ارسال پاسخ

۹ آبان ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4482

pvc-asso.ir

عباسی: کلید قفل تولید در دست بانک هاست

فریدون عباسی دوانی گفت: بانک های خصوصی توانستند منابع خود را در اختیار تولید کنندگان قرار داده و نقش موثری در رونق تولید ایفا کنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از ایسنا، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران با ابرچالش‌های زیادی روبه‌رو است. از ابرچالش فقر تا ابرچالش آب همه و همه جامعه ایران را فرسوده و تحت فشار گذاشته است. ایجاد رونق در اقتصاد  رکود زده کرونایی  این روزها یکی دیگر از چالش های است که دولت با سامان  دهی آن می تواند بخش های زمین گیر شده بسیاری  را نجات بدهد. آنگونه که کارشناسان اقتصادی می گویند شاید اگر تسهیلات بانکی در روزهای سخت کرونایی نبود امروز با شرایط سخت تر مواجه بودیم.

نماینده کازرون و کوهچنار درمجلس یازدهم افزود: آنگونه که آمارها نشان می دهد در سال گذشته  ۲۷۹۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که البته سهم بانک های خصوصی از این مقدار حدود ۱.۸۱۶ هزار میلیارد  تومان بوده است. اما وابستگی بالای اقتصاد به نظام بانکی موجب شده که ایجاد رونق و رشد اقتصادی و احیای واحدهای تولیدی هم بدون کمک آنها شدنی نباشد. 

عضوهیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عملکرد مناسب بانک های غیر دولتی در حمایت از تولید می گوید: بانک های خصوصی توانستند منابع خود را دراختیار تولید کنندگان قرارداده و نقش موثری در رونق تولید ایفا کنند. 

تولید باید بصرفد 

او با اعتقاد بر این که دخالت دولت در نظام بانکی باید کاهش یابد تاکید کرد: وجود نیروهای متخصص و زبده بانکی کشور در بانک های خصوصی  باعث شده که این بانک ها منابعی را که جمع می کنند بتوانند در قالب تسهیلات در اختیار مردم و در جهت تولید قرار دهند. 

نماینده کازرون و کوهچنار در مجلس یازدهم با تاکید بر این که تولید باید برای کشور بصرفد ادامه داد:  منطقی نیست که از  هر تولیدی حمایت کنیم و بخواهیم آن را به هر قیمتی حفظ کنیم. سیاست های صادراتی در کشور باید به گونه ای باشد که تولید تشویق شود. اگر صرفه اقتصادی در تولید نباشد و راهبردهای صادارتی در تولیدات در نظر گرفته نشود، منابع بانک ها نیز نمی تواند به کمک تولید بیاید.

تولید برای بازارهای جهانی 

عضوهیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انتظار بالایی از بانک‌ها به عنوان تامین‌کننده اصلی منابع در اقتصاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که کالاهای تولیدی تولید کنندگان از استانداردهای لازم برخوردار بوده و کیفیت آن ها مورد تایید باشد، بانک های خصوصی نیز برای سرمایه گذاری، رغبت بیشتری از خود نشان خواهند داد. 

او افزود: هر چقدر کشور در زمینه تولید رشد کند و بتوان محصولات جدید به بازاهای جهانی عرضه کرد، بانک ها نیز منافع خود را خواهند برد.

این نماینده مجلس در خصوص نقدهای مطرح شده درباره بنگاه داری بانک ها گفت: عدم ورود بانک‌ها به حوزه‌های بنگاه‌داری و شرکت‌داری قطعا کمک به تولید کشور است و رشد و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت اما باید به این نکته نیز توجه داشت که وقتی تولید برای سرمایه گذار و صنعتگر صرفه نداشته باشد، سرمایه اش را به بانک می سپارد و بانک ها را مجبور به بنگاه داری می کند. پس سیاست دولت است که بانک ها را به سمت بنگاه داری می برد. بنابراین باید دولت از یک طرف تسهیلاتی برای تولید کننده در نظر بگیرد و از طرف دیگر راه انحراف و خطا را ببندد، به این شکل بازار تنظیم خواهد شد.

سهم ۳۰ درصدی بانک های خصوصی از تسهیلات پرداختی

عباسی توضیح داد: برخلاف آنچه تصور می شود بار پرداخت تسهیلات به بخش های مختلف روی دوش بانک های خصوصی است. آنگونه که آمارها نشان می دهد از مجموع ۲۷۹۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در سال ۹۹ حدود  ۱.۸۱۶ هزار میلیارد مربوط به بانک های غیر دولتی بوده است. سهم بانک های خصوصی از این مقدار۷۴۷ میلیارد تومان بوده که معادل حدود ۳۰ درصد کل تسهیلات است .

پرداخت ۵۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت در سال گذشته

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در شش ماه ابتدای سال جاری؛ تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۲۴۱۰.۸ هزار میلیارد ریال  است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۴۵۵۱.۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۵۷.۹ درصد) افزایش داشته است. سال گذشته بانک ها یک هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش های مختلف پرداخت کردند که سهم بخش خدمات ۷۴۴ هزار میلیارد تومان، سهم صنعت ۵۷۰ هزار میلیارد تومان، سهم بخش کشاورزی ۱۳۶ هزار میلیارد تومان و سهم بازرگانی ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

نماینده کازرون و کوهچنار درمجلس یازدهم با بیان این که در شش ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۷۲۷ هزار ۲۱میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن تسهیلات پرداخت شده که۳۰ درصد از کل تسهیلات بانک هاست. همچنین در این مدت برای تامین سرمایه در گردش بخش صنعت ۷ر۲۹۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۸۰ درصد کل تسهیلات اختصاص یافته به این بخش است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد