pvc-asso.ir
تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن PVC با تامین به موقع مواد اولیه
به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از نبض بازار، حسین صفاری، مدیرعامل پتروشیمی غدیر در گفتگو با نبض بازار عنوان کرد: یکی از بزرگترین معضلات پتروشیمی غدیر که با آن دست و پنجه نرم میکرد، بحث روزمرگی بوده است. سال گذشته ذخیره پی ویای ما فقط به اندازه یک یا دو ماه بوده است و این درحالی است که این ماده به صورت مستقیم با تولید در ارتباط است.
تامین مناسب مواد اولیه تولید
وی افزود:موضوع دیگر آن است که سال گذشته این واحد به دلیل کمبودای دی سی با ظرفیت ۵۰ درصدی در حال تولید بود. فرآیند خریدای دی سی نیازمند یک پروسه سه ماهه برای واردات یا تامین است. متاسفانه به دلایل مختلف این اقدامات صورت نگرفته بود، اما امسال ما خیالمان از تامین این مواد راحت شده است و ای دی سی که به معنای خون در رگهای این واحد پتروشیمی است و ارتباط مستقیم با تولید دارد تامین شده است و تا میانههای سال این ماده اولیه با قیمت خوب خریداری و تامین شده است.
ای دی سی را ۲۰۰ دلار در هر تن ارازنتر خریدهایم
صفاری تصریح کرد: با وجود همه مشکلات ماای دی سی را که یکی از مواد اولیه و خوراک این واحد پتروشیمی است را ۲۰۰ دلار در هر تن ارزانتر خریداری کردهایم و این یکی از افتخارات ما است که این ماده در گذشته از خارج وارد میشد، اما حدود یک سال است که اصلاای دی سی وارد نشده و با همکاری که با اروند صورت گرفته استای دی سی مازاد آنها را بارگیری میکنیم که هم به آنها برای فروش کمک میکند و ما هم تولید خود را به خوبی انجام دهیم.
وی اظهار کرد: ظرفیت تولید در واحد پتروشیمی غدیر ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که یکی از دلایل آن این است که هدفگذاری ما برای روزمرگی نباشد و چشمانداز جلوتری برای تولید ترسیم شود.
صفاری عنوان کرد: نظام و کشور از مدیران توقعاتی دارند، بنابراین مدیران باید به جای روزمرگیها و تامین نیازهای تولید روزانه، برنامههایی برای میانمدت را ترسیم و اجرایی کنند.
تعیین هدفگذاریهای میانمدت برای تامین مواد اولیه و تولید
مدیرعامل پتروشیمی غدیر تصریح کرد: مدیران باید فارغ از اینکه چه مدت در مدیریت باشند تامین مواد اولیه،تجهیزات و هدفگذاریهای تولید را در میانمدت و بلندمدت ترسیم کنند. مدیریت در شرایط اقتصادی کنونی شبیه مسابه دو امدادی است، هر مدیر در مقطع خود با هدف عالی جهت کل مسیر باید تلاش کند.
روی نوسانهای نرخ ارز حسابی باز نکردهایم
وی درباره برنامه فروش پترشیمی غدیر گفت: برنامهریزی ما به گونهای است که مطلقا بر روی نرخ ارز و نوسانات رو به افزایش آن حسابی باز نکردهایم. ما امیدواریم که ثبات بازار ارزی وجود داشته باشد و بازارها شرایط آرامی داشته باشند.
صفاری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما روی قیمت بالای پی وی سی نیز حسابی بازنکردهایم. قیمت پی وی سی امسال در بازار ثابت و رو به پائین بوده است و اگر قیمت دلار را نیز ثابت در نظر بگیریم دو استراتژی و دو برنامه در نظر گرفتهایم. برنامه نخست ما این است که ارزانتر تولید کنیم و گرانتر نیز بفروشیم. در روزهای اخیر ما با ۴۵۰ دلار در هر تن گرانتر محصول خود را به بازار صادراتی خود صادر کردیم. مطابق قیمت مجله آی سیس نرخ هر تن هزار و ۴۲۰ بود، اما ما محصول تولیدی خود را هزار و ۸۱۳ دلار به دو بازار صادراتی صادر کردیم که با احتساب عوارض و هزینه های حمل این عدد محقق شده است.
وی اظهار کرد: قیمت تمامشده تولید ارزانتر و از سوی دیگر فروش پی وی سی با نرخهای بالاتر از اهداف ما است. همواره گفتهام که چرکترین سودآوری برای پتروشیمیها آن است که افزایش قیمت و سودآوری خود را به افزایش نرخ ارز گره بزنند. به این معنا که نرخ ارز سه برابر شود و پتروشیمیها نیز مغرور شوند که سود ما افزایش یافته است.
صفاری اظهار کرد: تامین مواد اولیه ارزانتر و تامین تجهیزات شامل کمپرسور المانی با راندمان ۳۰ درصد بیشتر نسبت به نمونه فرانسوی و قیمت ۲۰ درصد ارزانتر از برنامههایی بوده است که هزینههای ما را کاهش داده و سودآوری این واحد پتروشیمی را افزایش داده است.
رکورد تاریخ فروش فروردینماه غدیر شکست
وی با بیان اینکه رکورد تولید ما در فروردین شکسته شده است، اظهار کرد: رکورد تاریخ فروش فروردین ماه غدیر شکست و ما به ۴۰ میلیون نفری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ما وابسته هستند متعهد هستیم.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر درباره مشکلات بازار داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات وجود محصولات پتروشیمی قاچاق در بازار است که با کمک ستاد مبارزه با قاچاق در حال پیگیری آن هستیم این است که همواره کمپانیهایی وجود دارند که محصول ما را خریداری و ریپک میکنند و به بازار داخلی آسیب میزنند.
عدم رگولاتوری مناسب بر بازار به تولیدکنندگان آسیب میزند
صفاری اظهار کرد: عدم رگولاتوری مناسب بر بازار محصولات یکی از مشکلات است ما حدود ۷۰ درصد از تولیدات خود را در بازار داخل عرضه میکنیم و درحالی که مشتریان خوبی در بازار صادراتی داریم اولویت تامین را بر بازار داخلی گذاشتهایم.
وی عنوان کرد: کیفیت محصولات تولیدی پتروشیمی غدیر از کیفیت مناسبی برخوردار است به همین دلیل قادر است با ارقام بالاتر نیز در بازار صادراتی به فروش برسد و از سوی دیگر در مورد زمانهای تحویل محمولههای صادراتی نیز نظم دقیقی وجود دارد.
افزایش سود واحد پتروشیمی غدیر متکی به دلار نبوده است
مدیرعامل پتروشیمی غدیر خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر نوع فروش است. در سالهای گذشته سلففروشی میشد به این معنا که محصولی تولیدنشده، پیشفروش میشد که در تابلو هیچگاه رقابت نمیکند، اما تبدیل سلففروشی به نقدفروشی موجب شده است تا بتوانیم همواره ۲۰ درصد بالاتر از قیمت رقابتی محصول خود را به فروش برسانیم و این که تولید همتراز با فروش باشد موجب شده است تا سودآوری شرکت به خوبی افزایش یابد و اگر نگاهی به صورتهای مالی سال گذشته این واحد بیاندازید بهبود ۲۰ درصدی سود در سه ماه پایانی سال قابل مشاهده است که متکی به نرخ دلار نبوده است.
کنار گذاشتن سلففروشی
صفاری با بیان اینکه کنار گذاشتن سلففروشی موجب افزایش سود این واحد شده است، تصریح کرد: بازار سنتی موجب شده است تاب آوری برای افزایش قیمت بیشتر شود ضمن آنکه این واحد از نظر کیفیت بالاترین کیفیت را دارد و در رینگ صادراتی، رقابت موجب شده است تا بتوانیم محصولات خود را با نرخهای بیشتری به فروش برسانیم و جزو معدود شرکتهایی هستیم که محصولات خود را در از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به فروش میرسانیم.
شفافیت معاملات در پتروشیمی غدیر
وی با اشاره به شفافیت معاملات این واحد گفت: تمامی سهامداران میتوانند در لحظه چک کنند که محصولات با چه قیمتی و به چه شرکتهایی فروخته شده است و این شرایط موجب شده است، دلالان حذف شوند و محصول به دست مصرفکننده نهایی برسد.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر ظرفیت تولید این واحد تولیدی را ۱۲۰ هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: سال گذشته به دلیل کمبودای دی سی واحد با ظرفیت پائینی در حال تولید بود، اما کسری از بین رفته و درچهارماه پایانی سال گذشته از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی تولید استفاده شد. در سال جاری هدف تولید ما ۱۲۰ هزار تن در سال است که محقق خواهد شد.
از ظرفیت نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی بهره گرفتیم
وی با اشاره به نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی امسال نیز اظهار کرد: سال گذشته برگزاری نمایشگاه ایران پلاست کمک زیادی به واحد تولید ما داشت و پنج مشتری که ما آنها را به دلیل بودن در رینگ گمکرده بودیم در این نمایشگاه پیدا کردیم. در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی نیز ظرفیت خوبی برای یافتن و ارتباطگیری با تامینکنندگان است.
صفاری تصریح کرد: شرکتها اکنون پتانسیل بالاتری دارند و نمایشگاه نیز فرصت خوبی برای تعامل و ارتباط با سایر شرکتها است.
وی در رابطه با ارتباط شرکتهای دانشبنیان و صنعت نیز گفت: فارغ از شعار امسال که تولید دانشبنیان است ما شرکتی دانشبنیان را در سال گذشته در خوزستان یافتیم که حاضر شد بدون دریافت وجهی ترموالمنت برای ما تولید کند که کیفیت بهتری نسب به نمونه چینی دارد و اکنون یک ماه است که در سرویس است و بهترین عملکرد را از آن به دست آوردهایم.
نظرات