ارسال پاسخ

۵ اسفند ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6708

pvc-asso.ir

انتظارات تورمی بر حجم فروش پلیمرها افزود

افزایش انتظارات تورمی و تلاش دلار در بازار آزاد برای تثبیت در کانال قیمتی ۵۷‌هزار تومان باعث شد مجددا رینگ محصولات پلیمری با رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی بیش از ۱۰۰درصدی مواجه شود. رقابت‌‌‌های هیجانی مربوط به محصولاتی بود که همچنان قیمت پایه آنها براساس ارز نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود و قابل تعمیم به کل معاملات این بازار نبود. نوسان نرخ ارز در بازار آزاد به رفتار معامله‌‌‌گران در بازارهای کالایی جهت‌‌ می‌دهد و در نهایت بهای معامله براساس انتظارات تورمی و دلار در بازار آزاد تعیین می‌شود.

به گزارش «اکوایران»، ظرف هفته منتهی به‌ روز جمعه چهارم اسفندماه بالغ بر ۱۱۶‌هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۱۴۵‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۱۰۳‌هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این روز حدود ۸۸‌درصد بود.

فروکش رقابت با تعادل عرضه و تقاضا

بررسی داده‌‌‌های معاملاتی رینگ پلیمرها از آن حکایت دارد که اغلب محصولات بدون رقابت قیمتی یا با رقابت محدود معامله می‌‌‌شوند؛ پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌‌‌اتیلن سبک فیلم، پلی‌‌‌اتیلن سنگین تزریقی، پلی‌‌‌استایرن انبساطی، پلی‌‌‌استایرن معمولی، پلی‌‌‌وینیل کلراید، نخ پلی‌‌‌استر، استایرن بوتادین، پلی‌کربنات و حتی برخی از عرضه‌‌‌های پلی‌‌‌پروپیلن نساجی و پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی نیز ظرف هفته اخیر بدون رقابت قیمتی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا معامله شده‌‌‌اند.  استمرار عرضه و تعادل میان عرضه و تقاضا از مهم‌ترین دلایل آرامش رینگ پلیمرها ظرف هفته‌‌‌های اخیر است که خود را در فروکش میزان رقابت‌‌‌ها نشان داده است. با این حال مقبولیت محصولات برخی واحدهای تولیدی باعث می‌شود متقاضیان برای کسب سهم از عرضه یک‌محصول خاص به رقابت سنگین قیمتی روی آورند.

رقابت بیش از ۱۰۰ درصدی

رقابت برای پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری ظرف هفته ابتدایی بهمن‌ماه مجددا از سطح ۱۰۰درصدی عبور کرد. این محصولات بسته به نوع گرید با رقابت‌‌‌های ۸۹ تا ۱۱۰درصدی معامله شدند. رشد نرخ ارز در بازار آزاد و فاصله ۱۰۰درصدی میان نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه این محصولات و نرخ دلار در بازار آزاد محرک اصلی رقابت سنگین قیمتی در رینگ پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری بود. در این شرایط احتمال افزایش قیمت‌های پایه در میان‌مدت با حمایت سیگنال جهانی نیز از رقابت بیشتر قیمتی در این رینگ حمایت کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد