ارسال پاسخ

۲۹ دى ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4719

pvc-asso.ir

برداشتن سقف «بهین‌یاب» راه ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا

مطابق صحبت ها و تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه محصولات بازار پایه بورس کالا قرار است تا محصولات صنایع پتروشیمی که سقف بهین یاب آنها به طور کامل از میان برداشته شده در بورس کالا عرضه شوند.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از تحلیل بازار ، خشایار دادمنش کارشناس بورس کالا در مورد ورود محصولات صنایع پتروشیمی به بورس کالا، اظهار کرد: طرح وزارت صمت در راستای ساماندهی بازار پتروشیمی، متغیرها و مولفه‌های زیادی دارد و یکی از آن ها به عرضه تمامی محصولات بدست آمده از این صنعت در بورس کالا مربوط می‌شود.

او افزود: مطابق صحبت‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه محصولات بازار پایه بورس کالا قرار است تا محصولات صنایع پتروشیمی که سقف بهین یاب آنها به طور کامل از میان برداشته شده در بورس کالا عرضه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مطابق تصمیمات گرفته شده، صادرات کالاهای پتروشیمی نیز منوط به رفع نیازهای داخل شده است. بدین معنا که این محصولات ابتدا باید در بورس کالا عرضه شوند، و چنانچه پس از عرضه کالایی باقی ماند آن وقت پتروشیمی‌ها می توانند همان میزان را صادر کنند.

دادمنش بیان کرد: به طور حتم با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا شاهد از میان برداشته شدن بحث قیمت گذاری دستوری و به طبع آن کاهش دلالان و واسطه گری ها خواهیم بود. از سوی دیگر این امر سبب افزایش ارزندگی سهام این گروه صنعتی نیز خواهد شد.

او تصریح کرد: با حذف واسطه‌ها و واقعی‌تر شدن قیمت محصولات پتروشیمی همانند سایر محصولات عرضه شده در بورس کالا قیمت ها واقعی‌تر می‌شود، ناگفته نماند که چنین اموری در صورت مدیریت مناسب می‌تواند در بازه بلند مدت بر روند سود آوری اقتصاد کشور نیز تاثیر بگذارد.

این کارشناس بورس کالا خاطرنشان کرد: هر چه در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی از جمله صنایع پتروشیمی به عنوان مزیت اصلی رقابتی کشور، گام برداشته شود، سبب افزایش ارزش افزوده، اشتغال بیشتر، بهبود و افزایش تولید ناخالص داخلی و در نهایت توسعه و پیشرفت اقتصاد می‌شود.

دادمنش اظهار کرد: اما شایان ذکر است موفقیت این طرح یعنی عرضه تمامی محصولات پتروشیمی که بازار آن ها فاقد التهاب بوده و بعضا عرضه زیاد و کافی دارند، زمانی محقق می شود که نظارت دقیقی در خصوص ورود کامل محصولات به بورس کالا وجود داشته باشد.

این کارشناس بورس کالا در پایان، بیان کرد: اکنون نیز اقدامات دولت در راستای ورود کالاهای پتروشیمی به بورس کالا نشان از حمایت همه جانبه دولت از بورس دارد زیرا مسئولان نیز می دانند بهترین راه شفافیت قیمت محصولات تنها از راه بورس محقق می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
احمد علي مصلح شيرازي جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰
با سلام ، همانطور كه به درستي اشاره شد ، اين امر باعث كوتاه شدن دست دلالان و در نهايت شفافيت بيشتر در قيمت ميشود ، مشروط بر اينكه كوچكترين روزنه و لابي گري براي دلالان بسته شود ارسال پاسخ