ارسال پاسخ

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1593

pvc-asso.ir

​​​​​​​مطالعات موردی از تکنیک های مدیریت آبیاری نوین (بخش پایانی)

دراین مقاله در مورد نیاز به افزایش بهره وری مصرف آب در پروژه های آبیاری موجود و پروژه های جدید و مطالعات موردی موفق، با جزئیات بحث شده است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: در بخش اول این مقاله علاوه بر چکیده و مقدمهف نتایج عمده برای کارایی مصرف آب پایین (مدیریت ضعیف آبیاری) و مطالعات موردی از مدیریت آبیاری نوین شامل چند زیر فصل آن منتشر شد.

 

علاقمندان می توانند برای مطالعه بخش اول اینجا را مشاهده کنند.

 

2-1-4 آبیاری تضمین شده برای انگور

آب به گونه ای مدیریت می شود که هر سهامدار برای دریافت آب کافی جهت آبیاری یک هکتار انگور تضمین شود. مقدار سالانه آب مورد نیاز برای کاشت انگور شامل تبخیر و سایر تلفات ذخیره می شود، سپس آب اضافی برای سایر محصولات کشاورزی که توسط WUA تعیین میشود، مورد استفاده قرار می گیرد. این استراتژی آنها را قادر می سازد که از محصولات تغذیه شده با آب باران سنتی به محصولات با بازدهی بالا از انگور و سبزیجات تغییر پیدا کند.

 

2-1-5 تصویب آبیاری پیشرفته مانند روش آبیاری قطره ای

آب دریافت شده در زمین شخصی در چاه ها جمع آوری شده ، سپس این آب برای آبیاری با سیستم قطره ای مورد استفاده قرار می گیرد. پذیرش سیستم قطره ای باعث می شود که آب به طور موثر و تا چند برابر راندمان بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

2-1-6 ارزیابی آسان می شود

مهندس مسئول سطح آب مخزن را در آغاز و پایان فصل را ارزیابی می کند، مقدار تبخیر و سایر تلفات کسر می شود و حجم محتوای آب مورد استفاده توسط WUA  و کمک گرفتن از جدول مخزن ظرفیت منطقه مورد ارزیابی قرار می گیرد. کشاورز قبض آب را تهیه می کند و به WUA می دهد و نیازی به اندازه گیری مساحت منطقه شخصی و محصول آبیاری شده نیست. پس از دریافت صورتحساب آب، WUA   هزینه های اضافی از پیش تعریف شده را به قبض اضافه می کند و کل مبلغ را بر تعداد 115سهامدار تقسیم می کند و یک قبض برای هر گروه با ضرب تعداد اعضا در آن گروه تهیه می شود. این قبض به رهبر گروه داده می شود. رهبر گروه این عوارض را از اعضا جمع آوری می کند و به WUA  اعطا می کند سپس WUA  آن را به بخش منابع آب پرداخت می کند.

 

2-1-7- استفاده موثر و همزمان از آبهای سطحی و زیر زمینی

کشاورزان آبیاری را با آبهای زیرزمینی قابل دسترس در چاه ها آغاز می کنند.بازده چاه در ماه های دسامبر تا ژانویه کاهش می یابد. در این زمان است که WUA    تصمیم می گیرد که آب های ذخیره شده در مخزن را تحویل دهد. پمپاژ ساعت در روز پمپ اصلی به گونه ای طراحی شده است که سطح آب ذخیره شده در مخزن برای آبیاری یک هکتار زمین هر سهامدار تا زمان شروع بارندگی در دسترس خواهد بود.

 

2-1-8 سود چند گانه در درآمد مزرعه

با توجه به تامین آب مطمئن و به موقع، کشاورزان قادر به تولید محصولاتی مانند انگور و سبزیجات هستند. بنابراین در آمد مزرعه چند برابر می شود. در آمد متوسط هر هکتار از 2500 تا 9300 روپیه سریلانکا افزایش می یابد

 

21-9 افزایش تولید مزرعه در هر واحد مصرف آب

مصرف آب در مخزن برای هر هکتار به میزان قابل توجهی از 12778 متر مکعب تا 2742 متر مکعب کاهش می یابد بنابراین  بهره وری مصرف آب درهر متر مکعب از 1.96 تا 33.91 روپیه سریلانکا افزایش می یابد.

 

2-1-10 افزایش استفاده از پتانسیل آبیاری

اگر چه  ایجاد پتانسیل آبیاری این مخزن 157 هکتار بود اما منطقه آبیاری بیش از 22 هکتار نبود. اما پس از اجرای طرح، منطقه آبیاری بیش از 287 هکتار خواهد بود که 112 هکتار آن محصول انگور چند ساله است.

 

2-1-11 مزایا به دولت

مدیریت بسیار ساده است اختلافات و نیاز به پرسنل جهت آبیاری کاهش می یابد بنابراین در دستمزد کارمندان صرفه جویی می شود. ارزیابی عوارض آب ساده است. بازیابی عوارض آب 100% است. در آمد آبیاری از 5000 تا 130000 روپیه سریلانکا در سال افزایش می یابد.

 

2-2 انجمن کاربران آب Wavi Harsh ناسیک

این یک طرح آبیاری بالابرنده است که آب را از پروژه های اصلی وایتانا بالا می برد وآب آبیاری را برای کشاورزان قبیله ای در قسمت های بالادست تامین می کند این در ناحیه ناسیک ماهاراشترا واقع شده است. جک چاه معمولی در بالادست سد ساخته شده است منطقه ی تپه ای WUA برابر با 371 هکتار است که به 20 چاک تقسیم می شود( چاک  منطقه استحفاظی یک خروجی است)

 

2-2-1 نوآوری

محدوده هر چاک تقریبا 20 هکتار است.به جای ارائه یک یا دو پمپ با اسب بخار بالا، پمپ های منحصر به فرد الکتریکی طراحی و به منظور تامین آب آبیاری به هر چاک در جک چاه نصب میشود. تامین آب با سرعت 1 لیتر در ثانیه در هر هکتار  برای انتخاب نوع مناسب پمپ اتخاذ می شود و بر طبق آن قطر اصلی خطوط لوله انتقال آب از جک چاه به ابتدای چاک طراحی و نصب می شود.

 

بنابراین 20 پمپ شناور در جک ها نصب می شود. یک اتاق کنترل بالای جک چاه بالای سطح زمین ساخته می شود.تمامی استاتر ها و سوئیچ های پمپ بر روی پانل کنترل واحدی که به صورت عمودی در اتاق کنترل قرار داده می شود، ثابت می گردد. تخلیه سنج ها در هر خط لوله تحویلی نصب می شود.خطوط اصلی pvc آب را به محفظه توزیع که در نزدیک سر چاک ساخته شده است تحویل می دهد. یک اپراتور توسط WUA استخدام شده و وظیفه بهره برداری از پمپ ها را تعیین می کنند. کارایی مصرف آب بیش از 80% است زیرا تلفات انتقال وجود ندارد.

 

2-2-2 در تقاضای تامین آب برای رفع نیازمندی آب محصولات

یک گروه شخصی در مورد زمان اجرای پمپ برای دریافت مقدار آب مورد نیاز در هر آبیاری برای کاشت محصول تصمیم گرفت. بر این اساس دستورالعمل هایی بر روی موبایل انتقال داده شد که به اپراتور این امکان را می دهد تا پمپ ها را روشن و خاموش کند. سیستم تحویل آب نوین ، آبیاری مکرر را در عمق مطلوب تسهیل می کند که باعث رشد سبزیجات می شود. در حال حاضر  کشاورزان  قبیله ای دارای بازگشت سرمایه خوبی هستند.

 

2-3-0 پروژه متوسط Chandrabhaga

Chandrabhaga که در حوضه رودخانه Tapi در منطقه امارواتی مهارشترا واقع شده است. شبکه آبیاری جریان ثقلی کانال باز تاسیس شده است و ظرفیت تخلیه لوله 30 لیتر در ثانیه نگه داشته شد.

 

2-3-1 نوآوری

براساس درخواست مقامات پروژه موسسه مدیریت آب و خاک، اورنگ آباد مهاراشترا شبکه توزیع لوله های pvc را در دو چاک آزمایشی طراحی کرد. منطقه چاک به زیر چاک هایی با 3 تا 5 هکتار تقسیم می شوند.اجتماع لوله های مستقل در بالاترین ارتفاع از آن زیر چاک واقع شده است. انتهای لوله پی وی سی برای تخلیه متناسب با ناحیه زیر چاک طراحی شده است. محفظه توزیع کوچک در سر چاک با اندازه 1.5*1.5*1.5 متر ساخته شده است. خروجی در ماینور، آب را در محفظه توزیع می کند. آب به طور مساوی میان ذینفعان در همان زمان توزیع می شود. کشاورزان از اجرا سیستم قدر دانی کردند و سپس در منطقه بزرگتری 7000 هکتار  اجرا می شود و از تلفاتی که در  در مناطق کانال باز اتفاق می افتد کلا جلوگیری میشود.

 

3-ارزش های مطالعه موردی بالا در زیر لیست شده است

  • ساده، نیاز به نگهداری و تعمیر کم، هزینه پایین، سیستم طولانی مدت و قابل قبول
  •  
  • بهره وری مصرف آب بالا
  •  
  • بدون هدر رفت اراضی
  •  
  • شفافیت در بهره برداری ، هیچ تخلفی در توزیع آب وجود ندارد
  •  
  • توزیع متعادل آب
  •  
  • به تضمین حقوق آب کمک می کند
  •  
  • حداقل اختلافات
  •  
  • هر کشاورز می تواند سهم خود را با کشاورز نیازمند مجاور مبادله کند
  •  
  • ساخت شبکه لوله ساده تر، ارزان تر و سریعتر از شبکه توزیع آب کانال باز
  •  
  • تنوع و تولید محصولات با بازدهی بالا
  •  
  • استفاده همزمان از آب سطحی و زیرزمینی ممکن است
  •  

4- محدودیت ها

وقتی که سرا شیب های کافی در دسترس نیست، لازم است که آب از مخزن تا سر چاک  بالا رود که نیاز  به دسترسی برق است. خطوط لوله های زیر زمینی اگر به درستی نصب نشوند ممکن است پس از چند سال به علت نفوذ ریشه درختان مجرا تنگ شود.

 

5- نتیجه گیری

شبکه های توزیع آب لوله بسته به طور قابل توجهی بازده محصول را بهبود می دهند. که  با مدیریت آبیاری بدون دردسر آب را به مقدار قابل توجهی صرفه جویی می کند. مالکیت زمین که بزرگترین مانع در توسعه پتانسیل آبیاری است می تواند جلوگیری شود که در به حداکثر رساندن استفاده از پتانسیل آبیاری کمک کند.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط