ارسال پاسخ

۱۹ فروردین ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2166

تغییر الگوی مصرف لوله‌های برقی؛

افزایش مصرف لوله‌های برقی PVC در بازار

محمودرضا یوسفی مدیرعامل شرکت مهراس کویر بر این باور است که فرهنگ مصرف لوله‌های برقی تغییر یافته و این به دلیل افزایش کیفیت لوله‌های برقی پی‌وی‌سی بوده داده است. وی همچنین می‌گوید: در کنار افزایش کیفیت، هزینه‌ها هم به دلیل حذف اتصالات کاهش یافته که منجر به صرفه‌جویی اقتصادی شده است. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

لطفا برای آغاز، حوزه‌های فعالیت واحد تولیدی مهراس کویر را معرفی کنید.

شرکت مهراس کویر فعالیت خود را از سال 1386 در زمینه تولید انواع لوله و اتصالات یو پی وی سی آغاز کرد و در سال 87 هم به بهره برداری رسید.

 این واحد در فاز اول، لوله های نیپل پی وی سی را که مورد مصرف در صنعت آبرسانی طیور است، تولید و در ا ین زمینه به عنوان بزرگترین تولیدکننده در کشور آغاز به کار کرد. در سال 88 هم لوله های برقی نسوز یوپی وی سی را در مدار تولید قرار داد و برای اولین بار لوله های تک لایه با قابلیت خم سرد را در کشور تولید کردیم.

 

 این محصولات بخش تحولی در صنعت لوله های برقی در کشور به وجود آورد. تغییرات به وجود آمده در لوله‌های جدید در کشور منحصر به فرد بود.

 

تا پیش از این رنگ لوله های برقی با رنگ های معمول خاکستری و مشکی در داخل کشور تولید می شد و برای اولین بار ما رنگ سفید را به آن اضافه کردیم که منجر به تغییر در این حوزه شد. برای اولین بار نیز لوله ها را خم پذیر کردیم. تا پیش از این لوله ها با قابلیت خم گرم استفاده می شد و در این حوزه قابلیت خم سرد خیلی شناخته شده نبود. ما این فرهنگ را در صنعت کشور وارد کرده و لوله های تک لایه با قبلیت خم سرد تولید کردیم.

 

آیا در بخش هزینه‌ها تغییری در قیمت تمام شده محصول به وجود آمد؟

بله، در این بخش اتصالات به طور کامل از پروژه ها حذف و ضایعات نیز کاهش یافت. همچنین سرعت کار بسیار بالا رفت که موجب صرفه جویی اقتصادی شد و به لحاظ ریالی به پروژه ها بسیار کمک کرد که آثار آن را در بازار شاهدیم.

 

یکی دیگر از مزایای لوله های برقی نسوز، مقاومت مکانیکی بسیار بالای آن است. می‌توان ادعا کرد ما لوله های نشکن برقی و نسوز را برای نخستین بار تولید کرده ایم و با گذشت نزدیک به یک دهه و با کیفیت بسیار بالا، سهم خوبی را در بازار به خود  اختصاص داده و پروژه های بزرگی در کشور اجرا کرده‌ایم.

 

اکنون مصرف کنندگان این محصولات را در بازار با عنوان لوله های نشکن یوپی وی سی می‌شناسند. ا ین موضوع در پروژه ها به مجریان و پیمانکاران کمک زیادی کرد. به دلیل همین ویژگی ها، بسیاری از هزینه های جانبی که مجری زمان اجرا باید انجام می داد حذف شد. همچنین بدون نیاز به ماهیچه بتن و کف سازی از این لوله ها استفاده می شد.

 

خاصیت نسوز بودن که ذات این کالاست به عنوان مزیت سوم جای خود را در بازار باز کرده است. فرهنگ استفاده از لوله های نسوز خیلی بیشتر معرفی و کار شده است.

 

ما در سال 95 توانستیم عنوان دانش بنیانی را کسب کنیم و از اولین شرکت هایی هستیم که در این حوزه دانش بنیان هستیم.

 

اکنون ما شاهد هستیم که لوله‌های برقی پی‌وی‌سی که دارای خاصیت نسوز بودن است، رقیب دیرینه‌ای مانند لوله‌های پلی آمید دارد، سهم و جایگاه این محصولات در بین مصرف کنندگان چگونه است؟

نمونه های مشابهی که در بازار تولید می شود اولین نسل از این لوله های برقی معمولی بود. لوله های پلی آمید هم هنوز تولید و در بازار عرضه می شوند. البته علاوه بر این در سال های گذشته لوله های خرطومی هم جهت عبور کابل های برق در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

 

اکنون به آخرین نسل لوله ها که بسیار با کیفیت است پیدا کرده ایم. محصولات مختلفی عرضه و هر کدام بازار مصرف خود را دارد. هنوز برخی پروژه ها از لوله های خرطومی و برخی دیگر هم از لوله های پلی آمید که دارای قیمت پایین تری است، استفاده می کنند.

 

با توجه به موارد فوق، موضوع مهم پیدایش تغییر فرهنگ و تغییر نسل در لوله های برقی است. قبلا مصرف لوله های با کیفیت اهمیت و جایگاه چندانی در پروژه‌های ساختمانی نداشت؛ هر چند پیمانکاران در بحث لوله های انتقال فاضلاب هزینه هایی را پرداخت می کردند اما برای لوله های برقی هزینه چندانی متقبل نمی‌شدند و این محصولات به عنوان کالای استراتژیک در ساختمان شناخته نمی شد.  

 

اما تغییر فرهنگ، تولید کالای باکیفیت و تغییر در سبک مصرف این رغبت را بوجود آورده است که این نوع لوله ها تولید و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد. مصرف لوله های با کیفیت ثابت کرده است که این محصولات تا چه اندازه در پیشگیری از حوادثی همچون آتش سوزی نقش دارند. در حقیقت این نسل از لوله ها نیازها را برطرف کرده است و می توان به طور ایمن از این محصولات می توان استفاده کرد.

 

البته از سوی دیگر باید به نقش مهندسان ناظر در این زمینه و تاکید آنها بر استفاده از لوله‌های نسوز استاندارد اشاره کرد...

بله؛ این حساسیت به جایی رسیده که دیگر مهندسان، مشاوران و ناظران به راحتی هر محصولی را برای پروژه‌های ساختمانی تایید نمی کنند. در پروژه های ساختمان های تجاری و عمرانی حساس درکشور ناظران و مهندسان مشاوران به این نتیجه رسیده اند که  در شرایط فعلی باید از لوله های نسوز استفاده کنند. این لوله ها نیز با کیفیت های مختلف در کشور تولید می شود؛ اکنون به سمتی پیش می رویم که این محصولات به کالای ارزشمندی در صنعت ساختمان تبدیل شده است.

 

موضوع دیگری که در خصوص لوله‌های برقی پی وی سی وجود دارد، سوء استفاده برخی از تولیدکنندگان زیر پله‌ای از نام برندهای معتبر است، آیا چنین موردی نیز برای واحد تولیدی شما اتفاق افتاده است؟

این ذات و ویژگی بازار است؛ در بازار انواع کیفیت های مختلف در بخش لوله های پی وی سی وجود دارد با تغییرات شیمیایی می توان کیفیت را کاهش داد و با شرایط رقابتی در بحث قیمتی وارد شوند. بدیهی است آنها با این تغییرات، سود کلانی کسب می کنند.

 

این مسئله نیز برای ما هم اتفاق افتاده است در سال های ابتدایی نمونه های مشابه برند ما وارد بازار شد اگر چه بسیار بی کیفیت بود اما به لحاظ ظاهری و رنگ شبیه محصولات تولیدی ما بود. همچنین در ابتدا علامت استاندارد جایگاهی نداشت و برخی با استفاده از ترفندهایی و بدون پاس کردن آزمون های استاندارد، از آن استفاده می کردند. در حالی که ما همه این آ زمون ها و تست های مختلف را انجام می دادیم.

 

گروه تولیدی ما حدود ده سال است محصول با کیفیتی را تولید می کند که به جرات می توان گفت، دست نیافتنی است. ما کیفیت محصول را در بازار که رقابت زیاد و تغییر فرهنگ کار دشواری بود، حفظ کردیم. اکنون این فرهنگ هم پذیرفته شده است و تولیدکنندگان دیگر وارد این حوزه شده و لوله های با کیفیتی تولید می کنند. این موارد هم در کل منجر به رقابت شده است.

 

اکنون با توجه به وضعیت بازار ساختمان،  شرایط لوله های برقی پی وی سی را چگونه ارزیابی می کنید.

در بازار رکود سنگینی حاکم است. ما در ماه‌های گذشته شاهد افزایش شدید قیمت مواد اولیه پی وی سی بودیم که منجر به افزایش تقاضای بسیار در بورس شد. این موضوع به افزایش چند برابری قیمت ها منجر شد. هر وقت تقاضا افزایش یابد قیمت ها هم افزایش می یابد.  بعد از کاهش قیمت و افزایش عرضه در بورس، از رقابت خارج شد، اتفاقاتی که در بحث مواد پی وی سی در کشور رخ داد متاسفانه منجر به رکود شد .

 

هنوز هم این رکود حاکم است. در هفته های اخیر قیمت های مواد اولیه که با دلار ثانویه محاسبه می شود، افزایش نیافته است در کنار این مسئله تقاضا نیز پایین بوده و  این نشان از یک رکود ادامه دار است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد