ارسال پاسخ

۸ اسفند ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1408

گزارش اخصاصی از نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات و سیستم های نوین آبیاری

بازاری بزرگ برای صنعت لوله و اتصالات با وجود 15 میلیون متر مکعب زمین حاصلخیز کشاورزی

اگر چه صنعت کشاورزی از جمله صنایع بزرگ و با اهمیت در کشور به شمار می رود، اما نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات و سیستم های نوین آبیاری، تنها در دو سالن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات و سیستم های نوین آبیاری از 5 اسفند 96 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار و تا 8 اسفند میزبان بازدیدکنندگان بود.

 

بر اساس این گزارش اگر چه صنعت کشاورزی از جمله صنایع بزرگ و با اهمیت در کشور به شمار می رود، اما این نمایشگاه تنها در دو سالن برگزار شد که نشان از عدم مشارکت بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان در این حوزه است.

 

همچنین تعدادی از اعضای انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، محصولات خود را به منصه نمایش گذاشته بودند که می توان به شرکت های؛ داراکار، لوله گستر خادمی و  آب و خاک شهراب گستر اشاره کرد.

 

این گزارش به بررسی دیدگاه های شرکت کنندگان در این نمایشگاه می پردازد.

 

بیژن سحرناز: کشاورزی های کوچک به کشاورزی های بزرگ تبدیل می شوند

 

بیژن سحرناز مدیرعامل شرکت داراکار با اشاره به کمبود آب در کشور بر اهمیت تکنولوژی در صنعت کشاورزی تاکید کرد و گفت: صنعت کشاورزی به دلیل کمبود آب باید مکانیزه شود، اگر بخواهیم نسل پیشین نوارهای آبیاری را مثال بزنیم شاید کنترل آب در آنها دشوار باشد. ما شاهد حضور قوی برخی از شرکت ها در نمایشگاه هستیم که شاید در آینده بتوانند حوزه قوی را برای خود ایجاد کنند.

 

وی درباره بازار محصولات لوله و اتصالات پی وی سی در بخش کشاورزی و این که آیا این بخش نیز دچار رکود شده است، توضیح داد: ما باید این موضوع را در بستر زمان مورد بررسی قرار دهیم. ما 18 میلیون متر مکعب زمین برای کشت داریم که چیزی در حدود 35 درصد آن کاملا خشک است. 15 میلیون متر مکعب نیز زمین حاصلخیز برای کشت در کشور وجود دارد که این بازار کوچکی نیست.

 

سحرناز افزود: می توان بخش کشاورزی را به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست دسته ای که بهای محصول تمام شده را محاسبه می کند و گروهی دیگر که هنوز به روش سنتی عمل می کنند. به باور بنده بخش کشاوری کوچک در آینده به کشاوزی های بزرگ تبدیل می شود. تولیدکننده ها در حوزه کشاوری در حال تجمیع شدن هستند و با مکانیزه شدن کشاورزی، بخش کشاورزی های کوچک مزیت خود را از دست می دهند.

 

وی در همین ارتباط گفت: چون بحث بهای تمام شده در کشاوری مطرح می شود، این صنعت در حال علمی شدن است و شاید برخی از محصولات به دلیل آب بر بودن حذف شود و محصولات دیگری جایگزین آن شود. تکنولوژی به هزینه ها و کنترل مصرف آب کمک می کند و این به روزتر می شود.

 

عضو هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با بیان این که در حال حاضر بیشتر لوله های پلی اتیلن در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: ضرورت دارد تا R&D واحدهای تولیدی به بازار لوله های پی وی سی در بخش کشاورزی کمک کنند. برخی می گویند در اتصالات و انشعابات می توان از پی وی سی استفاده کنند و حتی در برخی موارد نیز اقدام به واردات این محصول می کنند.

 

سحرناز در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت بزرگی مانند کشاورزی تنها در دو سالن نمایشگاهی برگزار شده است، گفت: سرمایه گذاری در حوزه تولید لوله و اتصالات بسیار بالا است و شاید سرمایه گذاران ما به صورت دقیق و تحقیقی، اطلاعات لازم  درباره آینده کشاورزی ندارند. در ضمن خود جهاد کشاورزی نیز باید با ورود به موضوع، امتیازاتی را قائل شود و راهبردی برای سال های دور تبیین کند؛ به این معنی که به تولیدکننده اطمینانی نسبت به چشم انداز 5 سال آینده بدهد.

 

وی ادامه داد:  خرید یک دستگاه برای تولید یک نوع نوار آبیاری، دست کم 5 تا 6 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. برگشت سرمایه و اطمینان از ثبات قوانین در وزارتخانه، می تواند سرمایه گذار را نسبت به انجام چنین کاری ترغیب کرد.

 

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران درباره صادرات لوله و اتصالات پی وی سی توضیح داد: ارزش تولیدی و وزنی به طور کلی در بخش پی وی سی افزایش پیدا کرده است.

 

سحرناز با بیان این که به دلیل حجیم بودن لوله و اتصالات پی وی سی، موضوع حمل و نقل آن نیز اهمیت دارد، گفت: در برخی موارد صادرات این محصول مقرون به صرفه نیست؛ اما مشکل دیگری که مطرح است این که ما به صورت مناسبی به بازار آگاهی لازم را درباره پتانسل های داخلی ارائه نداده ایم. همچنین موضوع برخی از واسطه ها که در برخی موارد صرفا به سود خود می اندیشند و نه سود بلند مدت بازار، به این مسئله آسیب زده است.

 

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی درباره راهکارهای این کمیسیون برای موضوع صادرات محصولات پلیمری، توضیح داد:  کمیسیون نخستین جلسه دوره سوم هیئت مدیره و در کل چهل و ششمین جلسه کمیسیون را برگزار کرد. بنده برنامه هایی ارائه و با آن در هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران موافقت و برای اعضای کمیسیون نیز تبیین شد. برای صادرات نخستین کاری که انجام خواهیم داد تهیه بروشوری از پتانسیل ها و ارائه آن به بازارهای هدف است تا بازارهای هدف نسبت به انجمن شناخت لازم را پیدا کرده و با توان تولید، فروش و دانش فنی ما آشنا شوند.

 

 وی ادامه داد: دوم این که به سمت استانداردسازی حرکت خواهیم کرد به این معنی که ارزیابی لازم را از توان صادرکنندگان در قالب یک سری ضوابط و شاخص های ارزیابی، انجام می دهیم و آن را به بروشور اضافه خواهیم کرد. با این کار علاوه بر برندسازی، سطح اعتماد نزد مشتریان در بازارهای هدف نیز افزایش می یابد.  

 

سحرناز درباره راهکار سوم توضیح داد: همچنین قصد داریم تا با مقامات بلندپایه سفر و مذاکرات لازم را انجام دهیم.  شرکت و حضور به صورت پاویون در نمایشگاه های بین المللی از دیگر برنامه های کمیسیون صادرات است که ارتباطات لازم را با ان جی اوهای همکار برقرار خواهیم کرد.

 

وی از تلاش های سعید ترکمان رئیس پیشین کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، قدردانی کرد.

 

حسینی: بازار لوله و اتصالات در سال 1397 خوب خواهد شد

 

حسینی مدیر فروش شرکت لوله گستر خادمی درباره محصولات این شرکت توضیح داد: ما تولیدکننده لوله های پلی اتیلن هستیم که در مصارف کشاورزی کاربرد دارد مانند نوارهای tape آبیاری که جدیدا و برای یک فصل زراعی استفاده می شود و قیمت مناسب دارد. همچنین در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

 

وی گفت: لوله های پی وی سی سایز بزرگ شرکت نیز در بخش کشاورزی برای آبیاری سطحی و بیشتر در جنوب کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

حسینی رقابت بازار لوله و اتصالات در بخش کشاورزی را شدید عنوان کرد و گفت: به دلیل تورم و نوسان زیاد قیمت مواد، رقابت شدیدی وجود دارد.

 

این کارشناس فروش در خصوص صادرات لوله ها با مصارف کشاورزی، گفت: در حال حاضر به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمتسان، ارمنستان، سنگال و آذربایجان صادرات داریم و در خصوص کشورهای دیگر فعالیت های خود را آغاز کرده ایم.

 

حسینی چشم انداز سال 1397 برای بازار محصولات لوله و اتصالات را خوب ارزیابی کرد.

 

 

محسن خرازی: لوله های کاروگیت یوپی وی سی ضعف سایر لوله ها را پوشش می دهد

 

محسن خرازی مدیر کارخانه  آب و خاک شهراب گستر درباره استقبال از نمایشگاه گفت: طی دو روز گذشته به خاطر بارندگی، نمایشگاه بازدیدکننده زیادی نداشت اما امروز از استان های مختلف بازدیدکننده هایی مراجعه کرده اند که همه متخصص هستند و برای شناسایی محصول ما اتفاق خوبی است.

 

وی با بیان این که لوله کاروگیت یوپی وی سی به خوبی لوله کاروگیت پلی اتیلن شناخته شده نیست، بیان کرد: شرکت ما اولین تولیدکننده لوله کاروگیت یوپی وی سی است که این محصول را از سایز 160  تا 500 برای مصارف کشاورزی و فاضلابی به منظور انتقال آب های ثقلی و کم فشار در زمینه شهری، کشاورزی و صنعتی تولید می کند.

 

خرازی درباره چشم انداز بازار این محصول در سال آینده اظهار کرد: با توجه به پروژه های تازه ای که گرفته ایم، آینده روشن و بازار خوبی را برای آن پیش بینی می کنم چرا که این لوله های کاروگیت ضعف سایر لوله ها را به خوبی پوشش داده است.

 

وی افزود: لوله های یوپی وی سی به دلیل ماهیتی که دارند، نسبت به سایر لوله ها مقاوم تر است و لوله های کاروگیت نیز توانسته ضعف لوله های دیگر در زمینه آب بندی، دوپهن شدگی، جدا شدن جداره های داخلی و خارجی از یکدیگر، مقاومت و ... را پوشش دهد.

 

خرازی درباره رنگ زرد لوله های کاروگیت هم توضیح داد: این لوله ها یوپی وی سی است و این سوال بسیاری از بازدیدکنندگان دیگر هم هست چرا که همیشه به دنبال لوله های پلی اتیلن مشکی بوده اند، در حالی که این لوله های تولید کارخانه ما از جنس یوپی وی سی است.

 

خرازی میزان صادرات این شرکت را به خارج از ایران محدود ذکر کرد و افزود: صادرات ما به کشورهای همسایه از قبیل ترکمنستان، عراق و افغانستان است که حجم کم صادرات ما به دلیل حجیم بودن این لوله ها و هزینه های بالای حمل و نقل آن است.

 

مدیر شرکت آب و خاک شهراب گستر درباره چشم انداز بازار محصولات یوپی وی سی در سال آینده بیان کرد:  بازار کشور از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد و هر کاری که در حال انجام است یا با نقدینگی خود شرکت ها انجام می شود، یا بنگاه ها با هم کنار می آیند که خدمتی به کشور انجام دهند. بنابراین با همین شرایط اگر جلو برود، بالاخره توان این افراد و شرکت ها روزی به اتمام می رسد. مگر آن که فکری به حال این وضعیت اقتصادی شود.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت آب موجود درکشور لازم است که در زمینه لوله و اتصالات به سمت سامانه های جدید لوله گذاری روی بیاوریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد