ارسال پاسخ

۱۸ دى ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6614

pvc-asso.ir

لایحه بودجه 1403 موجب تشدید رکود و افزایش هزینه‌های تولید، خواهد شد

رئیس اتاق ایران با انتقاد از محتوای لایحه بودجه 1403، رویکرد دولت در این لایحه را موجب تشدید رکود و افزایش هزینه‌های تولید، ارزیابی کرد. او همچنین درخواست کرد تعطیلات آخر هفته به جمعه و شنبه، تغییر کند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، با محکومیت جنایت تروریستی در کرمان و تسلیت به خانواده بازماندگان و ملت ایران، گفت: اتاق ایران با همراهی اتاق کرمان، برای انجام اقدامات لازم در راستای کاهش آلام خانواده بازماندگان و کمک به تسریع بازیابی سلامت مصدومان، آماده است.

حسین سلاح ورزی، با اشاره به بررسی اسناد و مدارک انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران توسط یک گروه حقوقی مستقل، افزود: اظهار نظر این گروه حقوقی موضوع را روشن کرده و با نتیجه‌گیری تبیین شده توسط این حقوقدانان، مسئله، تمام شده است. بنابراین هیات رئیسه اتاق امیدوار است با پایان حاشیه‌سازی‌ها، بتواند با کمک هیات نمایندگان و با استفاده از ظرفیت اتاق‌های سراسر کشور، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک، تلاش خود را بر تقویت جایگاه بخش خصوصی، توسعه تجارت، صادرات و در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری برای عبور از زنجیره تحریم‌ها متمرکز کند.

 

میزان فعالیت کسب‌وکارها به 48.8 درصد کاهش‌یافته که کمترین میزان در 10 ماه گذشته است

سلاح ورزی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه 1403، بیان کرد: آنچه در این بودجه ارائه شده در ادامه فشارهای تورمی در کشور موجب تشدید رکود و افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد. همچنین رویکردی که دولت در تراز بودجه خود مدنظر قرار داده، منجر به ناترازی بیشتر بودجه در سمت خانوار و بنگاه‌ها خواهد شد.

او به تازه‌ترین نتایج گزارش شامخ اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، میزان فعالیت کسب‌وکارها به 48.8 درصد رسیده که کمترین میزان در 10 ماه اخیر است. همچنین شاخص صادرات کالا و خدمات در آذرماه با نرخ تندتری کاهش‌یافته که ششمین ماه کاهش صادرات و کمترین صادرات در 29 ماه گذشته است.

سلاح ورزی افزود: شاخص قیمت محصولات تولیدشده به عدد 60 رسیده که با شدت زیادی افزایش یافته است. شاخص فروش کالا برای دومین ماه کاهش داشته و کمترین میزان در 5 ماه گذشته بوده است. در بخش صنعت سفارش مشتریان در کمترین میزان خود در 4 ماه گذشته به سر می‌برد و تولیدکنندگان برای ششمین ماه متوالی برای تأمین مواد اولیه خود با مشکلات جدی مواجه‌اند.

او تأکید کرد: پیشنهاد مشخص ما به عنوان بخش خصوصی برای بهبود این وضعیت این است که علاوه بر تلاش برای رفع تحریم‌ها، تغییر جدی در رویکرد دولت و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی آن صورت گرفته و به تقویت تولید رقابت‌پذیر داخلی توجه شود.

 

اعتبارات بانکی اعطاشده به صنعت و معدن 8.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است

سلاح ورزی گفت: دولت کنترل رشد ترازنامه بانکی را مبنای اصلی کنترل رشد نقدینگی قرار داده و این باعث شده عمده منابع بانکی در اختیار دولت قرار بگیرد. لذا امسال اعتبارات اعطاشده به بخش صنعت و معدن نسبت به سال گذشته 8.4 درصد کاهش‌یافته که بر اساس پیش‌بینی‌ها این امر موجب خواهد شد تا رشد ارزش‌افزوده سرانه بخش صنعت و معدن 4.5 درصد کاهش یابد. باید در سیاست در اختیار قرار دادن نامحدود اعتبارات به دولت و شرکت‌های دولتی تجدیدنظر شود.

 

دولت سهم خود به صندوق توسعه ملی را به صورت نقدی و کامل پرداخت کند

او با بیان اینکه دولت سهم صندوق توسعه ملی را به دلیل کسری بودجه، واریز نکرده و صرف نیازهای جاری کرده است، ادامه داد: منابع این صندوق یکی از منابع اصلی تأمین سرمایه تولیدکنندگان است. متأسفانه برای سال آینده هم آن‌طور که در لایحه بودجه دیده شده است، دولت قرار است سهم صندوق را در قالب سپرده‌های نفتی بپردازد.

سلاح ورزی تأکید کرد: اتاق ایران به عنوان یکی از اعضای هیات امنای این صندوق اعلام می‌کند، این موضوع باید اصلاح شود. این سهم باید به صورت نقدی و کامل پرداخت شود تا در اختیار بخش خصوصی و محل‌های قانونی تعریف شده برای این صندوق، قرار گیرد.

 

نماینده دولت در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حاضر شود

او با اشاره به نشست اخیر دولت با برخی از تولیدکنندگان بخش خصوصی، گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نهاد قانونی باسابقه و مناسب برای این کارکرد هستند. دولت باید به این موضوع توجه کند. اتاق ایران طبق وظیفه خود کارگروه‌های مربوط به این شورا را برگزار کرده است. بنابراین نمایندگان قانونی دولت باید در کارگروه این شورا برای حل مسائل بخش خصوصی حاضر شوند.

به گفته سلاح ورزی، اصلاح طولانی شدن پروسه تخصیص ارز و صدور مجوزها، رفع طولانی بودن بروکراسی اداری در وزارت اقتصاد و وزارت صمت، تجدیدنظر جدی در سازوکار رفع تعهد ارزی که منجر به کاهش قدرت خرید داخلی و کاهش صادرات شده است، عدم تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش کافی تولیدکنندگان که منجر به تشدید شرایط رکود شده از جمله مهم‌ترین مواردی است که در کارگروه‌های تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح شده و در انتظار تصمیم‌گیری و پیگیری دولت هستند.

 

تعطیلات آخر هفته، به جمعه و شنبه تغییر کند

او همچنین با اشاره به طرح افزایش تعطیلی پایان هفته و ترتیب این تعطیلات، گفت: این موضوع مهمی در ارتباط ایران با دنیا است و تعریف تعطیلات به جمعه و شنبه قطع ارتباط 4 روزه (پنج‌شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه) با دنیا را به 3 روز (جمعه، شنبه و یکشنبه) کاهش می‌دهد. بنابراین درخواست ما این است که این تعطیلات به صورت جمعه و شنبه از سوی مجلس و دولت پیگیری و عملیاتی شود.

 

میزبانی اجلاس آتی اتاق‌های کشورهای اسلامی و دی 8 توسط اتاق ایران

سلاح ورزی با اشاره به نقش‌آفرینی کمیسیون‌های تخصصی اتاق در فرآیند تدوین قانون برنامه هفتم و بودجه 1403، گفت: بعد از 23 سال اتاق ایران موفق شد، بار دیگر میزبانی اجلاس اتاق‌های کشورهای اسلامی را کسب کند و در سال جدید میلادی اتاق ایران میزبان اتاق‌ها و بخش خصوصی 57 کشور مسلمان خواهد بود. این امر، فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه صادرات با کشورهای اسلامی خواهد بود.

او همچنین از میزبانی اتاق ایران برای برگزاری اجلاس بعدی بخش خصوصی کشورهای دی 8 در سال جدید میلادی خبر داد و افزود: انتظار داریم اتاق‌های سراسر کشور، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا این میزبانی را به بهترین فرصت برای توسعه تجارت و صادرات تبدیل کنیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به پیشرفت برنامه اصلاح ساختار اتاق و بودجه‌ریزی عملیاتی در آن، ادامه داد: اگرچه در گزارش تفریغ بودجه سال 1401 همه چیز شفاف منتشر شده است، اما برای سال آینده باید تفکیک منابع سه در هزار و چهار در هزار و برنامه‌ریزی برای مصرف منابع اتاق در محل دقیق قانونی خود، اجرایی شود.

 

کمیته تحول ساختار اتاق ایران تشکیل شد

او از شکل‌گیری کمیته تحول ساختار اتاق ایران و آغاز تدوین سند چشم‌انداز اتاق ایران در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس مأموریتی که هیات نمایندگان به هیات رئیسه داده‌اند شیوه‌نامه مربوط به کمسیون‌ها بازنگری شده و امیدواریم به‌زودی شیوه‌نامه مربوط به امور بین‌الملل و تشکل‌ها نیز انجام شود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد