ارسال پاسخ

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5896

pvc-asso.ir

حقوق بیمه بیکاری ۱۴۰۲ چقدر است؟

میزان حقوق بیکاری در سال‌های مختلف دچار افت و خیز‌هایی هرچند جزیی می‌شود؛ در سال ۱۴۰۲ این عدد برابر با ۵۵% متوسط حقوق سه ماه اخیرتان است و حداکثر، ۸۰% از متوسط حقوقتان به شما پرداخت می‌شود. از همان اولین روزی که فرد شغل خود را از دست می‌دهد، مقرری قابل پرداخت است.

باید بدانید که از دیگر عواملی که بر افزایش این کمک هزینه ماهیانه موثر است می‌توان به حقوق سه ماه آخر و تعداد افرادی که تحت تکفل شما قرار دارند، اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید تا چهار نفر را تحت تکفل داشته باشید که به‌ازای هر نفر ۱۰ درصد به دریافتی‌تان افزوده می‌شود. البته سقف مبلغ پرداختی به شما همان ۸۰% متوسط حقوق خواهد بود.

به عنوان مثال، فردی که حقوق دریافتی او معادل حداقل حقوق وزارت کار است، در سال ۱۴۰۲ به ازای هر ساعت کار ۱۷۶ هزار تومان دریافت خواهد کرد. در صورتی که این فرد برای استفاده از بیمه بیکاری اقدام کند، حداقل به ازای هر ساعت کار مقرر، ۵۵% این مبلغ یعنی ۹۷ هزار تومان به او تعلق می‌گیرد. حداکثر حقوق بیمه بیکاری ۱۴۰۲ چنین فردی هم می‌تواند معادل ۸۰ درصد حقوق دریافتی یعنی ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر ساعت کار در نظر گرفته شود.

اما به طور کلی باید دقت کنید که بیمه بیکاری مشمول افراد زیر نمی‌شود.

اتباع خارجی

 بازنشسته‌ها

 بیمه شده‌های اختیاری

 از کار افتاده‌های کلی

کارگر‌های شاغل در کارگاه‌های خانوادگی

افراد تحت تکفل بیمه بیکاری چه کسانی هستند؟

سوالی که بسیاری از افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌پرسند، این است که افراد تحت تکفل این بیمه چه کسانی هستند؟ به طور کلی افراد تحت تکفل بیمه بیکاری عبارتند از:

همسر

 فرزندان دختر مجرد که فاقد شغل و حرفه هستند.

 فرزندان پسر که کمتر از ۱۸ سال داشته باشند و فاقد شغل باشند.

 پدر و مادری که حداقل ۶۰ سال سن داشته باشند و پزشک تامین اجتماعی از کارافتادگی آن‌ها تعیین کرده باشد و تحت تکفل فرد مشمول بیمه بیماری باشند.

قوانین بیمه بیکاری

به طور حتم برای دریافت بیمه بیکاری نیاز است که قوانین این بیمه را بدانید. در اینجا برخی از مهم‌ترین قوانین را مطرح کرده‌ایم.

ماده ۱

تمام افراد مشمول قوانین کار و افرادی مانند: بازنشسته‌ها، ازکارافتاده‌ها، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه شده‌های اختیاری و اتباع خارجی می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند.

ماده ۲

با توجه به قانون هر فردی که بدون میل و اراده خود از کار اخراج شود، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد بود. همچنین افرادی که به دلایل مختلفی مانند: سیل، زلزله و جنگ بیکار می‌شوند، با معرفی واحد کار و امور اجتماعی، می‌توانند از مزیت‌های این قانون استفاده کنند.

ماده ۳

برای اینکه بتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد، نیاز است که حق بیمه مقرر را به موقع پرداخت کرده باشید.

ماده ۴

بیمه شده استفاده از بیمه بیکاری نیاز است که معرفی نامه کتبی از سازمان امور کار داشته باشد تا روند پیگیری پرونده انجام شود.

ماده ۵

با توجه به ماده ۵ قوانین بیمه بیکاری، پرداخت حق بیمه بیکاری بر عهده کارفرما است. در این شرایط این حق بیمه جزو همان ۲۳ درصد حق بیمه‌ای است که از طرف کارفرما پرداخت می‌شود؛ بنابراین میزان حق بیمه بیکاری ۳ درصد است.
همچنین در ماده ۵ قوانین بیمه بیکاری به نکات دیگر هم توجه می‌شود که عبارتند از:

 مزد بیمه شده

 چگونگی تعیین حق بیمه بیکاری

 چگونگی دریافت آن

 مشخص کردن تکلیف بیمه شده و کارفرما

 مراحل و چگونگی رسیدگی به اعتراض

ماده ۶
بیمه شده‌ها برای اینکه بتوانند از قوانین بیمه بیکاری استفاده کنند، نیاز است که یکسری تبصره‌ها را بدانند که عبارتند از:

شخص متقاضی قبل از اعلام کردن خود به عنوان بیکار، باید حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
 فرد متقاضی حداکثر باید تا ۳۰ روز بیکاری و همچنین آمادگی خود را برای پذیرش شغل تخصصی و متناسب اعلام کند. در صورت داشتن عذر موجه بعد از ۳۰ روز و با تائید هیئت حل اختلاف تا ۳ ماه امکان پذیر خواهد بود.
متقاضی باید در دوره‌های آموزشی و سوادآموزی شرکت کند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم را به شعب تامین اجتماعی ارائه دهد.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد