ارسال پاسخ

۲۱ دى ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2582

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در نامه ای خطاب به دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت:

عرضه و تقاضای گریدهای پی وی سی تنظیم نشود، زیرساخت های کشور آسیب می بیند

اگر اقدامی عاجل، به‌ منظور تنظیم‌گری مناسب در نحوه عرضه و تقاضای گریدهای مورد نیاز PVC در بورس کالا صورت نپذیرد، در آینده ای نزدیک، شاهد وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیر، در تأمین نیازهای پروژه های زیرساختی کشور و همچنین اشتغال نیروی کار این صنعت خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، پس از التهاب در عرضه گریدهای PVC و افزایش رقابت در بورس کالا، انجمن تا کنون تلاش های زیادی برای تعادل در بازار این مواد انجام داده است.

 

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در آخرین اقدام خود نامه ای خطاب به مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت که در ادامه آن را می خوانید.

 

جناب آقای دکتر  صادقی نیارکی

مدیر کل محترم دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

موضوع: چالش تأمین مواد اولیه در بورس کالا و آثار مخرب آن بر کاهش نقدینگی واحد های تولیدی

  با سلام

 

       احتراماً همانگونه که مستحضرید صنایع پایین دست پتروشیمی، همواره حامی مسئولان ذیربط در عرضه مواد اولیه از کانال بورس کالا بوده اند تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف، در چارچوب سیستم رگولاتوری عرضه و تقاضا در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد و  بورس کالا بتواند بستر لازم، برای کنترل بازار و ثبات قیمت ها را فراهم آورد.

 

متأسفانه از تاریخ 27/آبان/98 تا کنون، شاهد آن بوده ایم که نحوه عرضه و تقاضای رزین PVC و بالاخص گرید اس ۶۵ دچار تلاطمات شدیدی گردیده و با وجود تعاملات صورت گرفته فی‌مابین خبرگان صنعت و مسئولان امر، این شرایط همچنان پابرجا بوده است.

 بر اساس گزارش پیوست، رقابت های بالائی که برای خرید گرید اس 65 به وجود آمده و حتی تا مرز رقابت 30 درصد نیز پیش رفته است، این صنعت را چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، کاملاً غیر رقابتی نموده است. از طرفی، رقابت های بالا، آسیب های جدی به نقدینگی واحدهای تولیدی وارد آورده، به طوری که واحدهای فعال این صنعت، برای خرید گرید اس 65، از تاریخ 28/مهر/98 لغایت 18/دی/98 در مجموع، هزینه ای بالغ بر نهصد و هفتاد (970) میلیارد ریال ، مازاد بر قیمت پایه عرضه، به حساب شرکت های پتروشیمی عرضه کننده PVC ، کارسازی نموده اند (امید است که مازاد هزینه های پرداختی از طرف صنایع پایین دست این صنعت، صرف افزایش خدمات و کیفیت محصولات صنایع بالادست، افزایش تنوع در گرید محصولات و تحویل به هنگام گریدها در فصول مصرف گردد).

 

این در شرایطی است که افزایش تصاعدی هزینه های جاری و کاهش قدرت خرید مشتریان، به رکود واحد های تولیدی دامن زده، و هزینه های مازادی که در هفته های اخیر برای تأمین PVC اس ۶۵ به واحدهای تولیدی تحمیل گردیده، تأمین سرمایه در گردش خطوط تولید را نیز به چالشی عظیم مبدّل نموده است. شایان ذکر است

 

که همچنان عرضه PVC اس 57 که مصرف آن در تولید اتصالات بوده و مکمل کلیدی این صنعت می باشد، ماه های متمادی است که در بورس کالا متوقف گردیده و در آخرین عرضه نیز با رقابت 46 درصد معامله شده است و درخواست اقدام موثرجنابعالی در تامین این گرید را خواهانیم.    

  

لذا در صورتی که اقدامی عاجل، به‌ منظور تنظیم‌گری مناسب در نحوه عرضه و تقاضای گریدهای مورد نیاز PVC در بورس کالا صورت نپذیرد، در آینده ای نزدیک، به دلیل کاهش نقدینگی و عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، قطع به یقین، شاهد وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیر، در تأمین نیازهای پروژه های زیرساختی کشور و همچنین اشتغال نیروی کار این صنعت خواهیم بود.

 

در پایان این انجمن به نمایندگی از واحدهای تولیدی و دلسوزان صنعت لوله و اتصالات UPVC ، آمادگی خود را جهت برگزاری جلسه ای مشترک با مسئولان ذیربط اعلام می دارد تا با تبادل تجربیات طرفین، امکان منطقی نمودن طرف تقاضا و عرضه متناسب با نیاز بازار (به صورت نقدی و سلف) فراهم گردد و راهکاری عملی برای برون رفت از چالش فعلی اندیشیده شود.  

 پیشاپیش از اقدامات مؤثر و توجهی که می فرمائید کمال تشکر را دارم.

 

                                                                                                     با احترام

                                                                                              عباسعلی متوسلیان  

                                                                                      رئیس هیئت مدیره انجمن

 

 رونوشت:  

     - خانم مهندس طهماسبی ( ریاست محترم دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی )

    - جناب آقای سلطانی نژاد، ریاست محترم شرکت بورس کالای ایران

    - جناب آقای مولاخواه، مدیر کل محترم نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

    - جناب آقای ترکمان، ریاست محترم هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد