ارسال پاسخ

۱۴ آذر ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1259

pvc-asso.ir

عباسعلی متوسلیان عنوان کرد: ارائه راهکار برای بهبود بازار پی وی سی، پ پ شیمیایی و نساجی و PET/ مصرف کنندگان گرید S70 به فکر واردات باشند

عضو کارگروه پتروشیمی شورای ملی رقابت به بیان وضعیت مواد اولیه و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضع موجود در برخی گریدها در جلسه این کارگروه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، جلسه کارگروه پتروشیمی شورای رقابت روز شنبه 11 آذر 1396 برگزار شد.

بر اساس این گزارش متوسلیان با اشاره به اوج گیری قیمت رقابتی پی وی سی و بحث هایی که در کارگروه پتروشیمی شورای رقابت مطرح شده بود، عنوان کرد: در شورای رقابت نسبت به این موضوع و رقابت بالای 16 درصد در گریدهای پی وی سی اعتراض شد. اعتراض مبنی بر این که این میزان رقابت با توجه به قراردادهای منعقده، خارج از توان تولید کنندگان است. به دلیل این که بازار در شرایط رکود قرار دارد و تولیدکنندگان دچار زیان می شوند.

 

وی در همین ارتباط ادامه داد: بنده در این نشست عنوان کردم که در حال حاضر پی وی سی در CFR هندوستان هر تن 885 دلار است همچنین قیمت CFR منطقه GCC نیز در حدود 845 دلار است. در حالی که تولیدکننده ایرانی آن را با قیمت 897 تا 914 دلار در درب کارخانه خریداری می کند یعنی مصرف کنندگان ایرانی PVC موردنیاز خود را به میزان 44 تا 61 دلار به ازای هر تن گران تر از مصرف کنندگان هندی خریداری می کنند. 

نماینده اتاق بازرگانی در کارگروه پتروشیمی شورای رقابت در این جلسه بر رعایت مکانیزم های لازم در بورس کالا جهت تعادل بخشی در قیمت ها تاکید و عنوان کرد: گاهی برخی از متقاضیان با 11/5 درصد رقابت وارد می شوند و در عمل تولیدکنندگان واقعی با قیمت بالا روبرو خواهند شد. 

متوسلیان همچنین به مصرف کنندگان گرید S70 پیشنهاد داد تا مواد مورد نیاز خود را با روش واردات تامین کنند. وی گفت: بنا به اظهار شرکت های پتروشیمی تغییر خط و تولید این محصول زمانبر است به این دلیل گاهی ما شاهد  رقابت 16 درصدی در این گرید هستیم.

 عضو کارگروه پتروشیمی شورای رقابت گفت: بنده 4 پیشنهاد را برای بهبود وضع موجود به این شرح ارائه دادم؛ اول این که نظارت بر بارگیری پتروشیمی ها به لحاظ تحویل به موقع صورت گیرد.

 دوم پتروشیمی ها برنامه زمانی  خود را به ویژه در موضوع اورهال با تاریخ دقیق آن از پیش اعلام کنند. این موضوع سبب می شود تا از انتشار شایعات و رقابت های قیمتی احساسی جلوگیری شده و مصرف کنندگان امکان برنامه ریزی و تامین آن را از پیش خواهند داشت.

 

به گفته متوسلیان پتروشیمی اروند از 28 آذر تا 5 دی ماه در اورهال خواهد بود. 

 

وی در خصوص دیگر راهکارهای ارائه شده توضیح داد: موضوع حفظ عرضه های نقدی و تحویل فوری بالای 5 هزار تن در هفته و همچنین رعایت کف عرضه های پی وی سی که 8500 تن است مورد تاکید قرار گرفت و علاوه بر این موضوع درخواست عرضه سلف از سوی پتروشیمی اروند را خواستار شدم. با این روش واسطه ها امکان خریداری همه موجودی را نخواهند داشت و بازار در مسیر تعادل قرار خواهد گرفت.

 

متوسلیان گفت: همچنین ایجاد محدودیت برای میزان تناژ ورودی و یا عرضه اولیه به عنوان راهکار دیگری مطرح شد. این موضوع مورد پذیرش هلدینگ خلیج فارس و بورس کالا قرار گرفت و آنها قول مساعد در این زمینه را دادند.


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن قدردانی از برداشتن سقف قیمتی و رعایت کف عرضه ها در PPهای شیمیایی، گفت: رعایت این موارد موجب شده است تا این محصولات در مسیر تعادل قرار گیرند.

 

متوسلیان همچنین در این جلسه خواستار رعایت کف عرضه برای PP های نساجی شد. وی در این باره گفت: مشکلاتی در این گریدها وجود دارد که با رعایت کف عرضه NPC، مشکل تا حدودی مرتفع می شود. البته بحث های کارشناسی در این زمینه همچنان ادامه دارد و ما به صورت جدی تا تامین شدن نیاز مصرف کنندگان واقعی و برقراری تعادل در بازار تلاش خواهیم کرد.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط