ارسال پاسخ

۶ آذر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4563

pvc-asso.ir

حل مشکلات نیازمند ارائه راهکار عملیاتی از سوی بخش خصوصی است

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه های سازمان توسعه تجارت برای حل مشکلات بخش خصوصی در تجارت، گفت: موفقیت در این مسیر نیازمند تعامل بیشتر و ارائه راهکار عملیاتی از سوی بخش خصوصی است.

به گزارش زوابط عمومی انجمن به نقل از خبرگزاری تسنیم ، علیرضا پیمان‌پاک در صبحانه کاری اتاق بازرگانی تهران، در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی، اظهار داشت: در این‌دو‌ماه جلسات مختلفی داشتیم که بخش عمده ای از زمان ما در‌کنار تدوین نقشه راه، به بیان مشکلات دوستان بخش خصوصی صرف شد.

وی ادامه داد: بعد از این جلسات که واقعا برای تدوین‌نقشه راه لازم‌بود، مشکلات شفاف و‌مشخص شده و موضوع راه حل های عملیاتی است. البته بخشی از مشکلات، مربوط به قوانین و‌مقرراتی است که در گذشته بوده است.

رئیس سازمان‌توسعه ‌‌تجارت در خصوص بازگشت ارز صادراتی نیز خاطر نشان کرد: مشکلات برگشت ارز صادراتی، بخشی قابل حل‌بوده و بخشی نیز حل شدن آن  سخت است. اما نکته مهم این است که اول باید راه حل ها به پروژه اجرایی برسد و‌فقط ایده نباشد، که این کار نیز نیاز به برنامه عملیاتی مشخصی دارد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه می دانیم محدودیت گذاشتن برای صادرات باعث کاهش تجارت می‌شود، افزود: در خصوص موضوع عوارض صادراتی تفکر وزیر صمت این است که از خام‌فروشی به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم و پول های صندوق مدیریت عوارض برای این بخش هزینه شود.

وی‌در مورد برگزاری نمایشگاه ها نیز تصریح کرد: در این زمینه اولین توافق با اتاق تعاون‌بوده برای نمایشگاه ایران پلاس و موضوع قرفه فروشی باید اصلاح شود. آمادگی‌داریم که در خصوص حل مشکلات این موضوع جلسات تخصصی داشته باشیم .

* اضافه شدن اظهار صادراتی به سامانه جامع تجارت

معاون‌وزیر صمت در خصوص سامانه جامع تجارت نیز بیان کرد: باید در این خصوص جلساتی به صورت تخصصی برگزار شود تا همه جوانب بررسی و مطرح شود. تجارت یعنی تجارت آزاد و کشوری که در تجارت حرکت می‌کند باید در فضای رقابتی باشد. ولی در توان خودمان تلاش کردیم که در این سامانه بخش اظهار صادرات را داشته باشیم که در حال انجام است.

پیمان پاک با اشاره به مخالف بودن وزارت صنعت با قوانین یک شبه گفت: اگر صادرکننده از سه ماه قبل در سامانه جامع تجارت اظهارصادراتی خود را ثبت کند حتی اگر قوانین یک‌شبه ای هم وضع شود، صادرکننده مشمول آن قانون نمی شود.

وی در مورد مشکلات تجهیزات پزشکی نیز خاطر نشان کرد: دو‌سه ماه است که پیگیر مشکلات این بخش هستیم و فرصت خوبی در این بخش وجود دارد و آن این است که این کارها به موضوع دانش بنیان گره خورده است. البته سازمان غذا ‌‌دارو باید بیشتر همکاری کند با وزارت صنعت، و محدودیت های گذشته هنوز ادامه دارد. یک‌ موضوع این است که سالانه 2 میلیارددلار صندوق ضمانت برای این بخش در نظرگرفته که، 10 سال است از آن استفاده نشده و قابل استفاده است ولی هنوز متقاضی ندارد.

*همکاری با پاکستان قزاقستان برای برندسازی

وی با اشاره به مشکلات بخش آبزیان و پیگیری موضوع  اظهار داشت: در مورد موضوع لوازم خانگی هم‌جلسات مختلفی داشتیم برای برند مشترک با پاکستان و قزاقستان که به صورت ال پی جی بود. پاکستان کشوری است که تراز تجاری آن منفی است و در بخش معدن هم قرار شد پاکستان ذخایر معدنی خود را در اختیار ما قرار دهد.

همچنین در سوریه نیز با توجه به اینکه وضعیت ارزی آنها از ما بدتر است، میتوانیم در‌کشت فرا سرزمینی‌همکاری کنیم مثل پنبه.

رئیس سازمان‌ توسعه تجارت ادامه داد؛ قرار است با قزاقستان نیز برای برند سازی همکاری کنیم،البته در سوریه نیز قابلیت وجود دارد ومیتوانیم آنجا خط صادراتی راه بیاندازیم چون حتما در ماه های آینده سوریه به اتحادیه عرب باز می‌کرد و این چند ماه موقعیت مناسبی است برای این اقدام.

پیمان پاک با بیان اینکه برای ورود موقت هم هیچ‌مشکلی وجود ندارد ولی باید مشکلات را به صورت مصداقی مطرح کنیم و حل شود، گفت: صندوق ضمانت صادرات پتانسیل خوبی داشته ‌اما سرمایه آنها کم بوده و پیگیر افزایش سرمایه آن هستیم وانشاالله سال آینده سرمایه صندوق ‌500 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز از برگشت ارز صادراتی حمایت می کند ولی باید خود شما به عنوان‌ بخش خصوص، صادرکننده غیرواقعی را شناسایی کنید و‌باید فردی که تصمیم به صادرات دارد اعتبار سنجی شود که مبادا با اقدامی نادرست وجهه بین المللی ایران را خدشه دار کند و در این مسیر شما به عنوان صادرکننده واقعی باید به ما در شناخت این افراد کمک کنید .

معاون‌ وزیر صمت با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات صنعت چاپ، به وزارت فرهنگ وارشاد برمیگردد، گفت: در خصوص مشوق های صادراتی نیز در سال گذشته تنها 35 میلیارد دلار پرداخت شده ولی برای اولین بار این ‌28 موردی که در قانون آمده را اولویت بندی کنیم تا اتفاق خوبی دراین زمینه بیفتد، اما موضوع اصلی نقشه‌توسعه راه صادرات‌کشور است که کشورها را اولویت بندی کردیم.

وی‌ادامه داد: اما لازمه این کار این است که اتاق های مشترک بیشتر همکاری کنند زیرا نکاتی که مطرح می شد عملیاتی نبود.بهترین کار این است که تشکل ها هم همکاری کنند و راهکارهای درست و عملی طراحی شود.

‌* ایجاد 7 خط تجاری در شمال کشور

پیمان پاک تاکید کرد، 4 موضوع اصلی در سازمان وجود دارد که توسعه بازار ، لجستیک، تعرفه ها و‌ مسایل مالی و‌بانکی است که پیگیرآن هستیم ‌ولی رایزن‌ ها باید به سراغ چالش های‌موجود در آن کشور بروند ‌آن را شناسایی کنند. هفت خط تجاری را در شمال ایجادکردیم ولی در برخی از موارد مشکل بار داریم، بنابراین ابتدا لازم است مشتری وجود داشته باشد آن هم مشتری که به دنبال سوزاندن آن خط نباشد که باعث شود تحریم ها مجدد مشکل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته،970 بخش نامه صادر شده، خاطر نشان کرد: قرار است این بخش نامه ها را پایش و ساده سازی کنیم تا به چند قانون مشخص برسیم و مشکلات حل شود. به هر حال در سازمان توسعه تجارت  تنها 30 تا 40 نفر کار میکنند ولی برای پیاده سازی این‌پیشنهادات بهترین راه همکاری خود بخش خصوصی، تشکل ها و‌اتحادیه ها هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد