ارسال پاسخ

۱۸ آبان ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2495

pvc-asso.ir

بررسی لوله های pvc حفاری شده در استرالیا بعد از 30 سال

آزمون های انجام شده بر روی لوله های استخراج شده در استرالیا نشان داد که هیچ گونه زوالی در لوله های pvc بعد از 30 سال مشاهده نشده است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: روش آزمونی که توسط Stahmer استفاده شد در نظر گرفتن عملکرد میدانی لوله های  pvc تحت فشار  همچنین آزمون های واقعی براساس استاندارد های استرالیایی بود. لوله هایی که در سال 1996 مورد بهره برداری قرار گرفتند بعد از 25 سال خارج شدند و تحت آزمون های زیر قرار گرفتند:

 

1-مقاومت در برابر لهیدگی که با قرار دادن بخشی از لوله با طول کوتاه بین دو صفحه موازی واعمال فشار جهت تغییر شکل تا 40% قطر اسمی لوله انجام شد. سپس این قطعه لوله ها از نظر هر گونه آسیب و یا شکستگی مورد بازرسی قرار گرفتند: استاندارد استرالیا AS 1462.2

2- مقاومت در برابر ضربه: استفاده از یک وزنه و سقوط آزاد بر روی نمونه از ارتفاع 2 متر انجام شد. در صورت وجود هر گونه شکستگی در نتیجه آزمون، شکست ثبت  شد. اندازه وزنه براساس سایز لوله متفاوت است و در استاندارد روش آزمون توضیح داده شده است: استادارد روش آزمون: استاندارد استرالیا AS 1462.3

3- پراکندگی رزین در لوله ها بر روی نمونه هایی با ضخامت 0.02 میلیمتر با بزرگنمایی پایین مورد بررسی قرار گرفت.

4- خواص کششی  PVC در 4 نمونه لوله تعیین شد.روش آزمونASTM D638M

5- چقرمگی شکست لوله ها با استفاده از آزمون ringc ناچدار مشخص شد. برای هر یک از لوله های مورد آزمون یک مجموعه ازحلقه های c تهیه شده و تحت طیفی از تنش های اعمال شده تست شدند. تنش و زمان شکست هریک از لوله های ثبت شد و چقرمگی شکست در برابر زمان شکست ترسیم شد. روش آزمون: استاندارد استرالیایی2570

 

مطابق گزارشات، لوله­های PVC تحت فشار در زمین­های مختلفی از قبیل خاک ماسه­ای و خاک آهکی نصب شده و از جاده و خط آهن عبور کرده بودند و عملکرد آنها در همه شرایط درحد مطلوب گزارش شد. ­شایان ذکر است که لوله­های تحت فشار برای مواجهه با بار دینامیکی ناشی از عبور ترافیک جاده یا قطار، آماده شده بودند. در هیچ یک از موارد، رده فشاری این لوله ها برای تحمل بارهای دینامیک تحمیل شده از طرف جاده های پر ترافیک یا قطار ارتقا داده نشده بود.

 

 با این وجود هیچ گونه شکستی در نتیجه بار دینامیک گزارش نشده بود. عملکرد بلند مدت سیستم به وضوح به کیفیت اولیه لوله، حمل و نقل و نصب صحیح بستگی دارد. برای چهار لوله تست شده، استحکام کششی در نقطه تسلیم و ازدیاد طول در پارگی اساسا یکسان ماندند. علاوه بر این نتایج با لوله های تازه تولید شده همان گونه که انتظار میرفت ، مشابه بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هیچ تخریبی در ویژگی های کششی و ازدیاد طول  pvc در طول عمر سرویس دهی این لوله ها وجود نداشته است.

 

لوله های حفاری شده دچار ضعف در استحکام در نتیجه عملیات تحت فشار بعد از تقریبا 30 سال نشده بودند. مطالعات بسیاری روی لوله­های PVC حفاری شده انجام شد تا اثبات کنند نه تنها هیچ کاهش کیفیتی در مواد اتفاق نمی­افتد، بلکه تاثیر منفی بر طول عمر سرویس دهی هم ندارد.

 

مطالعات متعددی روی خواص شکست ناشی از خستگی لوله PVC انجام شده است. در سال 2005، Whittle و Teo تحقیقات پیشین را خلاصه کردند و آزمون تیر  چرخشی با نمونه PVC ناچ دار انجام دادند. نتایج آنها نشان داد که لوله­های PVC یک سطح پایداری دارند، بطوری­ که تنش کمتر از MPa 2/5، اثر قابل اغماضی روی طول عمر لوله دارد. این محدوده تنش کمتر از حد مورد انتظار در یک سیستم معمول آبرسانی شهری است.

 

بنیاد تحقیقات آب در سال 2005 تحقیقی با عنوان "پیشبینی عملکرد طولانی مدت لوله PVC" از Burn و همکارانش منتشر کرد. این گزارش در مورد بررسی جامع روش­های تحلیلی تخمین طول عمر لوله PVC بود. آنها گزارش کردند که لوله­های خوب طراحی و نصب شده، 100 سال عمر­می­کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط