ارسال پاسخ

۳ اسفند ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2637

نامه سرگشاده انجمن به وزیر صنعت

رقابت 42 درصدی pvc، ریشه صنعت را می خشکاند / این روند به ضرر مصرف کننده نهایی است

انجمن پس از نامه نگاری های متعدد خطاب به مدیران ارشد و عدم دریافت پاسخ و اقدام عملی، این بار برای نجات صنایع تکمیلی و جلوگیری از بی کاری کارگران واحدهای تولیدی، وزیر صنعت را مخاطب قرار داده و ضمن اظهار نگرانی از روند موجود، پیشنهادهای عملی خود را ارئه داد.  

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن پس از نامه نگاری های متعدد خطاب به مدیران ارشد و عدم دریافت پاسخ و اقدام عملی، این بار برای نجات صنایع تکمیلی و جلوگیری از بی کاری کارگران واحدهای تولیدی، وزیر صنعت را مخاطب قرار داده و ضمن اظهار نگرانی از روند موجود، پیشنهادهای عملی خود را ارئه داد.  

 

متن کامل نامه به شرح زیر است:

 


جناب آقای دکتر رحمانی 
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت
موضوع:  چالش تامین مواد اولیه صنایع پایین دست PVC از بورس کالا و تعطیلی واحدهای تولیدی
با سلام


احتراماً همانگونه که مستحضر می باشید، با افزایش ظرفیت به وجود آمده در صنایع بالا دست پتروشیمی، کشور ایران توانسته است در میان ده کشور برتر دنیا در تولید رزین PVC قرار گیرد. اما با وجود جایگاه مناسب ایران در زمینه تولید رزین PVC، صنایع پایین دست وابسته، شامل: صنعت کفش، صنعت کامپاندسازی، صنایع لوله و اتصالات و در و پنجره PVC، ماه های متمادی است که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از بورس، با معضلات متعددی روبرو بوده اند. با استمرار وضعیت موجود، بیم آن می رود که صنایع پایین دست و بالاخص صنعت لوله و اتصالات PVC که از قدمتی 70 ساله در کشور برخوردار بوده و تأمین کننده نیاز های زیر ساخت های کشور، در بخش های مختلف ساختمان، آبو فاضلاب، مخابرات، کشاورزی و .... می باشد به ورطه نابودی و تعطیلی کشیده شوند.


 رقابت های بالایی که برای خرید PVC گرید اس 65 به وجود آمده، قیمت این گرید را در بازه زمانی سه ماهه، از قیمت پایه 78614 ریال ( در 27 / 08 /98 ) با درصد رقابت 42% به قیمت پایانی 142106 ریال ( در 28 / 11 /98 ) رسانده و تورم 80% را به این صنعت تحمیل نموده و عملاً این صنعت را چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، کاملا غیر رقابتی نموده است. علاوه بر این، رقابت های بالا، آسیب های جدی به نقدینگی واحدهای تولیدی وارد آورده، به طوری که واحدهای فعال این صنعت، از اواخر آبان ماه تاکنون، هزینه ای بالغ بر 1000 میلیار ریال، مازاد بر قیمت پایه عرضه در بورس، به حساب شرکت های صنایع بالا دست کارسازی نموده اند که این امر، تأمین سرمایه در گردش خطوط تولید را نیز به چالشی عظیم مبدل نموده است.


از طرفی دیگر، ممنوعیت افزایش قیمت محصولات نهایی توسط دولت، از یک طرف باعث وارد آمدن زیان های بالا به شرکت های بزرگ و صاحب نام این صنعت شده است و از طرف دیگر زمینه را برای سوء استفاده برخی تولیدکننده نماها و شرکت های زیر پله ای در تضییع هرچه بیشتر حقوق مصرف کنندگان این کالاها مساعد کرده است. تداوم این شرایط و بی توجهی به افزایش قیمت مواد اولیه، غیر از خشکاندن کامل ریشه ی این صنعت در کشور، بطور مستقیم متوجه مصرف کننده نهایی و زیر ساخت های کشور خواهد شد. 


          
 این انجمن، به نمایندگی از تولید کنندگان صنعت لوله و اتصالات PVC به منظور جلوگیری از تضعیف و تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی استاندارد، بیکاری قشر عظیمی از نیروهای کار و آسیب های اجتماعی ناشی از آن طی مکاتبات متعدد ( که به پیوست تقدیم گردیده)، از مسئولین ذیربط، مکرراً درخواست نموده تا به منظور برون رفت از آشفتگی های به وجود آمده در تأمین نیاز های صنایع کشور، تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند. در همین راستا طی نامه 223/98 مورخه 29 / 11/ 98 از مدیریت محترم بورس کالا نیز درخواست گردیده تا به منظور خروج صنایع پایین دست از بن بست فعلی، با ابطال معاملات هفته گذشته PVC در بورس کالا موافقت نمایند.


بدین وسیله از حضرتعالی استدعا دارد به منظور حفظ اشتغال صنایع پایین  دست PVC، همچنین پیشگیری از وارد آمدن آسیب های جدی به زیر ساخت های کشور و مصرف کنندگان این محصولات، نسبت به مساعدت با موارد ذیل عنایت لازم را مبذول فرمایید:


1-موافقت با ابطال معاملات هفته گذشته PVC در بورس کالا
2-افزایش میزان عرضه هفتگی رزین PVC به میزان 9000 تن بصورت نقدی و 3000 تن بصورت سلف تا پایان تلاطمات بوجود آمده در بورس کالا
3-اعمال مکانیزم تنظیم گری موثر در نحوه عرضه و تقاضای رزین PVC و تخصیص سهمیه اختصاصی به صنعت لوله و اتصالات PVC به منظور امکان ادامه فعالیت واحدهای تولیدی در سال رونق تولید
در پایان این انجمن آمادگی خود را جهت نشست مشترک با کارشناسان آن وزارتخانه محترم به منظور چاره اندیشی و برون رفت از این بحران را اعلام میدارد.


پیشاپیش از حسن توجه حضرتعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

                                                                                                                                 

                                            با احترام
                                                                                                             عباسعلی متوسلیان
                                                                                        رئیس هیئت مدیره انجمن

رونوشت:
- حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن درویشیان، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور
- چناب آقای دکتر محمدی، معاون محترم وزارت نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
- جناب آقای دکتر انصاری، معاون محترم وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی
- جناب آقای دکتر نیارکی، سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت
- جناب آقای مهندس منایی، معاون محترم نظارت بر کالاهای غیر سرمایه ای و خدمات 
- جناب آقای دکتر سلطانی نژاد، مدیر عامل محترم بورس کالای ایران
- جناب آقای مهندس شافعی، رئیس محترم اتاق بازرگانی ایران
- جناب آقای دکتر ترکمان، رئیس محترم هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک ایران
 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد