ارسال پاسخ

۵ مرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2970

pvc-asso.ir

شرایط نامشخص تقاضای پتروشیمی آسیا در میان محدودیت عرضه

تقاضا برای محصولات اصلی پتروشیمی در آسیا نامشخص است، در حالی که تعدادی از بازار ها علیرغم کاهش عرضه در سیری نزولی قرار دارند، دیگر بازار ها در میان تداوم ویروس کرونا، با شرایط نسبتا مناسبی در حال فعالیت هستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از پتروتحلیل، اقتصاد چین برخلاف رشد 3/2 درصدی در سه ماهه دوم، افت سالانه 6/8 درصدی را در سه ماهه اول ثبت کرد، و در مجموع میانگین نیمه اول سال 2020 منفی 1/6 درصد میباشد. 

اما دورنمای کلی بازار برای نیمه دوم سال در میان ضعف دومین اقتصاد بزرگ دنیا تاریک خواهد بود.

 

یکی از بازار های منطقه ای که تحت فشار میباشد، بازار مونو اتیلن گلیکول است که با افزایش ذخایر در بنادر و کاهش تقاضای پلی استر مواجه است. 

 

ذخایر مونو اتیلن گلیکول در شرق چین با 1/5 میلیون تن به بیشترین میزان های خود از سال 2014 رسید، و این امر جو بازار را نزولی کرد.

 

آن چیزی که شرایط را پیچیده تر میکند، فصل راکد در ژوئیه و اوت میباشد که ضعف تقاضا در بخش صنایع پایین دستی پلی استر را تداوم میبخشد.

 

این امر قابل پیش بینی بود، زیرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پلی استر چین دست به کاهش تولید زد، که این اتفاق در نتیجه اجتناب ناپذیری حاشیه سود های کمتر و فروش ضعیف تر بود.

 

از آنجایی که اکثر مصرف کنندگان نهایی نیاز های خود را از طریق قرارداد های عرضه پوشش داده اند، خرید های نقدی عمدتا از سوی تاجران بود.

 

توفیق اجباری در این شرایط این است که هزینه های صعودی خوراک بازار مونو اتیلن گلیکول را تقویت میکنند، و از روند نزولی شدید آن جلوگیری میکنند. 

 

تداوم کاهش تولید خوراک در منطقه نیز شرایط افت شدید قیمت ها را فراهم می آورد.

شرایط بازار پاراکسیلن در منطقه نیز بهتر از دیگر بازار ها نیست، زیرا معامله کنندگان در آن در میان درونمای نامشخص محتاط مانده اند.

در نتیجه، فعالیت در بازار محموله های نقدی با قیمت های مشخص اندک باقی ماند.

علیرغم فاصله قیمتی اندک میان پاراکسیلن و نفتا صنایع بالادستی، به خصوص با وجود عرضه کافی و ذخایر بالا در چین، خریداران تمایلی به افزایش قیمت پیشنهادی خود نداشتند.

 

علاوه بر این، از آنجایی که واحد های اسید ترفتالیک خالص دستخوش عملیات تامین و نگهداری خواهد شد، انتظارات بر این بود که تقاضا برای پاراکسیلن در کوتاه مدت افت کند. 

 

از آنجایی که حاشیه سود های کنونی آروماتیک ها در منطقه منفی میباشد، فروشندگان قیمت های بالایی ارائه نکردند.

ساختار بازار در حالت صعودی باقی ماند، در حالی که مذاکرات در مورد تخفیف در منطقه دو رقمی جا خوش کرد.

در رابطه با اتانولامین ها، تقاضای کلی برای مونو اتانولامین ها، دی اتانولامین ها و تری اتانولامین ها در چین به دلیل باران در منطقه آسیب دید. 

 

بیشترین آسیب تقاضا در بخش دی اتانولامین ها بود، زیرا دی اتانول ایزوپروپانولامین ها برای مصرف نهایی در صنعت ساخت و ساز به عنوان ترکیبی برای سیمان به کار برده میشود، که به دلیل باران تقاضای آن کمتر شده است.

 

در جنوب شرق آسیا، به دنبال بازگشایی اقتصادی کشور ها از قرنطینه در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا، تعدادی از معامله کنندگان بازار افزایش تقاضای دی اتانولامین ها، برای مصرف نهایی در دی اتانول ایزوپروپانولامین ها را پیش بینی میکردند. 

 

درخواست ها برای دی اتانولامین ها در مقایسه با مونو اتانولامین ها و تری اتانولامین ها بیشتر بود. اما با وجود احتیاط خریداران، تعدادی از عرضه کنندگان پیشنهادات قیمتی خود را در جهت تحریک میل خرید کاهش دادند.

 

در هند، تقاضا برای مونو اتانولامین ها در مجموع مناسب بود، زیرا یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنایع پایین دستی بعد از شروع مجدد فعالیت، این محصول را برای مصرف نهایی در شوینده احتیاج داشت. 

اگرچه بازار بوتادین آسیا رویه مناسب خود را حفظ کرد. میل به خرید نقدی در هفته گذشته به دنبال دو پیشنهاد جداگانه از دو تولیدکننده منطقه ای که نظر بسیاری از تاجران را جلب کرد، بهبود یافت.

 

تاجران برای خرید محموله های اوت در جهت تامین تعهدات قراردادی در بازار نقدی حضور داشتند. تقاضا برای محموله های اوت و سپتامبر نیز به دلیلبرنامه تعطیلی یکی از واحد های اصلی کراکینگ در اواسط اوت افزایش یافت.

شرکت Formosa Petrochemical Corp تایوان واحد بوتادین خود با ظرفیت 176 هزار تن در سال را از اواسط اوت به مدت 45 روز تعطیل خواهد کرد.

 

تقاضا به دنبال کاهش اقدامات قرنطینه ای، بازگشایی اقتصادی و افزایش فعالیت شرکت، سیر صعودی گرفته بود.

انتظار میرود مصرف بوتادین از تولیدکنندگان صنایع پایین دستی سینتتیک رابر و آکریلونیتریل بوتادین رابر به تدریج در ماه های آتی افزایش یابد.

 

بازار سینتتیک رابر هم اکنون با سیر صعودی قیمت ها، نشانه هایی از بهبود دارد. 

در این میان، بازار پروپیلن شمال شرق آسیا با عرضه مناسب از کره جنوبی مواجه است، که تا حدودی سیر صعودی قیمت را حمایت میکند.

 

به دلیل آتش سوزی در یکی از واحد های شرکت Formosa Petrochemical ، آن ها تصمیم گرفتند تا یکی از دو واحد سولفور زدایی را تعطیل کنند. 

 

در حالی که مشخص نیست که آیا واحد کراکینگ کاتالیزور مایع تحت تاثیر قرار گرفت یا خیر، اما در اواخر هفته گذشته، در بازار نقدی پروپیلن تحرکاتی را ایجاد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط