ارسال پاسخ

۲۶ اسفند ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2144

محمدرضا رستمی مدیربازرگانی فروشگاه عرفان

بازار لوله‌های برقی؛ از مافیای مواد اولیه تا محصولات زیرپله‌ای

شرکت هایی که در ایران محصولی تولید می کنند دارای مهر استاندارد هستند؛ اما گاهی به طور مثال سه لوله برقی دارای قیمت های متفاوت هستند و هر سه نیز مهر استاندارد دارند در اینجا مصرف کننده متوجه کیفیت محصول نمی شود.

محمدرضا رستمی مدیربازرگانی فروشگاه عرفان است. این فروشگاه سابقه ای 40 ساله دارد. 25 سال از مدیریت فروشگاه بر عهده پدر و 15 سال اخیر نیز فرزندان، امر هدایت و کنترل اینجا را بر عهده داشته اند. رستمی می گوید ما اولین مرکز فروش لوله های برقی در لاله زار هستیم.

 

 البته آنها نیمه های راه به تولید لوله های برقی پی وی سی روی آورده اند به همین دلیل با جوانب دو بخش تولید، فروش و زوایای بازار آشنایی کافی دارند.

 

رستمی درباره مشکلات این حوزه توضیح داد: اگر به صورت مرحله ای بخواهیم مشکلات بازار، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را بررسی کنیم، ابتدا باید این موضع از بورس کالا آغاز شود یعنی همان جایی که مواد pvc عرضه می شود.

 

وی ادامه داد: همکارانی که با این نهاد در ارتباط هستند اطلاع دارند که متاسفانه رانت و مافیای بسیاری قوی در این حوزه وجود دارد که کار خرید مواد pvc را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. مافیای مواد به این صورت فعالیت می کند که با همکاری یکدیگر شروع به خرید مواد pvc از بورس کالا کرده و این جنس را در بازار با قیمت دلخواه عرضه می کنند.

 

رستمی در همین ارتباط ادامه داد: همه تولیدکنندگان این صنف اطلاع دارند که چند ماه پیش در حالی که pvc در بورس کالا 8 هزار تومان قیمت داشت، در بازار آزاد به 18 هزار تومان رسیده بود. تولیدکنندگان به جای این که یک کامیون را 120 میلیون خریداری کنند ناگزیر بودند آن را با حدود 400 میلیون تومان تهیه کنند.

 

این عرضه کننده لوله های برقی پی وی سی با بیان این که در آن شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ناگزیر به تعطیلی واحدها یا کاهش ظرفیت تولید خود به یک سوم بودند، گفت: اما امروز شرایط بازار به گونه ای شده که مافیا از شرایط موجود ترسیده و کمتر از بورس خریداری می کند به همین دلیل قیمت مواد اولیه تا حدودی کاهش یافته و تولیدکنندگان فعالیت خود را از سر گرفته اند.

 

رستمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: موضوع دیگر این که متاسفانه برخی از سودجویان با سوءاستفاده از عنوان برندهای معتبر، اقدام به ثبت برندی مشابه با یک پسوند و یا پیشوند اضافه در اداره ثبت می کنند. در این حالت تولیدکنندگان نامعتبر با استفاده از این عناوین و تولید لوله هایی بی کیفیت و استفاده از ضایعات و کربن بالا، محصول خود را به بازار با سود بالا به فروش می رسانند.

 

وی در ادامه به روش های استفاده از علامت استاندارد اشاره کرد و توضیح داد: موضوع دیگر که در بازار وجود دارد مهر استاندارد است شرکت هایی که در ایران محصولی تولید می کنند دارای مهر استاندارد هستند؛ اما گاهی به طور مثال سه لوله برقی دارای قیمت های متفاوت هستند و هر سه نیز مهر استاندارد دارند در اینجا مصرف کننده متوجه کیفیت محصول نمی شود.

 

رستمی در همین ارتباط ادامه داد: متاسفانه اداره استاندارد به صورت سلیقه ای عمل می کند؛ به طور مثال اداره استاندارد در استان سمنان با اداره استاندارد یزد یا در تهران، رویه یکسانی ندارند؛ از این روی برای مصرف کننده سردرگمی ایجاد می شود.

 

این تولید کننده برای حل مشکل فوق به انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پیشنهاد داد تا برای یک بار این صنف را از مشکلات رهایی دهند. وی گفت: بابد انجمن در هر شهری با انجمن تولیدکنندگان آن شهر، میزان توان و تولید کارخانه ها را تعیین کند. به طور مثال کارخانه ای که 20 تن توان تولید دارد اقدام به خرید 60 تن مواد اولیه نکند و مازاد آن را در بازار آزاد بفروشد؛ اگر از راه صنف کار را پیش ببریم و تولیدکنندگان از واسطه گری فاصله بگیرند، دست مافیا از این صنعت کوتاه می شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که مصرف کنندگان در انتخاب محصول به چه مواردی بیشتر توجه می کنند، توضیح داد: اکنون در بازار ایران مصرف کنندگان به چند صورت محصول مورد نیاز خود را تامین می کنند. برخی از آنها به برند اهمیت می دهند، چون مهندسان ناظر تنها برخی از برندها را تایید می کنند، مصرف کننده نیز همان را تهیه می کند.

 

رستمی گفت: دسته ای دیگر از مصرف کنندگان که بیشتر در حوزه ساختمانی فعالیت دارند به مهر استاندارد و قیمت آن توجه دارند و تلاش می کنند تا ساختمان خود را با حداقل هزینه به پایان برسانند. برای گروهی دیگر از مصرف کنندگان، برند و مهر استاندارد اهمیتی نداشته و صرفا به دنبال تهیه جنس با قیمت پایین هستند.

 

رستمی همچنین به محصولات زیرپله ای در بازار لوله های برقی اشاره و در این باره گفت: موضوع مهم در بازار وجود لوله های زیرزمینی در بازار است که از برند شرکت های معتبر سوء استفاده کرده و محصول ضایعاتی با کربنات بسیار بالا به مصرف کننده می دهند. آنها تنها یک کلمه پسوند یا پیشوند به نام محصول خود اضافه کرده و آن را در بازار می فروشند.

 

وی درباره روش فعالیت تولیدکنندگان محصولات زیرپله ای توضیح داد: به طور مثال مصرف کننده ای متقاضی یک برند خاص از فروشنده می شود، فرد فروشنده هم بدون اظهار پسوند یا پیشوند برند محصول، کالا را به مشتری معرفی می کند. به طور طبیعی بسیاری از مصرف کنندگان اطلاع دقیقی از این پسوند و پیشوندها ندارند.

 

این تولید کننده ادامه داد: این در حالی است که قیمت این لوله های بی کیفیت به دلیل ضایعات و شکستگی، به اندازه محصولات با کیفیت است. این مشکل بزرگ هم برای تولیدکننده و هم مصرف کنندگان وجود دارد.

 

رستمی درباره وضعیت فعلی بازار و این که آیا در شرایط رکود یا رونق قرار دارد، توضیح داد: متاسفانه شرایط ملتهب اقتصادی که از برج تیر ماه سال جاری شروع شد و مواد اولیه از کیلویی 4 هزار تا 18 هزار تومان به تناسب قیمت دلار و جو حاکم بر آن در نوسان بود، مردم بیش از ظرفیت به تهیه و خرید جنس به صورت شتاب زده اقدام کردند. برخی از شرکت ها حتی برای سال 98 اقدام به تهیه مواد اولیه کردند. در نتیجه بیش از ظرفیت بازار، مواد اولیه به فروش رفت.

 

وی افزود: اکنون که قیمت دلار و مواد اولیه به سمت پایین است، بسیاری خرید و تامین محصول را متوقف کرده اند. به همین دلیل شاهد یک رکود شدید در بازار هستیم.  

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون تولیدکنندگان علاوه بر این که یک آزمایشگاه در واحد تولیدی خود دارند، باید یک دایره حقوقی هم تاسیس کنند! در گذشته کارخانه ها به کارگر، مهندس و مدیرعامل نیاز داشت، اما حالا مزید بر این موارد  به واحد حقوقی هم نیاز دارند تا برخی که اقدام به تولید محصول تقلبی و کپی جنس اصل می کنند از راه قضایی مورد پیگیری قرار گیرند که انجام چنین کارهایی هم مستلزم هزینه است.

 

رستمی اظهار داشت: مدتی است که متوجه شدیم در یک مکان، محصول ما را به صورت عمده تولید و مانند هولگرام و بسته بندی محصول ما به بازار عرضه می کنند. حدود یک ماه در حال جمع آوری مستندات و ارائه آن به مراجع قضایی بودیم تا در نهایت یک نامه از طریق آگاهی رباط کریم برای مراجعه به محل دریافت کردیم. با حضور در مکان مورد نظر مشاهده شد که محصول را با آرم، هولگرام و بسته بندی ما تولید می کنند.

 

وی گفت: در نهایت این شرکت پلمپ شد و حدود یک سال هم در حال پیگیری برای دریافت حکم هستیم. تمام این موارد به بخش تولید ضربه وارد می سازد و تولیدکننده ای که باید دغدغه تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب باشد، باید درگیر چنین پرونده هایی شود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط