ارسال پاسخ

۱۰ مهر ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5462

pvc-asso.ir

دو عامل اصلی رشد بخش صنعت

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیل تامین مواد اولیه و ایجاد محدودیت برای واردات را دو دلیل اصلی رشد صنعتی در کشور عنوان کرد. محمدمهدی برادران در جریان افتتاح بیست و دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت درخصوص دلایل رشد بخش صنعت، اظهار کرد: مطابق آمارهای مرکز ملی آمار ایران، بخش صنعت در سه‌ماه نخست امسال رشد ۱/ ۵درصدی را تجربه کرده و با وجود مشکلات تامین برق و...، این رشد در فصل تابستان نیز ادامه داشته و روند تولید، صادرات و کیفی‌‌‌سازی صادرات مثبت بوده است.

وی گفت: تسهیل تامین مواد اولیه و ایجاد محدودیت برای واردات سبب شد تا تولیدکنندگان نیز اعتماد بیشتری پیدا کرده و تولید انبوه محصولات را به‌شدت دنبال کنند. برادران بیان‌‌‌ کرد: حجم تولید زیاد، هم در بازار داخلی و هم با نگاهی به بازارهای بین‌المللی و افزایش صادرات ملموس بوده است.

وی همچنین با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از چرخه تولید و اقتصاد کشور، خاطرنشان‌‌‌کرد: حذف این ارز ابتدا تورم‌‌‌زا بود و مشکلاتی برای صنایع به‌‌‌ویژه صنایع غذایی ایجاد کرد؛ اما ضرورتی بود که همه صاحبان صنایع نیز بر آن اذعان داشتند و تاکید می‌‌‌کردند که این رانت و امتیاز ویژه باید حذف شود؛ زیرا مشکلات متعددی در عرصه‌‌‌های تولید و صادرات ایجاد کرده بود.

معاون وزیر صمت ابراز امیدواری کرد که با شفاف‌‌‌سازی انجام‌شده و همچنین بازار رقابتی که مهیا شده، بتوانیم در صنایع غذایی با واردات مواد اولیه، به‌‌‌ویژه در حوزه‌‌‌های گندم، آرد و روغن که نرخ‌های جهانی آنها نیز کاهش یافته است، آنها را به صنعت خود منتقل کنیم تا بازارمان حفظ شود.

وی گفت: در تلاشیم سایر حوزه‌‌‌ها و صنایع را نیز به سمت رقابتی‌‌‌تر شدن پیش ببریم. در این زمینه توجه‌‌‌ویژه‌‌‌ای به صنایع دارویی و صادرات این صنعت داشته‌‌‌ایم و تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های خوبی با سازمان غذا و دارو منعقد شد و اکنون برنامه مهمی در زمینه صادرات در این صنعت دنبال می‌شود.

برادران گفت: این برنامه تاکنون درگیر محدودیت‌های ناشی از ارز دارو بوده است؛ اما اکنون تولیدکنندگان رضایت دارند؛ زیرا بدون محدودیت می‌‌‌توانند به صادرات بیندیشند. این مهم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بوده که به سالم‌‌‌سازی فضای تولید کمک کرده است.وی همچنین با اشاره به رشد حرکت شرکت‌ها به سمت دانش‌‌‌بنیان شدن، اظهار کرد: در این زمینه شرکت‌ها، به‌‌‌خصوص شرکت‌های باسابقه و قدیمی به این سمت و سو حرکت کرده‌‌‌اند و از ابتدای امسال تاکنون عمده محصولات به بهره‌‌‌برداری رسیده در حوزه دانش‌‌‌بنیان بوده‌اند که پس از سال‌ها به نتیجه رسیده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد