ارسال پاسخ

۳۱ تير ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1019

pvc-asso.ir

برنامه ریزی برای برند مبتنی بر سناریو

سناریوها تلاش می کنند تا به پرسش های «چه می شد اگر...» پاسخ دهند و هم مخاطرات و هم فرصت ها را به کانون توجه سازمان بیاورند.

چندین روش برای شناسایی و دسته بندی روندهای آینده پیشنهاد شده اند:


•  انجام دادن مصاحبه هایی با کارشناسان بازار و صنعت مورد نظر. (هدف شناسایی و ارزیابی روندها بر اساس نظر کارشناسان است.)


•  برگزاری کارگاه هایی با کارشناسان سناریوپردازی و صنعت. (هدف گردآوری، ارزیابی و تعریف روندهای آینده و عوامل مرتبط است.)


•  ساختن یک مدل رایانه ای عمدتا شامل یک تحلیل عاملی که هر عامل را بر اساس سایر عوامل وزن می دهد. (این کار شناسایی خودکار مهمترین عوامل را ممکن می سازد.)


یکی از روش های سناریوسازی که سرعت بیشتری دارد، هدف کلی تدوین چهار سناریوی متمایز آینده است. در واقع، سناریوها تلاش می کنند تا به پرسش های «چه می شد اگر...» پاسخ دهند و هم مخاطرات و هم فرصت ها را به کانون توجه سازمان بیاورند. برندهایی که بتوانند روندهای آینده را که شانس وقوع بیشتری دارند، پیش بینی نمایند و برای آن سناریوهایی را نیز تدوین کنند و آماده اجرا داشته باشند، برای مقابله با بی ثباتی و عدم اطمینان خود را آماده کرده اند.


از جمله مفاهیمی که در آینده پژوهی رایج است، مفهوم دو سیگنال ضعیف و شگفتی سازها هستند. سیگنال های ضعیف روندهایی با تغییرات اندک هستند که نشانه ای از تغییر در آینده را به ما نشان می دهند. روندهایی بودند که در حال حاضر طرفدارانی دارند و برندهای متعددی برای ایجاد رویداد به آنها روی آورده اند. 


حال اگر از روی این روندها تغییرات دیگری را در بازار پیش بینی کنیم، این روندها برای ما حکم سیگنال های ضعیف را خواهند داشت. البته فراموش نشود که روندها کاملا ذهنی هستند و امکان عدم وقوع آینده نگری های ما از روی روندهای موجود همیشه ممکن است. به عقیده «ادوارد کورنیش»، اگر بتوان آینده هایی را با قطعیت پیش بینی کرد، جبری و جزمی بودن آن اثبات می شود و ثابت می شود آینده از پیش رقم خورده است.


از طرف دیگر، شگفتی سازها حوادث و رویدادهایی هستند با احتمال رخ دادن پایین، ولی پیامدهای وسیع که به سرعت رخ می دهند. احتمال وقوع شگفتی سازها بسیار کم است، مانند احتمال وجود یک قوی سیاه؛ یا احتمال این که دو هواپیمای پر از مسافر خود را به برج های دو قلو در آمریکا بزنند. اما معمولا شگفتی سازها پس از وقوع، پیامدهای شدیدی را با خود به همره می آورند و تغییرات شگرفی را  در زندگی ما ایجاد می کنند.


بشر به این نتیجه رسیده که پیش بینی برخی از روندهای محتمل با مطالعه سیگنال های ضعیف و با بررسی برخی از نشانه های موجود ممکن است...


نویسنده: فرزاد مقدم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد