ارسال پاسخ

۲۱ آبان ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1222

pvc-asso.ir

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc  چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

دو فرآیند اصلی که در تولید لولهPVC  استفاده می‌شود، عبارتند از اکستروژن برای تولید محصولات پیوسته نظیر لوله PVC، و قالب‌گیری برای محصولات مجزا نظیر اتصالات. اکسترودر به عنوان قلب فرآیند تولید لوله PVC دارای یک سیلندر با المنتهای حرارتی قابل کنترل است که در آن مارپیچ های دقیقی می چرخند. 

Pvc  چیست؟
  پی وی سی پلیمری متشکل از 43 درصد هیدرو کربن و 57 درصد کلر است و از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید حاصل می شود، این مونومر از کلر دار شدن مستقیم اتیلن، با استفاده از کاتالیزور و سپس پیرولیز اتیلن دی کلرید حاصل در واحد شکست گرمایی خوراک بر پایه نفت یا هیدروکربن های گاز طبیعی نظیر اتان، پروپان یا بوتان بدست می آید. لوله های U-PVC (یو پی وی سی) از طریق فرآیند فشاری و دمایی پودر خام PVC تولید می گردد. دو فرآیند اصلی که در تولید لولهPVC  استفاده می‌شود، عبارتند از اکستروژن برای تولید محصولات پیوسته نظیر لوله PVC، و قالب‌گیری برای محصولات مجزا نظیر اتصالات. اکسترودر به عنوان قلب فرآیند تولید لوله PVC دارای یک سیلندر با المنتهای حرارتی قابل کنترل است که در آن مارپیچ های دقیقی می چرخند. 

 

انواع لوله های پی وی سی
 
اصطلاح MPVC  (ام پی وی سی) پلی وینیل کلراید اصلاح شده با خواص بهینه است که با افزودن اصلاح کننده  منجر به تولید لوله هایی با خواص مکانیکی  بالا از جمله سختی و چقرمگی می شود. این لوله ها دارای مقاومت  بالا نسبت به ضربه هستند و کاربرد گسترده ای در کاربرد های صنعتی فشار قوی و تصفیه آب دارند. ضخامت دیواره این لوله ها کمتر از UPVC  است و این تضمین می کند که مواد کمتری در طول فرایند تولید استفاده می شود و در نهایت منجر به تولید محصولی سبکتر می شود. بنابراین  حداقل رد پای کربن بر جای می گذارد.


ماده ای که UPVC (یو پی وی سی) نامیده می شود به پلی وینیل کلراید نرم نشده(سخت) اشاره دارد. اگر علامت U-PVC برای آمیزه ای بکار رود یعنی در فرمولاسیون آن به هیچ وجه از نرم کننده استفاده نگردیده است .


اصطلاح OPVC (او پی وی سی) به پلی وینیل کلراید آرایش یافته نسبت داده می شود.  در فرایند تولید، تیوبی با دیواره ضخیم اکسترود شده ( خوراک) و  در دمای مورد نظر تثبیت شرایط می شود. فرایند ایجاد  آرایش یافتگی در جهت های محیطی و محوری تحت شرایط کنترل شده فعال می شود. پس از فرایند ایجاد آرایش یافتگی، لوله به سرعت تا دمای محیط خنک می شود. این آرایش یافتگی منجر به بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی لوله می شود. این لوله ها نسبت به خراش مقاوم ترند و خطری برای رشد سریع ترک در آنها وجود ندارد. کاهش ضخامت دیواره منجر به صرفه جویی در مواد و انرژی نیز می شود.  این لوله ها 35% سبک تر با حمل  و نقل راحتتر نسبت به لوله های پی وی سی معمولی است.


 اگر در آمیزه های PVC از نرم کننده استفاده شود، به آن آمیزه PVC نرم  گفته می شود. در بعضی موارد آن را با  PVC-P (پی وی سی پی) نیزنمایش می دهند. در این آمیزه ها مقدار قابل توجهی نرم کننده استفاده می شود، به حدی که محصول بدست آمده نرم و قابل انعطاف است. 


لوله های CPVC (سی پی وی سی) یا لوله های پلی وینیل کلراید کلرینه شده برای انتقال سیالات داغ استفاده می شوند و قادر به تحمل دمای بالاتری هستند. این لوله ها به علت داشتن گروه کلر بیشتر مقاومت بیشتری در برابر رشد جلبک و باکتری دارد.

 

تهیه و ترجمه: انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
stu چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
این لوله ها در برابر گرما بسیار منعطف هستند و در صورتی که مانع کوچکی بر سر راه باشد، می توان مقداری به لوله گرما داد و به کمک اندکی فشار و تغییر حالت آن را برای کاربری مورد نظر منطبق کرد.لوله های پی وی سی ارسال پاسخ
علی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
ممنونم عالی بود http://digiemc.com/ ارسال پاسخ
نوین لوله چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸
لطفا لیست قیمت لوله پی وی سی برق را قرار دهید از نوع درجه یک ارسال پاسخ
امیر سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام و تشکر بابت مقاله خوبتون؛
من یه سوالی در مورد کابین روشویی pvc داشتم. میخواستم بدونم کابینت روشویی pvc الگانته کابین با ضد آب چه فرقی داره؟! آیا جنس کابینت ضد آب که الگانته باشه هم همون pvc هست؟ ممنون میشم کمک کنید ارسال پاسخ

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط