ارسال پاسخ

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1505

pvc-asso.ir

آبیاری چیست؟ انواع روش های آبیاری

چرا استفاده از لوله های pvc  برای مصارف کشاورزی مناسب است؟ هنگام انتخاب لوله مهم است که نوع لوله مناسب با منبع آب، شرایط...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، آبیاری استفاده از مقادیر کنترل شده آب برای گیاهان در فواصل مشخص است. آبیاری به رشد محصولات کشاورزی کمک می کند، مناظر را حفظ می کند و خاک را در مناطق خشک و در دوره هایی که میزان بارندگی کمتر از میانگین است، آبیاری می کند.

 

چهار روش آبیاری عبارتند از:

 

  • سطحی
  •  
  • بارانی
  •  
  • قطره ای
  •  
  • زیرزمینی
  •  

آبیاری سطحی

 

 شامل طبقه وسیعی از روش های آبیاری است که آب به وسیله جریان گرانشی  بر روی سطح خاک توزیع می شود. آب آبیاری با استفاده از سیفون ها و یا لوله های دریچه دار به درون شیارهای شخم زده شده در سطح خاک جریان یافته و در سراسر حوزه پیشرفت می کند. آبیاری سطحی برای زمین های بدون شیب و مسطح و  همچنین نوع بافت خاک متوسط به ریز که سرعت گسترش آب را در سراسر حوزه ترویج می دهد، مناسبترین روش است.

 

آبیاری سطحی
 

هر روش آبياري كه درآن آب با فشاري بيش از يك اتمسفر ( فشار نسبي ) در سطح اراضي بوسيله لوله توزيع شود، آبياري تحت فشار گفته مي شود. آبياري تحت فشار نيز به دو نوع آبياري باراني و آبياري قطره اي قابل تفكيك است.

 

آبیاری بارانی

 یک روش آبیاری است که که آب اسپری شده و یا شبیه قطره  های باران در هوا پاشش می شود. دستگاه های اسپری و پاشش را می توان به طور دائم (کاملا ثابت) در محل نصب کرد یا به صورت موقت قرار داده شده (کاملا متحرک) و بعد از به کارگیری مقدار آب مشخص جابه جا می شود (مجموعه قابل حمل  یا حرکت مکانیکی متناوب) و یا می تواند  به صورت نیمه متحرک باشد که بال آبیاری روی لوله ها سوار شود  و پس از  هر آبیاری بال آبیاری از لوله جدا شده و به طور مداوم در سطح زمین جابه جا شود (آبفشان غلتان- دوار و خطی).

 

آبیاری بارانی

آبیاری قطره ای

عبارت است از روشی که در آن آب با فشار کم از طریق  روزنه به شکل قطره یا جریان کوچک به سطح خاک اعمال می شود. سرعت تخلیه از روزنه ها پایین است بنابراین این روش می تواند برای انواع خاک استفاده شود.

 

آبیاری قطره ای

 

آبیاری زیر زمینی

متشکل از روش هایی است که آب آبیاری زیر سطح خاک اعمال می شود.  این نوع خاص از روش آبیاری بسته به عمق سطح ایستابی متقاوت است. زمانی که سطح ایستابی در زیر سطح زمین قرار دارد، دستگاه های انتشار آبیاری قطره ای می تواند به صورت مدفون در زیر سطح خاک ( معمولا در منطقه ریشه گیاه)قرار داده شود.

 

آبیاری زیر زمینی

 

لوله ها برای آبیاری و انتقال آب

 

هنگام انتخاب لوله مهم است که نوع لوله مناسب با منبع آب، شرایط محیطی و روش توزیع آب باشد. این کار عملکرد سیستم آبیاری و طول عمر آن را تضمین خواهد کرد.

 

لوله های pvc دارای نصب راحت و برای تضمین جریان مطلوب طراحی شده است. دارای نسبت استحکام به وزن بالا هستند و برای اهداف آبیاری و فاضلابی ایده آل هستند. هنگامی که بحث از کشاورزی پیش می آید، اغلب نیاز به انتقال آب برای سیستم های آبیاری و هیدروپونیک دارید. گزینه های بسیاری برای مواد لوله گذاری در دسترس هستند.

 

چرا استفاده از لوله های pvc  برای مصارف کشاورزی مناسب است؟

 

 اول اینکه لوله های pvc بادوام هستند که این می تواند تنش و فشار ناگهانی را بسیار بهتر از پلی اتیلن یا پلی پایپ ها که نرم و انعطاف پذیر هستند ، تحمل کند. همچنین تحت شرایط مناسب می تواند بیش از 100 سال بدون تعویض مورد استفاده قرار گیرد. دوما لوله های پی وی سی به علت وزن پایین، ارزان هستند. سرانجام pvc در فرم های مختلف قابل دسترس است که شامل ضخامت ها و اسکجول های مختلف و سطوح مختلف سختی است.

 

اسکجول 40 لوله pvc دارای ضخامت استاندارد و فوق العاده قوی است. با این حال زمانی که به چقرمگی بالا نیاز دارید، اسکجول 80 لوله pvc موجود است و این کار را انجام خواهد داد. لوله های pvc برای هر دو کاربرد آشامیدنی و غیر آشامیدنی  استفاده می شود و در هنگام در معرض قرار گرفتن مواد شیمیایی  مانند کود و سموم تخریب نمی شود. لوله های pvc  دارای سفتی حلقوی بالا و مقاومت در برابر بارهای خارجی است.

 

-----

بیشتر بخوانید

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

نقایص در فرایند اکستروژن و تاثیر بر کیفیت محصول

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

 

5 گام کنترل ظاهری لوله و اتصالات پی وی سی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
کمال کاوه دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
مطالب بسیار مفید و ارزنده هم برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان میباشد از این رو جای بسیار تشکر و قدردانی از انجمن را دارد. با توجه به اقتباس استاندارهای ایران از اروپا بهتر است بجای اسکجول از فشار کاری (PN) استفاده گردد. ارسال پاسخ
شادی حقدوست دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
با سلام و تشکر از توجه شما به مطالب سایت انجمن جناب آقای مهندس کاوه. فرمایش شما کاملا صحیح است مطالب انجمن دقیقا برگرفته از سایت های خارجی بوده و عین خبر تهیه و ترجمه خواهد شد.اما برای اخبار بعدی حتما این موارد لحاظ می گردد. همچنین اسکجول معیاری برای بیان ضخامت لوله تعریف شده است.
شایان نامجو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
با تشکر از تهیه کننده مطلب.
لطفا نمونه های موفق اجرای پروژه های آبیاری در خارج از کشور را با لوله های pvc معرفی کنید. ارسال پاسخ
حق دوست دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام و عرض ادب
استفاده از لوله های پی وی سی در پروژه های آبیاری در سال های اخیر توسعه یافته است و مطالعات موردی از تکنیک های مدیریت آبیاری نوین موجود است و عمده موارد در هندوستان و چین بوده که برای مطالعه بیشتر می توانید مقالات
Case Studies of Innovative Irrigation Management Techniques
Adoption of Surface Pipe and Underground Pipe for Water Saving in North
China impacts and determinants
مراجعه کنید و یا ترجمه این مقالات را در ماهنامه شماره 104 انجمن پی وی سی مطالعه فرمایید.
همایون نوری دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸
آبیاری بارانی بالای نموی نبات وتولید محصول چیگونه تاثیر دارد؟
ارسال پاسخ