ارسال پاسخ

۱۰ مرداد ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1041

pvc-asso.ir

طراحی هویت حسی برند/ عناصر هویت برند چیست؟

برندهایی که به حواس چندگانه متوسل می شوند، موفق تر از برندهایی هستند که تنها بر یک یا دو حس تمرکز می کنند.

در گام نخست است که باید عناصر هویت حسی برند را مشخص کنیم. در برخی کتاب ها عناصر هویت حسی برند را عناصر هویت بصری برند و گاهی به سهو، عناصر برند نامیده اند. اما عناصر هویت حسی برند که از این پس عناصر هویت برند می نامیم، چیست؟

 

از آن جا که برند، حس درونی و درک باطنی مشتری است، پس سرمایه ای حسی و ناملموس است. بنابراین از عناصر ملموسی برای تقویت ویژگی ها و ارزش های برند استفاده می کنیم که به آن ها عناصر حسی هویت برند می گوییم. این عناصر شامل تمامی جلوه های قابل لمس با حواس هستند؛ از قبیل نام برند، لوگو، نماد، شعار، بسته بندی، صفحه اول وب سایت، موسیقی برند، بوی برند، طعم برند و هر نوع علامت یا نشانه منحصر به فردی که متعلق به برند است. 
کار این  عناصر تقویت آگاهی از برند و ایجاد احساسات مثبت در مشتریان است. پس طراحی هویت برند در واقع تبدیل یک ایده به ماهیت حسی آن از طریق عناصر هویت برند است.


دقت کنید تا پیش از این که مارتین لیندستروم در کتاب هایی که نوشته است به موضوع چند حسی بودن ارتباط ما با برندها اشاره کند، تنها به طراحی عناصر بصری برند تأکید می شد. اما لیندستروم با نوشتن کتاب حس برند توضیح داد برندهایی که به حواس چندگانه متوسل می شوند، موفق تر از برندهایی خواهند بود که تنها بر یک یا دو حس (به ویژه حس بینایی) تمرکز می کنند. نمونه آن خط هوایی سنگاپور است که نه تنها از عناصر تأثیرگذار استفاده کرده، بلکه از حس بویایی نیز به عنوان یکی از عناصر برند استفاده کرده است. 


سنگاپور ایرلاین عطری به نام استفان فلوریدیان واترز را به عنوان عطر خدمه پرواز خود، همچنین عطر کابین هواپیما و عطر موجود در حوله های گرم پذیرایی به کار برده است. این عطر یکی از عناصر هویت برند سنگاپور ایرلاین است که باعث اعتبار بخشیدن به برند و یادآوری آن از طریق حس بویایی می شود. 


برخی از برندها نیز از حس شنوایی (موسیقی و صداهای مرتبط با محصول) یا حس چشایی (مزه محصول، اشانتیون های خوراکی) به عنوان عناصر حسی هویت برند خود استفاده می کنند. اما به دلیل این که ما انسان ها 75 درصد ادراک خود را از طریق بینایی می گیریم، همه جا به هویت بصری برند توجه می شود. شنوایی 13 درصد و کلاً باقی حواس روی هم 12 درصد ادراکات ما را پوشش می دهند.


نویسنده: فرزاد مقدم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد