ارسال پاسخ

۸ خرداد ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6018

pvc-asso.ir

شارژ مالی صنایع های‌تک

کمبود نقدینگی و دشواری تامین مالی، روند تحقیق و توسعه در بنگاه‌‌‌ها را کند کرده است و همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده است سهم صنایع های‌تک و تکنولوژی‌محور در صادرات کشور همچنان ناچیز باشد. این در حالی است که ارتقای جایگاه صنعتی کشور و رشد صادرات از مسیر نوآوری و صنایع پیشرفته محقق می‌شود.

 صنایع ‌های‌تک با ایجاد ارزش‌افزوده، علاوه بر رشد صنعتی و اشتغال‌زایی، جهش صادراتی را به دنبال خواهند داشت. اما بررسی‎‌‌‌ها نشان می‎دهد که جدا از مسائلی همچون تحریم، نداشتن توجه کافی به تحقیق و توسعه باعث شده است تا بنگاه‌‌‌های پیشرفته سهم چندانی در اقتصاد و صادرات کشور نداشته باشند و در این میان تامین مالی، گلوگاه رشد بخش تحقیق و توسعه بنگاه‌‌‌ها و مانع جدی افزایش سهم صنایع پیشرفته در اقتصاد کشور شده است.

 در همین راستا رئیس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با بیان اینکه این صندوق بازوی تامین مالی صنایع پیشرفته کشور است، اعلام کرد: صندوق مذکور با ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه و انجام سرمایه‌گذاری‌‌‌های خطرپذیر، از بنگاه‌‌‌های خصوصی و تعاونی حمایت می‌کند و در همین راستا سال گذشته ۴۰۰میلیارد تومان تسهیلات و ۴۵۰میلیارد تومان ضمانت‌نامه به صنایع پیشرفته پرداخت شد.  اعتبارات یادشده براساس چه ارزیابی‌ای به بنگاه‌‌‌ها پرداخت شده و آیا توانسته است سبب رشد صنایع های‌تک در کشور شود یا خیر.  

رئیس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته معتقد است: این صندوق خروجی‌‌‌محور است و برای حمایت از ماهیت طرح بنگاه‌‍‌‌‌ها اهمیت دارد و تسهیلات‌‌‌دهی بر همین اساس و همچنین با اعتبارسنجی مالی بنگا‌‌‌ه‌‌‌ها صورت می‌گیرد. محسن نادری‌‌‌منش، هدف از فعالیت این صندوق را هدایت منابع مالی به سمت صنایع پیشرفته عنوان می‌کند که رشد صنعتی، بهره‌‌‌وری و افزایش رقابت‌‌‌پذیری بنگاه‌‌‌ها را به دنبال دارد. رئیس هیات‌مدیره «صحا» تفاوت تامین مالی این صندوق با تامین مالی صورت‌گرفته از سوی بانک‌ها برای بنگاه‌‌‌ها را در تخصصی بودن این صنعت و توجه به نوع فناوری و توسعه صنعتی برای حمایت عنوان می‌کند. به گفته او، این صندوق برای حمایت از بنگاه‌‌‌ها سپرده اخذ نمی‌‌‌کند و دوره تنفس بیشتری برای بازپرداخت دارد. نادری‌‌‌منش همچنین عنوان کرد: این صندوق منتظر متقاضی نمی‌‌‌ماند و سامانه هوشمند ایجاد کرده است. به گفته او، متقاضیان اعتبارات این صندوق باید از صنایع پیشرفته متعلق به بخش خصوصی و تعاونی باشند و ارزیابی بنگاه‌‌‌ها برای پرداخت تسهیلات با استفاده از توانمندی بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

سقف تسهیلات و ضمانت‌نامه چقدر است؟

اما آیا سقف تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، برای افزایش صنایع پیشرفته و ارتقای بخش تحقیق و توسعه بنگاه‌‌‌ها کفایت می‌کند؟ سال گذشته سقف تسهیلات این صندوق ۵میلیارد تومان بود و در حال حاضر با افزایش سرمایه به ۲۵میلیارد تومان رسیده است. مسوولان این صندوق امیدوارند سقف تسهیلات تا پایان امسال به ۵۰میلیارد تومان برسد.  همچنین در حال حاضر نرخ تسهیلات «صحا» مبتنی بر نرخ شورای پول و اعتبار تعیین شده و بین ۸ تا ۲۰‌درصد است و این نرخ بسته به اینکه یک‌شرکت چقدر به سمت تحقیق و توسعه برود، تعیین می‌شود و به گفته مدیرعامل «صحا»، این تسهیلات با تنفس ۶ماهه و بدون اخذ سپرده عرضه می‌شود. سقف ضمانت‎نامه‌‌‌های این صندوق نیز ۱۰۰میلیارد تومان است که در بخش‌‌‌های مختلف از جمله حسن انجام‌کار، شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و تعهد پرداخت اعطا می‌شود.

ایجاد سه‌صندوق خطرپذیر در بورس

رئیس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در نشست خبری همچنین با بیان اینکه سرمایه صندوق در یک‌سال و نیم گذشته، ۱۰برابر شده و به یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسیده است، عنوان کرد: در همین خصوص مسیر دائمی افزایش سرمایه صحا در اعتبارات و برنامه‌‌‌های بودجه دیده شده است و امیدواریم سرمایه صندوق طی دوسال آینده به ۵‌‌‌هزار میلیارد تومان برسد. نادری‌‌‌منش، به سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی برای صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و این صندوق با همکاری سایر نهادهای تخصصی و دیگر صندوق‌ها مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، سه صندوق خطرپذیر را در فرابورس ایجاد کرده است. این صندوق‌ها در حوزه الکترونیک با ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار، در فرآیندهای های‌تک شیمیایی با ۳۵۰میلیارد تومان و در هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی (با حمایت ایمیدرو) با یک‌‌‌هزار میلیارد تومان اعتبار ایجاد شده‌اند.

رشد صنعتی با حمایت از صنایع پیشرفته

رئیس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با بیان اینکه حمایت از صنایع پیشرفته سبب رشد صنعتی، افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری بنگاه‌‌‌ها می‌شود، عنوان کرد: صنایع الکترونیک و مخابرات بیشترین ضمانت‌نامه را از این صندوق دریافت کرده‌‌‌اند. همچنین زیست‌فناوری، هوافضا و... در سال‌های اخیر به صنایع پیشرفته اضافه شده و رشد داشته‌اند.

نادری‌‌‌منش درباره استان‌‌‌های دریافت‌کننده تسهیلات و ضمانت‌نامه نیز گفت: در سال‌های اخیر به‌واسطه وجود تقاضا، بیش از ۸۰‌درصد تسهیلات و ضمانت‌نامه‌‌‌ها به بنگاه‌‌‌های تهران ارائه می‌‌‌شد؛ اما از دوسال پیش قرار شد تمرکز‌زدایی شود و نمایندگی صندوق در صمت استان‌‌‌ها فعال شد. هم‌اکنون صندوق در ۱۱استان فعال است و امسال برنامه برای اضافه شدن در پنج‌استان نیز وجود دارد. تسهیلات در هر استان متناسب با پتانسیل استان‌‌‌ها پرداخت خواهد شد. بر همین اساس سهم تهران از ۸۰درصد به ۶۰‌درصد رسیده است.

صنعت خودرو هوشمند می‌شود

رئیس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در مورد هوشمندسازی صنعت خودرو نیز تصریح کرد: از سال پیش بحث هوشمندسازی خودرو به عنوان یک‌لاین ویژه در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تعریف شده است و به این بخش اعتبارات خاص می‌‌‌دهیم. او ادامه داد: همچنین سال گذشته حمایت‌‌‌های خاص در حوزه الکترونیک خودرو انجام شد و امسال هم در حوزه قطعات برنامه‌‌‌ریزی شده که جزو مواد پیشرفته محسوب می‌شود. البته امسال طرح هوشمندسازی هم در دستور کار قرار دارد تا مانند روندی که خودروسازهای جهان داشتند، به سمت خودروهای پاک‌‌‌تر، الکتریکی و هیبریدی برویم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد