ارسال پاسخ

۱۲ مهر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3118

نامه انجمن لوله و اتصالات PVC به دفتر توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی

زیان صنعت لوله و اتصالات PVC، از عدم شفافیت در قیمت گذاری ارزی رزین PVC

باور این انجمن آن است که همچنان نحوه قیمت گذاری ارزی PVC دارای ابهاماتی اساسی می باشد و فرمول قیمت گذاری، تنها صنایع بالادست را منتفع می کند.

 به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن در نامه ای خطاب به مرضیه طهماسبی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، درخواست کرد تا بر اساس نشست برگزار شده وعده داده شده، در مرتفع نمودن موانع به وجود آمده، اقدمات لازم صورت گرفته تا ضمن رفع مشکلات پدید آمده از هفته جاری، از اعمال زیان مجدد به صنعت لوله و اتصالات PVC جلوگیری شود.

متن نامه به شرح زیر است:


سرکار خانم مرضیه طهماسبی

رئیس محترم دفتر توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی

موضوع: زیان صنعت لوله و اتصالات PVC، از عدم شفافیت در قیمت گذاری ارزی رزین PVC

با سلام؛

   احتراماً پیرو نامه های  شماره 067/99و 074/99  این انجمن، در اعتراض به نحوه قیمت گذاری رزین PVC و برگزاری جلسه مشترک با سرکارعالی در مورخه 05/07/99 ، به منظور بیان نقطه نظرات و ابهامات به وجود آمده در خصوص قیمت گذاری ارزی محصولات پلیمری، به استحضار می رساند با وجود توضیحات ارائه شده از طرف مسئولین محترم در توجیه روش قیمت گذاری، باور این انجمن آن است که همچنان نحوه قیمت گذاری ارزی PVC دارای ابهاماتی اساسی می باشد و فرمول قیمت گذاری، تنها صنایع بالادست را منتفع نموده و موجبات زیان صنایع پائین دست را فراهم آورده است. در ادامه سعی شده است تا به دلایل و شواهدی اشاره گردد که مستندا"" نحوه قیمت گذاری ارزی PVC ایران را با ابهام مواجه ساخته است:

 

1- عرضه رزین PVC ایران با قیمت هایی بالاتر از قیمتهای جهانی

همانگونه که مستحضرید، شرکت فورموسای تایوان به عنوان بزرگترین تولید کننده رزین PVC در آسیا، نقشی تعیین کننده در قیمت گذاری PVC در آسیا ایفا می نماید. تا قبل از شیوع کرونا، بر اساس مستندات موجود، قیمت -work EX  رزین PVC ایران، به طور متوسط، 77 دلار کمتر از قیمت FOB شرکت فورموسای تایوان بوده است. اما در هفته های اخیر و به عنوان مثال، در هفته منتهی به 10/07/99، قیمت work EX- رزین PVC ایران، حدود 23 دلار بالاتر از قیمت FOB رزین PVC شرکت فورموسای تایوان، قیمت گذاری شده و عملاً به صنایع پائین دست اجحاف شده است (جدول شماره1 – پیوست نامه).

 

این در حالی است که شرکت های پتروشیمی ایرانی نسبت به رقبای خارجی خود، از نهایت سوبسیدها و حمایت های دولتی   برخوردار بوده و از قیمت ترجیحی خوراک در تولید محصولات پلیمری بهره می برند، اما  نهایتاً محصول تولیدی (رزین PVC ایران)، گران تر از شرکت های پتروشیمی خارجی، قیمت گذاری شده و به بازار داخلی عرضه می شود، تنها حاشیه سود صنایع بالادست را افزایش داده و به زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی آسیب می رساند حداقل خواسته این صنعت آن است که در کنار حمایت از صنایع بالادست ، قیمت محصولات پلیمری، به گونه ای تعیین گردد که قیمت EX-work رزین PVC ایران، به قیمت هایی بالاتر از قیمت EX-work شرکت های مطرح، همچون فورموسای تایوان سوق پیدا نکند و امکان رقابت در بازارهای صادراتی، برای صنایع پائین دست فراهم گردد.

 

2-  عدم توازن در قیمت گذاری PVC و پلیمرهای هم خانواده، در چارچوب قیمت های جهانی: 
با مقایسه داده های منتشر شده در نشریه پلتس و قیمت های ارزی ارائه شده برای پلیمر های ایرانی، شاهد نوعی عدم توازن در قیمت‌گذاری ارزی برخی پلیمرها، من جمله رزین PVC و HDPE می باشیم که مشترکاً در صنعت و لوله و اتصالات، کاربرد دارند. بررسی قیمت‌ها در بازه پنج ماهه ( از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریور ۹۹ ) بیانگر آن است که قیمت ارزی PVC ایران، 55 دلار بیش از قیمت های جهانی افزایش یافته، اما در همین مدت، قیمت ارزی HDPE گرید پایپ ایران، 97 دلار کمتر از قیمت های موجود در بازار های جهانی رشد داشته است (جدول شماره2 – پیوست نامه). عدم شفافیت در قیمت گذاری PVC و پلیمرهای     هم خانواده و عدم تناسب در افزایش قیمت‌ها نسبت به تغییرات جهانی، باعث گردیده تا رزین PVC ، در مجموع، 152 دلار گرانتر از HDPE در اختیار صنایع تکمیلی قرارگیرد و عملاً مزیت‌های رقابتی این صنعت، نسبت به سایر صنایع، از بین رفته و امکان رقابت عادلانه، در بازارهای داخلی، از این صنعت، سلب شده است.
با عنایت به موارد فوق، از سرکار عالی که همواره پشتیبان صنایع پائین دست پتروشیمی بوده اید، مصرا" تقاضا دارد بر اساس نشست برگزار شده و قول حضرتعالی در مرتفع نمودن موانع به وجود آمده، عنایات لازم را مبذول فرمائید تا ضمن رفع مشکلات پدید آمده از هفته جاری، از اعمال زیان مجدد به صنعت لوله و اتصالات PVC جلوگیری گردد.


پیشاپیش از توجه و مساعدتی که مبذول می فرمائید، صمیمانه تشکر می نمایم.

1. جناب آقای مهدی صادقی نیارکی، معاون محترم امور صنایع وزارت صمت، در اجرای منویات حضرتعالی، جهت استحضار و صدور اوامر مقتضی

2. جناب آقای حامد سلطانی نژاد ، ریاست محترم شرکت بورس کالای ایران، جهت استحضار و هرگونه اقدام مقتضی

3. جناب آقای محسن صفدری، مدیر کل محترم دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

4. جناب آقای مولاخواه، مدیر کل محترم نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عطف به مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی، مورخ  1399/06/15

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط