ارسال پاسخ

۲ بهمن ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4723

pvc-asso.ir

نامه الزام تأیید خریدار در سامانه جامع تجارت، اصلاح می شود

موضوع درخواست ابطال یا اصلاح نامه قائم مقام وزیر صمت در خصوص الزام تأیید خریدار در سامانه جامع تجارت برای محصولات پتروشیمی، در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دیدگاه های این تشکل را برای مسئولان حاضر در این نشست بیان کرد.

هشتادوسومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران روز چهارشنبه 29  دی 1400 در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این نشست علاوه بر رئیس اتاق بازرگانی تهران، «محسن منصوری»  استاندار تهران، «مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران و جمع دیگری از نمایندگان ارگان های دولتی و بخش خصوصی حضور داشتند.

در این نشست «عباسعلی متوسلیان» رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، حضور داشت.

این نشست برای صنعت لوله و اتصالات پی وی سی از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ چون به درخواست این انجمن، بررسی بندی درباره درخواست ابطال یا اصلاح نامه شماره   184822/60، در دستور کار شورا قرار گرفته بود و در بند پنجم مورد بررسی قرار گرفت.

در بند 5 دستور جلسه این نشست آمده بود: درخواست ابطال یا اصلاح نامه شماره  184822/60 - 05/08/1400 قائم مقام محترم وزیر صمت در خصوص الزام تأیید خریدار در سامانه جامع تجارت برای محصولات پتروشیمی توسط جناب آقای مهندس میربلوک و جناب آقای مهندس متوسلیان رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی ایران.

 

اما چرا انجمن به این نامه اعتراض داشت؟

خلاصه نامه به این شرح است:

1/ فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت باید به تأیید خریدار رسیده باشد

2/ تداوم خرید منوط به تأیید حداقل 70 درصد اسناد فروش کالای تولیدی توسط خریدار است

3/ مسئولیت درج قیمت اشتباه بر عهده فروشنده است

 

موارد فوق و ایجاد تقابل میان فروشنده و خریدار، موجب شد تا انجمن لوله و اتصالات پی وی سی خواستار اصلاح یا ابطال این نامه شود.

پس از طرح موضوع فوق در شواری گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، عباسعلی متوسلیان رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، اظهار کرد: فروشنده کالا نمی تواند زیر بار تعهد تایید فاکتور توسط خریدار برود.

متوسلیان با قدردانی از مسئولان این نشست برای توجه به این موضوع، ادامه داد: چنانچه تولیدکننده لوله و اتصالات پی وی سی، موفق به فروش محصولات خود شود، الزاماتی برای او به وجود می آید؛ این که خریدار موظف به ثبت فاکتور است و چنانچه در این ثبت و اظهار مغایرتی در قیمت و مقدار و سایر موارد وجود داشته باشد، تولیدکننده مورد بازخواست قرار می گیرد. همچنین اگر 70 درصد فاکتورهای فروش ثبت نشود، سهمیه مواد اولیه تولیدکننده قطع می شود.

به گفته رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، این موارد در حالی است که عمده خریداران محصولات پی وی سی، بخش دولتی مانند آب و فاضلاب هستند و آنها نیز پس از انجام خرید، 6 ماه تا یک سال زمان می برد که صورت های خود را رد کنند.

متوسلیان در بخش دیگری از سخنان خود با مخاطب قرار دادن استاندار تهران اظهار کرد: برای تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، 14 سامانه گذاشته اند که باید اطلاعات مختلفی در آنها ثبت شود و اگر مشکلی هم به وجود بیاید سهمیه ها قطع می شود.

وی ادامه داد: قبلا با پیاده سازی طرح افق، میزان سهیمه ها کاهش یافت. انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در نامه ای به آقای نیارکی مدیریت پیشین وزارت صمت خواستار نصب صندوق های فروشگاهی شد، که این کار انجام نشد.

متوسلیان گفت: در شرایط موجود واحدهای تولیدی این صنف با 30 تا 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

این مقام صنفی با برشمردن مشکلات تولیدی این صنعت، به موضوع قیمت های پی وی سی اشاره کرد و گفت: مواد عرضه شده به لحاظ ارزی 20 درصد گرانتر از قیمت منطقه است و در عین حال برای همین مواد 20 درصد رقابت وجود دارد که در مجموع 40 درصد گرانتر به دست تولیدکننده می رسد. به لحاظ کیفیت هم، این مواد در بیشتر موارد آف گرید است.

متوسلیان گفت: الزام به تایید فاکتور توسط خریدار در حالی است، که آنها با سرباز زدن از این کار، محصول مورد نظر را از کالاهای قاچاق و تولیدکنندگان زیر پله ای تامین می کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، به جای سیستم های تشویقی، مکانیزم تنبیهی برای تولیدکننده اجرایی می شود. ما دنبال شفافیت هستیم. همچنین بر اساس گزارش مرکز پروژهش های مجلس شورای اسلامی، صندوق های مکانیزه فروشگاهی باید نصب شود که عمل نشده است. این کار موجب ایجاد شفافیت در زنجیره تامین، مقابله با قاچاق و پولشویی و در کل مستندسازی فرایند می شود. همچنین این صندوق ها به سیاست گذاران برای برنامه ریزی بهتر کمک می کند.

متوسلیان با انتقاد از عدم مشورت نهادهای ذیربط با تشکل های تخصصی گفت: مشخص نیست که چه فرد و نهادی به مدیران برای تصمیم گیری مشاوره ارائه می دهد؟ در هیچ جای دنیا تولیدکننده را در برابر خریدار قرار نمی دهند.

رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، مستندات اظهارات خود را به نماینده قوه قضائیه در این نشست ارائه داد.

نماینده قوه قضائیه نیز در واکنش به سخنان اظهار شده، گفت: وجود 14 سامانه قابل دفاع نیست و اگر اجرای قانون محقق شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

در نهایت با سخنان اظهار شده توسط رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، این شورا مصوب کرد تا نامه فوق اصلاح شود.  

 

این نشست در حالی به پایان رسید که هنوز پیگیری ها و رایزنی ها برای حل این مشکل توسط انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، ادامه دارد در کل تقاضای انجمن های ذیربط به شرح زیر است:

 

1/ابطال یا اصلاح بخشنامه فوق

2/الزام وزارتخانه صمت به تشکیل کارگروه مرتبط جهت بررسی کامل راهکارها و شیوه های لازم جهت کنترل عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی با حضور فعال و واقعی نمایندگان بخش خصوصی در اجرای ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و نامه شماره 184822/60 - 05/08/1400  معاون محترم حقوقی رئیس جمهور.

3/ایجاد سیستم های کنترل مالی و مالیاتی استاندارد در سامانه های فروشگاهی و کسبه

4/ الزام اصناف به اخذ فاکتور از تولیدکنندگان و تأمین کنندگان و تأیید در سامانه

5/ اطلاع رسانی و توجیه عمومی از طریق رسانه های جمعی جهت ثبت نام کلیه فعالین اقتصادی و مصرف کنندگان در سامانه جامع تجارت

6/ اصلاح رفع معایب و نواقص سامانه طرح افق

تا پیش از برگزاری هشتادوسومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در جلسه کارگروه کارشناسی این شورا، دیدگاه های خود را ارائه داده بود.

در جلسه این کارگروه، عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به مشکلات عدیده ناشی از تنوع بالای سامانه ها اشاره کرد و گفت: از تولیدکنندگان می خواهند با وجود مشکلات اقتصادی کشور و فرایند پیچیده تولید در همه این سامانه ها اطلاعات خود را ثبت کنند که خواسته ای غیر منطقی و آسیب زار به تولید است.

همچنین به موضوع نصب پایانه های فروشگاهی و سامانه های فروش نیز اشاره و مطرح شد که مسئولان وزارت صمت برای کنترل فرایند ها به جای این که متمرکز بر وسط چرخه باشند باید دستورالعمل های صادره را به سمت خریدار معطوف کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد