ارسال پاسخ

۱۱ بهمن ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5735

pvc-asso.ir

بررسی افزایش کارمزد خدمات بانکی

به گزارش انجمن پی وی سی به نقل از ایسنا : معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه افزایش کارمزد خدمات بانکی مانند سنوات اخیر در شورای مربوطه بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: از سال آینده ارائه تسهیلات خرد به مردم مجازی خواهد شد

مهران محرمیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کارمزد خدمات بانکی در سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر، اظهار کرد: این مساله بر اساس مقررات مربوطه هر سال این موضوع بررسی می‌شود و امسال هم مانند سال‌های دیگر به شورای مورد نظر خواهد رفت و در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد شد. او افزود: البته آخرین باری که خدمات بانکی مانند کارمزد تراکنش‌های بانکی و نقل و انتقال پول افزایش یافت، حدود ۲۰درصد بود که در آذرماه سال۱۳۹۹ بود.

اعطای تسهیلات خرد مجازی می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در زمینه برخی خدمات بانکی مانند دسترسی به تسهیلات خرد شاید هنوز زیرساخت‌های لازم به‌وجود نیامده است. به همین دلیل به‌صورت خاص مساله اعتبارسنجی را به‌عنوان پروژه اولویت‌دار مد نظر ما قرار داده‌ایم و درصددیم تا در ماه‌های باقی‌مانده امسال و البته ماه‌های ابتدایی سال آینده روی آن تمرکز کنیم. اگر اعتبارسنجی به بهره‌برداری برسد، مسلما تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد داشت. محرمیان درباره اینکه پرداخت تسهیلات خرد به‌صورت مجازی در برخی بانک‌ها با مشکلات بسیاری مواجه بوده و دریافت تسهیلات به صورت حضوری به مراتب راحت‌تر از آن است، گفت: البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و زمانی حل می‌شود که اعتبارسنجی به‌صورت متمرکز و از طریق بانک مرکزی و پایگاه داده اعتبارسنجی انجام شود.

به نظر می‌رسد اتفاق بسیار خوبی در سال آینده در این زمینه می‌افتد. او با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در ارائه خدمات بانکی به مردم گفت: در این زمینه شمولیت مالی در سیستم بانکی در ایران برای افراد بالای ۱۵سال در حدود ۵/ ۹۳درصد بوده و جزو کشورهای پیشرو هستیم. به‌عنوان مثال این آمار در آمریکا حدود ۵/ ۹۲ تا ۹۳درصد است و برخی کشورهای اروپایی هم در این رنج قرار دارند که بعضی از آنها بالاتر یا برخی دیگر پایین‌تر از این عدد هستند. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اضافه کرد: البته در منطقه رتبه نخست را از این حیث داریم. به این معنی که هیچ کشوری از نظر خدمات بانکی الکترونیکی بالاتر از ما نیست و از سوی دیگر سابقه خوبی در این زمینه داریم.

چرا برخی از کشورها که طی سال‌های اخیر در حال پیشرفت در این زمینه هستند به تازگی به اعداد ۷۰ تا ۸۰درصد رسیده‌اند. اما ایران طی سال‌های گذشته همواره روی ۹۳درصد بوده‌ است. او ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که رخ داده، این است که در سال۱۳۹۸ و با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، بدون اینکه اتفاق خاصی رخ دهد، عملا اسکناس از جیب مردم حذف شد. یعنی در آن ایام هیچ مشکلی مانند اختلال در سامانه‌های بانکی و... ناشی از افزایش ناگهانی تراکنش‌ها نداشتیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد