ارسال پاسخ

۱ شهریور ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3032

pvc-asso.ir

بازار پی وی سی در مرداد ماه / جراحی سرپایی سهمیه ها

آیا بازار پی وی سی به ساحل آرامش رسیده است؟ سؤالی که این‌بار برای جواب دادن به آن باید به بررسی میزان سهمیه های بهین یاب و تغییرات اعمال شده توسط وزارت صمت بپردازیم.

در مرداد ماه جمعا ۴۰۸۲۱ تن پی وی سی در۴ گرید عرضه شد که برای عرضه های فوق ۴۵۷۴۶ تن تقاضا معادل ۱۱۲ درصد عرضه ها ثبت شد. در این میان ۳۳۸۴۵ تن پی وی سی معادل ۸۳ درصد عرضه ها با رقابتی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان با میانگین رقابت ۳ درصد معامله شد. نتیجه آنکه در مقایسه با ماه قبل  با اصلاح سهمیه ها میانگین درصد تقاضا ۵۸ درصد و میانگین رقابت ۱۸ درصد نسبت به تیر کمتر شده است.

 

روند هفتگی معاملات

دلار نیمایی که در هفته آخر تیر به عدد ۱۷۹۴۴۹ ریال رسیده بود در مرداد ماه کار خود را با ۱۸۳۷۷۸ ریال آغاز کرد و در هفته آخر با ۱۸۸۱۹۸ ریال به کار خود پایان داد. با توجه به نوسانات دلار در ماه جاری افزایش قیمت دلار نیمایی برای فعالین بازار و ورود به کانال ۲۰ هزار تومان در هفته های آتی دور از ذهن نیست.

 

قیمت‌های جهانی  با یک شیب ملایم چهره‌ای افزایشی به خود گرفت و برای مثال قیمت جهانی گرید ۶۵ که در هفته اول ۷۵۱ دلار بود در هفته آخر ماه به عدد ۸۱۵ دلار رسید.

 

میانگین عرضه در این ۵ هفته روی عدد ۱۰۲۰۵ تن بسته شد که از این میان ۲۵۱۲ تن معادل ۶ درصد عرضه ها به صورت تحویل فوری و ۳۸۳۰۹ تن معادل ۹۴ درصد به صورت سلف عرضه شدند.

 

معاملات در هفته اول با تقاضایی معادل ۱۸۸ درصد به طور میانگین ۱۰٫۴۶ درصد رقابت، در هفته دوم با ۱۱۱ درصد تقاضا به طور میانگبن ۰٫۳ درصد رقابت، هفته سوم با ۶۹ درصد تقاضا به طور میانگبن ۰٫۰۸ درصد رقابت ، هفته چهارم با ۸۰ درصد تقاضا به طور میانگین ۰ درصد رقابت بود.

 

گرید S65  همچنان در عطش عرضه های نقدی

با توجه به افزایش ۱۵۳۴۸ ریالی قیمت پایه ۶۵S از هفته اول تا هفته آخر مرداد، ۸۳ درصد عرضه‌های این گروه کالایی معامله شد به‌طوری‌که قیمت پایه از ۱۳۸۰۰۹ ریال در هفته اول به ۱۵۳۳۵۷ ریال در هفته آخر رسید. علی‌رغم افزایش هفتگی قیمت پایه، قیمت میانگین معاملات که اثر کاهش رقابت ها در هفته سوم به عدد ۱۴۵۴۳۴ ریال رسید با افزایش مجدد قیمت پایه وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد و به عدد ۱۵۳۳۶۰ ریال رسید.

 

قیمت میانگین معاملات این گرید در مرداد ماه ۱۴۹۱۳۳ ریال بوده است. نکته مهم در مورد S65 کمبود عرضه نقدی (تحویل فوری) این گرید در معاملات بورس کالا مانند ماه های گذشته  است به‌طوری‌که از ۳۶۸۶۳ تن S65 عرضه شده در ماه جاری فقط ۲۰۰۶ تن معادل ۵ درصد عرضه‌ها تحویل فوری بوده است ضمن اینکه تحویل حواله های پتروشیمی اروند با کندی انجام می‌شود.

 

اتفاقات بازار/ شوک کاهش سهمیه‌ها

در حالی که با اقدامات نهادهای تصمیم‌گیر در رابطه با بازار پلیمرها طی تیر ماه بازار پی وی سی به سمت ساحل آرامش در حال حرکت بود و مقایسه معاملات هفته اول مرداد ماه با معاملات هفته اول ماه های قبل نشان از کاهش میزان تقاضا و رقابت می‌داد بنابر مصوبه کمیته راهبری تقاضای محصولات پتروشیمی قبل از شروع معاملات هفته دوم خبری مبنی بر اصلاح سهمیه ها منتشر شد به‌طوریکه سهمیه‌های تأیید شده واحدها از ۱۰۸ هزار تن ماهیانه به ۲۸ هزار تن کاهش یافت و بازار را در شوکی عمیق فرو برد.

 

مبنای محاسبه سهمیه‌های جدید کمترین مقدار میانگین خرید از بورس یا آمار تولید در سال ۹۷ و ۹۸ یا سهمیه مصوب بوده که در نتیجه این اقدام درصد معاملات پی وی سی که در هفته های متوالی ۱۰۰ درصد بود درهفته دوم ۹۲ درصد، هفته سوم ۶۴ درصد و در هفته آخر با اصلاح بخشی از سهمیه های کسر شده، به عدد ۷۵ درصد رسید.

 

همانطور که اشاره شد در هفته آخر با توجه به نامه رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی و طبق بند ۷ مصوبه کمیته راهبری تقاضا، سهمیه ها ۲۰ هزارتن افزایش یافت و از ۲۸ هزار تن به ۴۸ هزار تن رسید که با این اصلاح مجدد، می توان انتظار داشت در شهریورماه، مجددا درصد معاملات به ۱۰۰ درصد برسد.

 

روش اصلاح سهمیه ها توسط وزارت صمت با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد به‌طوری‌که بعضی از فعالین بازار اعتقاد دارند وزارت صمت تر و خشک را با هم سوزاند و علاوه بر اینکه نقش سفته‌بازان و تولید کننده‌نماها را از بازار کم کرده، باعث شده بعضی از واحدهای تولیدی واقعی نیز در تأمین مواد اولیه و روشن نگه داشتن چراغ کارخانه خود با مشکل مواجه شوند.

ولی با توجه به فاصله آماری زیاد بین ظرفیت پروانه های بهره‌برداری صادره برای پی وی سی (بالای ۳ میلیون تن) و سهمیه‌های تایید شده در بهین یاب تا قبل از اصلاح (ماهیانه ۱۰۸ هزارتن و بالای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سالیانه) ظرفیت تولید واقعی ۵ پتروشیمی کشور (نزدیک ۶۰۰ هزار تن  سالیانه) و بالاترین مصرف چند سال اخیر در داخل کشور (۴۵۰ هزار تن) از اقدام فوق می‌توان به عنوان یک جراحی سرپایی در سهمیه‌ها تا قبل از اجرای طرح افق یاد کرد و نباید فراموش کرد هر گونه جراحی همراه با درد و خونریزی است که امید است با بروزرسانی و اصلاح این رویه، درد و خونریزی این جراحی برای تولیدکننده‌نماها و سفته بازان باشد و باعث آرامش بیشتر برای تولید کنندگان واقعی شود.

نویسنده: مجید کرباسی زاده عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان

منبع: سایت انجمن صنایع پلاستیک و  پلیمر استان اصفهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد