ارسال پاسخ

۲۵ مرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3013

pvc-asso.ir

نیارکی: انجمن، مسئولیت حقوقی و کیفری را بپذیرد، تا سهمیه تولیدکنندگان پی وی سی را بازگردانیم

اگر تولیدکنندگانی مالیات خود را پرداخت نکرده اند و انجمن بر مستندات آنها صحه گذاری نماید، بنده مجوز بازگشت سهمیه آنها را از کارگروه دریافت می کنم، اما عواقب آن با انجمن خواهد بود. انجمن باید به طور مستقیم، مسئولیت حقوقی و کیفری این مسئله را بپذیرد.

جلسه کمیته راهبری تقاضای محصولات پتروشیمی با موضوع PVC و کاهش سهمیه ها با حضور صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت، مولاخواه مدیر کل دفتر نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، زندی زاده مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده ها، دهقانی نیا مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمایندگان دفتر توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی و بورس کالای ایران، عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و مسئولین عالیرتبه قضائی و نظارتی کشور برگزار گردید.

 

در ادامه گزارش سعی شده است تا محورهای مهم گفت و گو های انجام شده، میان حاضران در این نشست، حول محور PVC و کاهش سهمیه ها، جهت استحضار اعضاء انجمن منتشر شود.

 

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با اشاره به کاهش سهمیه مواد اولیه این صنف گفت: مبنایی که برای سهمیه های جدید واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، بر اساس معدل تولید در سال های 97 و 98 می باشد اما باید توجه نمود که از سال 97، واحدهای تولیدی با رکود حاکم بر بازار مواجه بوده و این واحدها با کمتر از 50% ظرفیت خود مشغول به فعالیت بوده اند. با طرحی که هم اکنون اجرائی شده است، سهمیه های واحدهای تولیدی، نسبت به ظرفیت سال های 97 و 98 نیز مجدداً 30 تا 80% دیگر کاهش یافته و در چنین وضعیتی، عملاً واحدها با 10 تا 15 درصد ظرفیت خود، در حال فعالیت می باشند که در واقع، تولید را غیر اقتصادی نموده است.

 

وی افزود: روز گذشته یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور که مالک دو واحد تولیدی است، به دلیل وضعیت پیش آمده آرزوی مرگ می کرد. به گفته این تولیدکننده توانمند کشور، که واقعا برای انجام کارهای مختلف هم صاحب دانش و توان ویژه است، مرگ، بارها بهتر از رفتن به کارخانه برای تعدیل نیرو و خاموش کردن چراغ واحدهای تولیدی است.

 

رئیس انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در ادامه به بیان راهکار پیشنهادی برای خروج از وضعیت فعلی پرداخت و گفت: 9 انجمن مصرف کننده پودر پی وی سی، در 19 اسفند 98 با ارسال نامه ای به شرکت ملی پتروشیمی و ارسال رونوشت آن به حضرتعالی ، مشکل PVC را عنوان کرده و خواستار عرضه اختصاصی برای این صنایع شدند. این تشکل ها و انجمن ها، با توجه به شناخت کاملی که از اعضای خود دارند، می توانند ساز و کار کنترل رقابت در صنعت و صنف خود را نیز بر عهده گیرند.

 

وی افزود: از سال 94 تا کنون میزان مصرف پودر PVC  حدود 430 تا 450 هزار تن در سال بوده است که این عدد حتی شامل بخش دلالی و سایر اصناف  نیز می شود (اما میزان تقاضا، به طور متوسط 1.7 برابر عرضه بوده و به رقابت کاذب در بورس دامن زده است). در حقیقت، ، میزان خرید و مصرف کل صنایع پایین دست، حدود 350 هزار تن در سال بوده است.

 

نیارکی در این نشست گفت: در حال حاضر، مجموع سهمیه واحدها حدوداً 108 هزار تن در ماه و یک میلیون و 200 هزار تن در سال است، و با توجه به آمار مصرف که فرمودید، به این نتیجه می رسیم که رساندن سهمیه ها به 30 درصد کار درستی بوده است.

 

نیارکی در ادامه این نشست با بیان این که راه برای اصلاح سهمیه ها باز است گفت: کارگروه مبنا را بر اساس متوسط خرید دو سال گذشته در نظر گرفته است. برای آن که این محاسبه ظرفیت، به نفع واحد تولیدی باشد، مجموع خرید دو سال 97 و 98 بر 24 ماه تقسیم نشده،  بلکه بر تعداد ماه هایی که خرید انجام شده، تقسیم گردیده و میانگین گرفته شده است. اگر به طور مثال می گوییم که یک واحد تولیدی 200 تن خرید داشته و شما می گویید که 400 تن از بورس خرید داشته است، مستندات این خرید ارائه شود تا همان 400 تن منظور شود؛ این اولین راه برای بازگشت است.

 

نیارکی درباره پیشنهاد دوم خود گفت: آمار تولید ارایه شود، هر کدام کمتر است، مبنای سهمیه باشد . هر واحدی که مواد بیشتری خریده است و آمار تولید کمتری را ارائه داده، همان آمار تولید، ملاک سهمیه خواهد بود.

 

وی ادامه داد: کسی که مواد کمتر خریده و آمار تولید بیشتر ی دارد باید مستندات ارایه کند که چقدر مواد مصرف کرده است تا سهمیه او اصلاح شود. راه برای اصلاح سهمیه وجود دارد و هیچ جای نگرانی نیست.

 

نیارکی گفت: بنده به عنوان معاون صمت می گویم هیچ تولید کننده واقعی، کمبود مواد اولیه نخواهد داشت. هر جا مستندات ارائه شود که یک تولیدکننده واقعی به دلیل عدم تامین مواد تعطیل شده است، بنده رأساً و بدون اجازه هر شخصی، سهمیه او را باز می گردانم. فقط انجمن باید مستندات را ارایه دهد.

 

متوسلیان در ادامه گفت: اینکه می فرمائید مستندات ارائه شود، وقتی 9 درصد عوارض ارزش افزوده به واحد شارژ می شود بدون اینکه قابلیت دریافت از بازار را داشته باشد ، اقتصاد از ریل خودش خارج می شود.

 

نیارکی در ادامه این پرسش را خطاب به متوسلیان مطرح کرد: آیا انجمن دوست دارد که 60 درصد رقابت کند؟ اگر اینچنین است ما سهمیه ها را به همان 108 هزار تن بر می گردانیم.

 

نیارکی در ادامه گفت: تقاضای کاذب بردن به بورس برای یک عرضه مشخص و محدود ، منجر به افزایش 60 درصدی قیمت می شود.

متوسلیان با رد دفاع از موضوع مطرح شده گفت: بنده از این موضوع دفاع نمی کنم بلکه عنوان می کنم ما سال پیش نامه ای با امضای 9 صنف نوشتیم مبنی بر این که به این صنایع با توجه به مبناهایی که در آن مطرح شده بود، سهمیه اختصاصی تعلق گیرد (تا از رقابت جلوگیری شود).

 

متوسلیان گفت: کاش شما عنوان می کردید نرخ ارز 25 هزار تومان است و قیمت PVC  بر اساس نرخ ارز آزاد تعیین می شد (تا جلوی سفته بازی در بورس گرفته شود).

 

نیارکی گفت: نمی توان بر اساس نرخ ارزی که توسط دلالان بازار تعیین می شود و هدفشان بر هم زدن مملکت است، قیمت مواد اولیه را تعیین و صنعت را مدیریت کرد.

 

سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر در این جلسه گفت: تنها 20 درصد از پی وی سی را صنعت لوله و اتصالات پی وی سی مصرف می کند و وابستگی این صنعت به مواد اولیه بسیار زیاد است و حاشیه سود پائینی دارد.

 

نیارکی تصریح کرد: شما تولیدکنندگان واقعی را معرفی کنید که آمار تولید آنها واقعی باشد، بنده سهمیه آنها را برمی گردانم و این آمار نیز به اداره دارائی و مالیات ارائه نخواهد شد.

 

متوسلیان توضیح داد: ما همواره این توصیه و تاکید را داشته ایم که باید در گام نخست صندوق ها نصب شوند و شفافیت از این نقطه آغاز می شود.

 

نیارکی گفت: بر اساس اطلاعات ارائه شده، نصب صندوق ها تا اردیبشهت سال 1400 انجام خواهد شد. بر اساس اظهارات برخی از اعضای صنف شما ، ملاک تعیین سهمیه ها باید بر اساس مالیات ارزش افزوده باشد و ما نیز بر همین اساس در سامانه عمل می کنیم.

 

نیارکی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگانی مالیات خود را پرداخت نکرده اند و انجمن بر مستندات آنها صحه گذاری نماید، بنده مجوز بازگشت سهمیه آنها را از کارگروه دریافت می کنم، اما عواقب آن با انجمن خواهد بود. انجمن باید به طور مستقیم، مسئولیت حقوقی و کیفری این مسئله را بپذیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد