ارسال پاسخ

۲۰ فروردین ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2168

pvc-asso.ir

لوله‌های برقی PVC بازار را در اختیار می‌گیرد

محمدکاظم غزنوی مدیر کارخانه، تولید و بخش فنی کارخانه نیروگستران سها توس است که در بخش لوله های برقی 25 سال فعالیت دارد. غزنوی نسبت به آینده این محصولات در بازار خوش بین است و با اطمینان می گوید لوله های پی وی سی برقی در چند سال آینده به طور کامل جایگزین لوله های پلی آمید می شود. البته به باور او در حال حاضر حدود هشتاد درصد تا نود درصد بازار در دست محصولات زیرپله ای است.

لطفا برای شروع گفت و گو، واحد تولیدی نیروگستران سها توس را معرفی کنید؟

ما از سال 1372 لوله های پلی آمید برقی را آغاز کردیم. جنس اولیه آنها از مواد بازیافتی پلاستیک پلی اتیلن بود. ابتدا هم ساخت ماشین آلات را خودمان انجام دادیم. اکنون حدود سه سال است که در تولید لوله های پی وی سی استاندارد برقی مشغول فعالیت هستیم.

 

 اساس کار ما هم تولید لوله های پی وی سی خم سرد است. بیشتر مصرف این محصولات نیز در زمینه برق و مخابرات است.

 

آیا در حال حاضر لوله پلی آمید هم تولید می کنید؟

خیر تولید لوله پلی آمید نداریم، ولی لوله های پلی اتیلن و پی وی سی تولید می کنیم.

 

پلی اتیلن برای مصارف برقی؟

بله. اگر چه پلی اتیلن برای مصارف برقی استاندارد محسوب نمی شود، ما این جنس لوله ها را برای مصارف مخابراتی تولید می کنیم.

 

اکنون در حوزه لوله های برقی وضعیت بازار چگونه است؟

در شرایط رکود هستیم؛ به این دلیل که بازار مسکن در حال رکود قرار دارد فعالیت ما نیز تابعی از بازار مسکن است بنابراین دچار رکود شده ایم. با شروع کار بازار مسکن کار ما هم رونق می یابد.

 

مشاهدات میدانی از بازار لوله های برقی حاکی از آن است که هنوز لوله های پلی آمید عرضه و مورد مصرف قرار می گیرد، آیا استفاده از این نوع لوله ها جایز است؟

لوله ای پلی آمید که در حال حاضر در بازار ارائه می شود پلی آمید نیست، بلکه به اسم پلی آمید جا افتاده است؛ چون ابتدا تولید آنها این محصول بوده است. این لوله ها در بازار از مواد بازیافتی پلی اتیلن است که برای برق غیر استاندارد است؛ ولی شاید بتوان استاندارد 2 را برای آن تعریف کرد که برای مخابرات و آنتن بتوان از آن استفاده کرد که سیگنال ضعیف تر است. ما هم لوله های پلی اتیلن را برای مخابرات و مصارف آنتن تولید می کنیم.

 

اما محصولات پلی آمید رقیب جدی برای لوله های برقی پی وی سی در بازار است، ولی هیچ نهاد ناظری وجود ندارد که مصرف کننده را الزام به استفاده  از لوله های برقی پی وی سی کند؟

مجری این کار باید اداره استاندارد باشد. زمانی که خودمان شروع به تولید لوله پی وی سی کردیم استاندارد به ما گفت که لوله های برق دارای استاندارد اجباری است؛ اما زیرساخت های این استانداردها درست نبود و اشکالاتی در این استانداردها وجود داشت.

 

زمانی که تولید لوله های استاندارد را آغاز کردیم هیچ مرجعی برای تست این لوله ها وجود نداشت؛ ولی بعدها برخی از آزمایشگاه های خودشان را تجهیز کردند و همکاران به تولید لوله های استاندارد روی آوردند.

 

اکنون این استاندارد مورد پذیرش قرار گرفته و لوله های برقی دارای مرجع آزمایشگاهی است و تولیدکننده برای آزمایش سردرگم نیست. در حال حاضر باید اداره استاندارد به صورت جدی تر عمل کرده و نسبت به جمع آوری لوله های غیراستاندارد اقدام کند.

 

اکنون بسیاری از لوله ها دارای مهر استاندارد هستند؛ اما به طور مثال سه برند استاندارد، سه قیمت مختلف دارند. این اختلاف قیمت از کجا ناشی می شود؟

استاندارد حداقل کیفیت محصول را نشان می دهد. محصولی که دارای مهر استاندارد ایران است، حداقل کیفیت لازم را داراست. در پی وی سی فرمولاسیون زیاد است که با ترکیبات بسیار و پرکننده ها، می توان کیفیت لوله را بالا یا پایین آورد.

این که همه محصولات استاندارد داشته باشند. کسی استانداردهای حداقلی را در نظر می گیرد و آیتم ها را پاک می کند که مبلغ هزینه شده پایین می آید. ما محصولاتی تولید می کنیم که فراتر از استانداردهای اداره استاندارد است.

 

مشکل دیگر محصولات زیرپله ای است در بخش لوله های برقی این محصولات زیرپله ای چقدر حضور دارند؟

به جرات می توان گفت که  حدود هشتاد تا نود درصد بازار در دست زیرپله ای هاست و مابقی در دست تولیدکنندگان معتبری است که بابت استاندارد، تجهیزات، تست ها و کیفیت محصولات خود هزینه پرداخت می کنند.

 

آیا تاکنون تولیدکننده دیگری از اسم برند شما سواستفاده کرده است؟

بله. در بازار چنین موردی را مشاهده کردیم اما هنوز متوجه نشدیم که چه کسی این شیطنت را انجام داده است اما با استفاده از تبلیغات به مشتریان خود، محصولاتمان را دوباره معرفی کردیم و محصول تقلبی با برند خود را نیز به آنها معرفی کردیم.

 

عمده بازار توزیع شما کجاست؟

ما محصولات خود را در سطح کشور توزیع می کنیم، البته فعالیت ما در سطح استان خراسان بیشتر است. اکنون بازار برون مرزی را در دست بررسی داریم که بتوانیم در این زمینه هم فعالیت داشته باشیم.

 

وضعیت کلی لوله های پی وی سی برقی در بازار چگونه است؟

روند رو به رشدی را دارد. این محصولات در چند سال آینده کاملا می تواند جایگزین لوله های پلی آمید بشود وکیفیت محصول را بالاتر ببرد.

 

آیا چشم اندازی از  رونق بازار مسکن که متغیر اصلی این حوزه است، دارید؟

در این زمینه تخصصی ندارم باید با متولیان این حوزه درمیان گذاشت و آنها را مجاب کرد که اگر این بازار رونق پیدا کند، محصولات پی وی سی هم می تواند در بخش تأسیسات برق و دیگرمحصولات پی وی سی در بخش فاضلاب و دیگر قطعات ساختمانی رونق بگیرد.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد