ارسال پاسخ

۱۲ دى ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6600

pvc-asso.ir

آغاز دوباره تولید در پتروشیمی آبادان بعد از ۲ماه

بچاری مدیرعامل پتروشیمی آبادان از انجام مذاکراتی با پتروشیمی اروند برای تامین خوراک مورد نیاز این واحد و شروع دوباره تولید از فردا خبر داد و گفت: ۳ ماه از ۹ ماه گذشته تقریبا خطوط تولید ما متوقف بود.

بیش از دو ماه از مسدود شدن حساب های پتروشیمی آبادان از طرف دارایی می گذرد اما هنوز خبری از رفع مسدودیت نیست. طولانی شدن فرآیند رفع مسدودیت حساب ها و توقف تولید در برخی از واحدهای پتروشیمی حالا صدای اعتراض دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی را هم درآورده است. همین دو روز پیش بود که مهدوی ابهری در اینباره گفت: دولت برای احیای یک کارخانه ۵ میلیون دلاری تمام تلاشش را می کند اما وقتی یک واحد پتروشیمی با سرمایه ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون دلاری تعطیل می شود، هیچ اعتنایی به آن نمی کند. این در حالی است که نباید بگذاریم هیچ خط تولیدی در کشور متوقف شود.

اروند به فریاد آبادان رسید

حالا پتروشیمی آبادان برای تامین خوراک خود دست به دامن پتروشیمی اروند شده و آنگونه که امید بچاری مدیرعامل پتروشیمی آبادان به بازار می گوید مشکل تامین خوراک حل شده و قرار شده است که پتروشیمی اروند نسبت به تامین خوراک مورد نیاز ما اقدام کند.

او با بیان اینکه این واحد پتروشیمی هم اکنون در مرحله پیش راه اندازی قرار دارد و طی یکی دو روز آینده تولید محصولات پتروشیمی آبادان از سر گرفته می شود، اظهار داشت: بارگیری اتیلن دی کلراید(EDC) از پتروشیمی اروند امروز در حال انجام بوده و به محض رسیدن محموله تولید را دوباره از سر خواهیم گرفت.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان همچنین در پاسخ به این سوال که رفع مسدودیت حساب هایتان چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، ادامه داد” پیگیر این مساله هم هستیم.

واحد تولیدی بدون تولید

حدود دو ماهی می شود که خبری از تولید در پتروشیمی آبادان نیست، پتروشیمی که تولید کننده اصلی محصولاتی همچون pvc s۵۷ و pvc s۷۰ است. آنگونه که بیچاری به بازار می گوید در ۲ ماه گذشته کارگران خود را با کارهای تعمیراتی مشغول کرده بوده و تولیدی در مجتمع صورت نمی گرفت.

جالب است که بدانید طبق گفته های این مقام مسئول، پتروشیمی آبادان از تیر تا شهریور هم مشغول اورهال بوده و در عمل تولید، فروش و درآمدی هم نداشته است.

آغاز دوباره تولید در پتروشیمی آبادان بعد از ۲ماه | ۳ ماه از سال تعطیل بودیم| تداوم مسدودی حساب ها

بچاری در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تا حالا چند روز تولید نداشته اید، می گوید: ۳ ماه از ۹ ماه گذشته تقریبا خطوط تولید ما متوقف بوده است. به همین دلیل پیش بینی می شود که وضعیت تولید ما در مقایسه با سال گذشته کاهش چشم گیری را تجربه کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در پاسخ به این سوال که وضعیت سهام این واحد در ماه های گذشته چه وضعیتی داشته و این تعطیلی های چه خسارتی را به سهامداران وارد کرده است، گفت: ارزش سهم شپترو در بازار تقریبا وضعیت ثابتی را داشته است اما به طور قطع با کاهش درآمدهای شرکت در سال جاری مواجه خواهیم بود. چرا که علاوه بر توقف تولید در بازه های زمانی تولید، قیمت PVC هم در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش داشته است.

اما در حالی این واحد پتروشیمی تا حالا یک سوم سال را از دست داده و تعطیل بوده که نیروی کار موجود در این واحد بیش از نیاز بوده و نرخ بهره وری در آن به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن ماشین آلات بسیار پایین است.

بچاری پیشتر گفته بود که پتروشیمی آبادان از مشکلات متعددی رنج می برد که کمبود نقدینگی، فرسودگی خطوط تولید، عدم انجام طرح های توسعه ای و قدیمی بودن سیستم کنترلی و تورم نیروی انسانی تنها بخشی از آنهاست.

او با بیان اینکه زنجیره تولید این واحد در طول سال های گذشته ناقص شده و اگر می خواهیم به سودآوری برسیم باید این زنجیره را تکمیل کنیم، ادامه داد: برخی از قطعات این واحد به دلیل قدیمی بودن بعضا در بازار پیدا نمی شود.

لازم به یادآوری است که برخی از تولیدات این واحد پتروشیمی به دلیل قدیمی و فرسوده بودن از رطوبت بالایی برخوردار بوده و همین مساله موجب شکایت انجمن پلیمر تهران از این واحد شده بود.

جالب است که بدانید پتروشیمی آبادان در ۹ ماهه نخست امسال چیزی حدود ۶۰۶ میلیارد تومان درآمد داشته این در حالی است که درآمد این واحد در مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود ۸۲۶ میلیارد تومان بوده است. از طرفی این واحد در آذر امسال تنها ۲۷ میلیارد تومان فروش داشته این در حالی است که فروشش در آذر سال گذشته ۶۲ میلیارد تومان اعلام شده بود.

به گفته بچاری، پتروشیمی آبادان ماهانه به چیزی حدود ۵ هزار تن اتیلن دی کلراید(EDC) نیاز دارد تا بتواند چیزی حدود ۴۵۰۰ تومان PVC تولید کنند. از این مقدار تولید ۲۴۰۰ تن آن مربوط به تولید PVC S۷۰ و حدود ۲۱۰۰ تن آن هم مربوط به PVC S۵۷ است.

او همچنین با اشاره به اینکه سرمایه ثبت شده این واحد پتروشیمی در کدال چیزی حدود هزار میلیارد تومان است ولی سرمایه واقعی آن خیلی بیشتر از این حرف هاست.

گفتنی است دودسیل بنزن ( D.D.B ) با نام شیمیایی هیدروکسید سدیم که از دیگر تولیدات این واحد پتروشیمی است که بچاری ظرفیت تولید آن ماهانه چیزی حدود ۶۰۰ تن اعلام می کند.

ظرفیت تولید سود سوز آور که در بازار به نام کاستیک سودا معروف است هم در این واحد چیزی حدود ۱۲۰۰ تن در ماه برآورد می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد