط